شناسهٔ خبر: 123315 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

حورا چند قدم تا تصویب؛

عوامل شهرسازی پرند با پشتوانه ۲ هزار میلیاردی کار را آغاز خواهند کرد

اسدالهی 4 مدیرکل راه و شهرسازی استان همدان با بیان اینکه شهر حورا مطالعات چندین ساله دارد و طرح جامعی است اظهار کرد: در حال حاضر بیشتر از چند جلسه زمان نخواهد برد که این طرح تصویب شود.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی (همدان)، ایوب اسدالهی  با تأکید بر اینکه هیأت‌ مدیره شهر جدید پرند آمادگی خود را برای تأمین زیرساخت‌ها و ساخت شهر جدید هگمتانه اعلام کرده‌ است گفت: شهر حورا قرار است طرحی شبیه شهر جدید پرند در تهران داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه عوامل شهرسازی شهر جدید پرند با یک پشتوانه ۲ هزار میلیاردی کار را آغاز خواهند کرد افزود: به گفته آنها برای شهر حورا نیاز به اعتبارات خاصی نیست و تمام اقداماتی را که برای شهرک لازم بوده انجام خواهند داد.

مدیرکل راه و شهرسازی استان همدان در خصوص جانمایی این پروژه با بیان اینکه با توجه به موضوعات پیش رو دیدیم که قبلا جانمایی این طرح صورت گرفته و مطالعاتی انجام شده است ادامه داد: داشتن قابلیت توسعه، تعریف کاربری‌ و نحوه قرارگیری شهر موضوعات امروز ماست که با توجه به وضعیت خاص حاکم در مکان فعلی حورا بحث می‌شود.

حورا شهر خوابگاهی نمی‌شود

وی تأکید کرد: باید جانمایی‌ها به درستی انجام شود که هم نیاز شهر را به عنوان نه یک شهر خوابگاهی بلکه یک شهر به روز با علم روز و معماری اسلامی ـ ایرانی تأمین کند و نیز به نحوی حامی شهر همدان باشد.

اسدالهی با اشاره به اینکه به دنبال این هستیم کاربری‌های مورد نیاز را که نمی‌توان در شهر همدان محقق کرد با فاصله‌ای نزدیک به این شهر تحقق بخشیم گفت: نظرات مختلفی در مورد جانمایی شهر جدید وجود دارد و بالاخره برای هر طرحی موافقین و مخالفینی هستند. ما برای اجرای پروژه نهضت ملی یکی از گزینه‌ها را شهر حورا قرار دادیم و پیگیری می‌کنیم.

وی با بیان اینکه در پروژه حورا دسترسی در کنار حلقه سوم، اتفاق می‌افتد و ارائه خدماتی نظیر آب، برق و گاز با فاصله خیلی نزدیک شهر محقق می‌شود افزود: امکان مهیا کردن خدمات در این شهر میسر است و حتی خیلی آسان‌تر از جاهای دیگر خواهد بود.

مدیرکل راه و شهرسازی استان همدان بیان کرد: کارشناسان مشکل انتقال خدمات را مطرح می‌کنند و عنوان دارند که اقدامات هزینه هنگفتی بر گردن دولت می‌گذارد، در حالی که یک شهری که می‌خواهد ساخته شود حتی چسبیده به شهر باشد، این چنین امکانات را می‌خواهد.

وی اضافه کرد: خدماتی که می‌خواست در داخل شهر محقق شود، آنجا تکرار خواهد شد و شاید تنها موضوع انتقال خدمات اصلی باشد که با توجه به جانمایی موجود، چندان کار سختی نیست و شدنی است.

اسدالهی در ادامه با اشاره به وضعیت نهضت ملی مسکن در استان که در حال حاضر ساخت بیش از ۳ هزار و ۲۰۰ واحد آغاز شده است گفت: اقداماتی که در شهرها صورت می‌گیرد، گزارش می‌شود و وضعیت مشخص است.

وی خاطرنشان کرد: در شهر همدان با توجه به جلساتی که اخیرا با فرماندار و اعضای شورای اسلامی شهر داشتیم، گزینه‌ها و پیشنهاداتی برای اجرای نهضت ملی مسکن شد که آنها را نیز بار دیگر احصا کردیم.

مدیرکل راه و شهرسازی استان همدان با اشاره به اینکه چند ماهی است کارگروهی در این زمینه بر روی اراضی مختلف کار می‌شود گفت: در مورد هر کدام به توافق برسیم کار را آغاز خواهیم کرد.

وی با بیان اینکه یکی از مواردی که کار را کند کرده این است یک طرف قضیه مردم هستند و باید توافقاتی صورت گیرد افزود: در شهر حورا این مشکل را نداریم و بالاخره برای ۹۸۰ هکتار زمین حقوق عرفی پرداخت شده است.

اسدالهی با اشاره به اینکه شهر جدید کارگروه حقوقی دارد و از هفته آینده مستقر می‌شود گفت: در این پروژه روش کار برای توافق با مالکان راحت‌تر است و هیأت مدیره پرند می‌توانند خیلی راحت کار را اجرا کنند.

دستگاه‌ها در تحویل زمین مشارکت کنند

وی با بیان اینکه امیدواریم با قطعی شدن گزینه شهر حورا و مواردی که از قبل پیگیری می‌شد بتوانیم سریع‌تر به تعهدات دولت عمل کنیم گفت: لازمه این کار آن است که تمام دستگاه‌ها و بخش‌ها پای کار باشند و خود را کنار نکشند و بگویند که مسکن وظایفه راه و شهرسازی است.

مدیرکل راه و شهرسازی استان همدان بیان کرد: وظیفه‌ای که دولت متقبل شده این است همه دستگاه‌ها حتی در تحویل زمین، مشارکت داشته باشند و اجرای کار نیاز به همت همگانی دارد.

وی با اشاره به اینکه در نهضت ملی مسکن در بسیاری از شهرها زمین را تأمین و به بنیاد مسکن انقلاب اسلامی تحویل دادیم و بنیاد مسکن انقلاب اسلامی نیز خانه‌هایی را تحویل مردم داده است خاطرنشان کرد: اخیرا تفاهم‌نامه‌ای هم با این مجموعه انجام شده تا آنچه کار تاکنون کند پیش رفته، توسط این مجموعه سرعت یابد.

اسدالهی با بیان اینکه در حال حاضر ساماندهی ۲ هزار و ۵۰۰ نفر متقاضی مسکن در شهر همدان انجام می‌شود گفت: تغییر کاربری‌ها در این شهر نیز در حال انجام است و امیدواریم مصوبات صورت گیرد و به ترتیب بتوانیم زمین‌هایی را تحویل مردم یا پیمانکار برای احداث مسکن بدهیم.