شناسهٔ خبر: 123263 - سرویس هواشناسی
نسخه قابل چاپ

عملکرد سازمان هواشناسی نشان می‌دهد؛

توسعه شبکه ایستگاه‌های هواشناسی کشور در دولت سیزدهم/طراحی و راه‌اندازی سامانه هشدار سیل

هشدار سیل سازمان هواشناسی کشور از ابتدای دولت سیزدهم تا کنون و در راستای توسعه شبکه ایستگاه‌های هواشناسی کشور به طراحی و راه‌اندازی سامانه هشدار سیل فاز یک و تاسیس و تامین تجهیزات ۱۳ ایستگاه هواشناسی سینوپتیک اقدام کرده است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، گزارش منتشر شده از سوی معاونت برنامه‌ریزی و مدیریت منابع درباره عملکرد هشت ماهه سازمان هواشناسی کشور حاکی از آن است که این سازمان اقدامات موثری به منظور توسعه شبکه ایستگاه‌های هواشناسی کشور و تقویت پیش‌بینی مخاطرات جوی انجام داده که از جمله آن‌ها می‌توان به ایجاد سامانه پیش‌بینی آلودگی هوا در ۱۰ کلان شهر اشاره کرد.

این سازمان به منظور مدیریت و نظارت مناسب بر ایستگاه‌های هواشناسی، سامانه بازدید را نیز راه‌اندازی کرده است.

یکی از مهم‌ترین اقدامات سازمان هواشناسی کشور از ابتدای دولت سیزدهم تا کنون طراحی و راه‌اندازی سامانه هشدار سیل فاز یک است. 

امروزه سیستم‌های هشدار سیل به عنوان یکی از بهترین و مؤثرترین روش‌های غیر سازه‌ای به دلایلی نظیر هزینه بسیار پایین کارایی و عملکرد بالا سازگاری با محیط زیست و سهولت اجرا و بهره‌برداری به طور وسیعی در کشورهای مختلف دنیا مورد استفاده می‌گیرد.

سیستم‌های هشدار سیل در مقایسه با سایر روش‌های غیر سازه‌ای نظیر بیمه سیلاب و تغییر کاربری اراضی در صورت ارائه آموزش‌های لازم هیچ گونه مقاومتی را از سوی افراد و ساکنین بومی سیلابدشت‌ها به دنبال نداشته و معمولاً با اقبال عمومی نیز روبرو بوده است.

توسعه شبکه ایستگاه‌های هواشناسی کشور در دولت سیزدهم/طراحی و راه‌اندازی سامانه هشدار سیل

ضرورت تکمیل سامان هشدار سیل در سرتاسر کشور

سحر تاجبخش رئیس سازمان هواشناسی کشور با اشاره به اینکه سامانه هشدار سیل دو بخش اصلی نرم‌افزاری و سخت‌افزاری دارد، گفته بود: بخش سخت‌افزاری همان توسعه شبکه دیدبانی است و تجهیزات شبکه باران‌سنجی و یا تجهیزات شبکه رادارهای کشور باید تکمیل شود که در کنار این موارد زیرساخت اعم از زمین، اینترنت، سرورهایی برای عملیات پردازشی نیاز است؛ در سطح کشور نیز باید به لحاظ زیرساختی شبکه تکمیل شود که درخواستمان را به رییس جمهوری ارسال کرده‌ایم تا در صورت تامین منابع مالی بتوانیم شبکه را  طی سال‌های آینده تکمیل کنیم.

به گفته تاجبحش، در حوزه نرم‌افزاری اساسا پیش‌بینی‌های کاربردی با جفت کردن دو مدل هواشناسی و حوزه کاربردی انجام می‌شود. به‌طور مثال در سیل مدل‌های جوی با مدل‌های هیدرولوژی باید جفت شوند. برخی خروجی‌های وضع هوا را مثل پیش‌بینی باد، دما و بارش را از مدل‌های جوی می‌گیریم و با عنوان خروجی با پارامترهای دیگر جمع‌بندی می‌شود و میزان دبی آب تولیدی در یک نقطه مشخص می‌شود.

تاجبخش گفته بود که فاز اول سامانه هشدار سیل را طی سال گذشته برای ۵۵۰ نقطه در کشور انجام دادیم اما ضرورت تکمیل آن برای باقی کشور نیز وجود دارد. حدود ۳۳۰۰ نقطه در نظر گرفته شده است که باید منابع مالی آن تامین شود. در این صورت تمام ۳۳۰۰ نقطه به‌صورت یکجا انجام می‌شود البته ضرورت همکاری دستگاه‌های همکار بر اساس قانون مدیریت بحران از سوی وزارت نیرو و وزارت جهاد کشاورزی وجود دارد.

رئیس سازمان هواشناسی کشور تاکید کرد که سامانه هشدار سیل راه اندازی شده است اما تعداد نقاط چون پیش‌بینی نقطه‌ای انجام می‌شود، باید به اندازه کل کشور توسعه یابد.

توسعه شبکه ایستگاه‌های هواشناسی کشور در دولت سیزدهم/طراحی و راه‌اندازی سامانه هشدار سیل

تاسیس و تامین تجهیزات ۱۴ ایستگاه اقلیم شناسی و ۱۰۵ ایستگاه بارانسنجی

از دیگر اقدامات سازمان هواشناسی کشور، تاسیس و تامین تجهیزات ۱۳ ایستگاه هواشناسی سینوپتیک، ۱۴ ایستگاه اقلیم شناسی و ۱۰۵ ایستگاه بارانسنجی طبق برنامه توسعه شبکه ایستگاه‌های هواشناسی کشور است که در مدت ۸ ماهه ابتدایی سال انجام شده است.

ایستگاه سینوپتیک ایستگاه‌هایی هستند که بطور همزمان در سراسر دنیا بر اساس ضوابط و مقررات سازمان جهانی هواشناسی بطور ۲۴ ساعته موظف به اندازه‌گیری و تهیه پارامترهای جوی و ارسال آن‌ها در شبکه مخابراتی هستند.

سازمان هواشناسی کشور در آبان ماه سال جاری پیشرفت ۹۵ درصدی در راه‌اندازی آزمایشی سامانه آلودگی هوا را کسب کرده است.

ظی آبان ماه سال جاری تعداد پیش‌بینی‌های بلند مدت و بولتن‌های خشکسالی از لحاظ دما و بارش که توسط سازمان هواشناسی کشور منتشر شده به ترتیب با پیشرفت ۲۹۱ درصدی و ۱۱۳ درصدی همراه شده است.

تکمیل و عملیاتی شدن سامانه هشدار سیل بر مبنای آسیب پذیری نیز در آبان ماه امسال، ۱۰۰ درصد پیشرفت داشته است.

افزایش ۲۴۱ درصدی تعداد هشدارهای جوی ستاد و استان از دیگر دستاوردهای سازمان هواشناسی کشور طی این مدت بوده است.

توسعه شبکه ایستگاه‌های هواشناسی کشور در دولت سیزدهم/طراحی و راه‌اندازی سامانه هشدار سیل