شناسهٔ خبر: 123407 - سرویس هواشناسی
نسخه قابل چاپ

سازمان هواشناسی با صدور هشدار سطح نارنجی برای دو سامانه اعلام کرد؛

خطر سیلابی شدن رودخانه‌ها در پی نفوذ سامانه بارشی/انسداد جاده‌ها و محورهای مواصلاتی به دنبال بارش برف

بارش برف در جاده سازمان هواشناسی کشور با صدور هشدار سطح نارنجی از بارش شدید باران و برف و کولاک در برخی استان‌ها خبر داد که خطر سیلابی شدن رودخانه‌ها را به دنبال دارد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، بر اساس اطلاعیه سازمان هواشناسی نفوذ سامانه با بارش‌های شدید در روزهای چهارشنبه و پنج‌شنبه موجب رگبار باران، رعدوبرق، احتمال تگرگ و وزش باد شدید موقت در استان‌های خوزستان، کهگیلویه و بویراحمد، ایلام، فارس و بوشهر خواهد شد.

این سامانه مخاطراتی از جمله آبگرفتگی معابر عمومی، اختلال در سفرهای بین شهری، اختلال در ترددهای داخل شهری، اختلال در فعالیت‌های عمرانی، سیلابی شدن رودخانه‌ها و مسیل‌ها، بالا آمدن ناگهانی سطح آب رودخانه‌ها، احتمال برخورد صاعقه و احتمال تاخیر و لغو پروازها را به دنبال دارد.

سازمان هواشناسی بر ضرورت آمادگی ناوگان حمل ونقل و راهداری‌ها، عدم توقف و تردد در حاشیه رودخانه‌ها و مسیل‌ها، پاکسازی آبروها و کانال‌های عبور آب درون شهری، پاکسازی دهانه پل‌ها، پرهیز از سفرهای غیر ضروری، اجتناب از فعالیت‌های کوه‌نوردی و جابجایی عشایرکوچ‌رو توصیه کرده است.

بر اساس اعلام سازمان هواشناسی کشور، انجام اقدامات پیشگیرانه از خسارت توسط شهرداری‌ها، راهداری‌ها، دستگاه‌های امدادی و سایر دستگاه‌های اجرائی مسئول در این شرایط الزامی است.

سامانه دوم نیز بارش برف و کولاک برف در استان‌های چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، کرمانشاه، جنوب شرق لرستان، غرب و جنوب اصفهان را به همراه خواهد داشت.

برای این سامانه مخاطراتی همچون انسداد جاده‌ها و محورهای مواصلاتی به ویژه محورهای روستایی سردسیر، لغزندگی جاده‌ها و معابر عمومی، اختلال در ناوگان حمل و نقل، اختلال در فعالیت‌های عمرانی، اختلال در انتقال حامل‌های انرژی سوخت و برق و گاز پیش‌بینی شده است.

آمادگی دستگاه‌های اجرایی مسئول و دستگاه‌های امدادرسان برای مقابله با برف، یخبندان، مه و کولاک در جاده‌ها، پرهیز از رفت و آمدهای غیر ضروری در سفرهای بین شهری، اجتناب از فعالیت‌های کوه‌نوردی و جابجایی عشایرکوچ‌رو و مدیریت حامل‌های انرژی از توصیه‌های سازمان هواشناسی است.