شناسهٔ خبر: 123375 - سرویس بنادر و دریانوردی
نسخه قابل چاپ

طی ۹ ماهه امسال محقق شد؛

صادرات بیش از ۵ میلیون تن انواع کالا از بنادر غرب هرمزگان

بندر مدیر بنادر و دریانوردی غرب هرمزگان گفت: ۵ میلیون و ۱۶۴ هزار و ۶۲۶ تن کالاهای نفتی و غیرنفتی طی ۹ ماهه امسال از بنادر غرب استان صادر شد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، مرتضی سالاری مدیر بنادر و دریانوردی غرب هرمزگان در تشریح کارنامه ۹ ماهه بنادر غرب استان اظهارکرد: از ابتدای سال جاری تا پایان آذرماه امسال پنج میلیون و ۱۶۴ هزار و ۶۲۶ تن انواع کالا صادر شد که این میزان از صادرات افزایش هشت درصدی را به دنبال داشته است. 

وی ادامه داد: از مجموع صادرات نفتی و غیرنفتی انجام شده که شامل میوه و تره بار، خشکبار، مواد معدنی و مصالح ساختمانی بوده، ۲ میلیون و ۴۴۱ هزار و ۷۴۳ تن با افزایش ۷۳ درصدی مربوط به صادرات غیر نفتی و ۲ میلیون و ۷۲۲ هزار و ۸۸۳ تن به صادرات نفتی اختصاص دارد.

به گفته مدیر بنادر و دریانوردی غرب هرمزگان، از مجموع عملیات انجام شده، سه میلیون و ۱۴۹ هزار و ۵۷۴ تن فرآورده‌های نفتی و غیرنفتی با ۱۶ درصد افزایش به صورت رویه کابوتاژ (حمل و نقل ساحلی) در بنادر غرب استان جابجا شد.

سالاری در بخش دیگری از افزایش ۱۴ درصدی ترانزیت نفتی و غیرنفتی و ترانزیت حجمی افزون بر ۱۱۸ هزار دستگاه خودرو در بندرلنگه به عنوان سکاندار ترانزیت خودروی ایران طی این بازه زمانی خبرداد.

وی گفت: طی این مدت، حجم ترانزیت کالاهای نفتی و غیرنفتی (که عمده آن محموله خودرو بوده است) به ۲۵۵ هزار ۵۹۲ تن رسید که با این میزان ترانزیت بنادر غرب توانست جایگاه سوم این بخش از عملیات حمل و نقلی در سطح بنادر ایران را به خود اختصاص دهد.

به گفته مدیر بنادر و دریانوردی غرب هرمزگان، در ۹ ماهه سال جاری ۱۱۸ هزار و ۱۶۲ خودرو از طریق بندرلنگه به کشورهای آسیای میانه و عراق ترانزیت شد که در این بخش نیز ۲۴ درصد افزایش به ثبت رسیده است. 

سالاری اضافه کرد: تخلیه این تعداد خودروی ترانزیتی توسط ۲ هزار و ۵۴ فروند شناور فلزی انجام گرفت که پس از تخلیه و انجام تشریفات گمرکی توسط ۱۹ هزار و ۶۹۳ کشنده حمل خودرو به مقاصد کشورهای عراق، افغانستان و همچنین کشورهای آسیای میانه بارگیری و به درب خروج هدایت شده است.

گفتنی است؛ سوم دی‌ماه نیز نخستین خودروهای وارداتی شامل ۲۲ خودرو از شش نمونه محصولات کیا ازجمله سراتو، ریو، پیکانتو، پگاس، سونت (شاسی بلند) و اسپورتیج (شاسی بلند) از طریق بندرلنگه وارد کشور شد.