شناسهٔ خبر: 123414 - سرویس ریلی
نسخه قابل چاپ

با هدف نفوذ فناوری و ارتقای شبکه ریلی کشور انجام شد؛

برگزاری کارگاه آموزشی استراتژی تحول دیجیتال‌ برای راه‌آهن ایران

عکس کارگاه آموزشی ظرفیت‌سازی "استراتژی تحول دیجیتال‌  برای راه‌آهن ایران"با حضور مسئولان، کارشناسان  و پژوهشگران حوزه حمل و نقل ریلی از راه‌آهن ایران، نمایندگان بخش حمل و نقل کمیسیون اقتصادی اجتماعی آسیا و اقیانوسیه سازمان ملل(اسکاپ) (UNESCAP) به منظور ارائه مطالعه صورت گرفته توسط اسکاپ در خصوص دیجیتال سازی برای راه آهن ایران به طور حضوری و آنلاین در ساختمان شهدای راه‌آهن برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، کارگاه آموزشی ظرفیت سازی "استراتژی تحول دیجیتال برای راه آهن ایران"  با حضور مسئولان، نمایندگان و پژوهشگران حوزه حمل و نقل ریلی از راه آهن ایران، نمایندگان بخش حمل و نقل اسکاپ (UNESCAP) و نیز برخی متخصصین در حوزه دیجیتال سازی ریلی از اروپا و راه آهن هند  به منظور با همکاری بخش بین الملل راه آهن ایران  به طور حضوری و آنلاین در ساختمان شهدای راه‌آهن برگزار شد.

مرتضی جعفری، معاون بازرگانی و بهره برداری راه آهن ایران و خانم آژار جیمورزینا، رئیس بخش اتصالات حمل و نقل و لجستیک اسکاپ این کارگاه آموزشی را افتتاح کردند.
معاون بازرگانی و بهره برداری راه آهن ضمن اشاره به همکاریهای موثر قبلی راه آهن ایران با اسکاپ از جمله انجام مطالعه تجاری سازی کریدور ریلی قزاقستان-ترکمنستان-ایران (KTI) و نیز انجام مطالعه  تبادل دیجیتال ریلی بین راه آهن ایران و راه آهن ترکمنستان در امتداد کریدور ریلی قزاقستان-ترکمنستان-ایران (KTI)، پشتیبانی و همکاری موثر اسکاپ با راه آهن ایران تشکر کرد و اظهار داشت:  بحران کووید -۱۹ لزوم حرکت به سمت سیستمهای دیجیتال، تغییر در فرایندها و شیوه های انجام کسب و کار  و عقب نماندن از پیشرفتهای فن آوری را به ما گوشزد کرد.

وی گفت: کووید-۱۹ به ما آموخت که امروزه دیجیتال  سازی   برای هیچ سازمان مترقی و پیشرو دیگر  اختیاری نیست بلکه این  امر  به یک عامل اساسی برای ارائه خدمات مشتری محور بصورت موثر  تبدیل شده است.

معاون بازرگانی و بهره برداری راه آهن عنوان کرد: سیستم راه آهن بخش جدایی ناپذیر از زنجیره تامین بسیاری از صنایع است وذینفعان داخلی و بین المللی را به هم متصل می کند؛ بنابراین با در نظر گرفتن انتظارات به سرعت در حال تحول مشتریان از این صنعت که پس از کووید-۱۹ شتاب بیشتری گرفته است و تحول دیجیتال در فرایندهای کسب و کارها و عملیات ریلی  حیاتی است. دیجیتال سازی فرصت های قابل توجهی را از نظر کاهش هزینه ها فراهم کرده و نوید بیشتری را برای کارآیی در استفاده از منابع، حذف کاغذ از فرایند حمل و نقل بهینه‌سازی استفاده از دارایی‌ها می دهد.

وی تاکید کرد: در مورد راه  آهن ایران نیز تفاوتی ندارد. راه آهن ایران  نه تنها خدمات حمل و نقل را در داخل کشور  فراهم می کند بلکه خدمات بین المللی را نیز ارائه می دهد. بنابراین لزوم حرکت بسمت دیجیتال سازی در همه حوزه های حمل و نقل ریلی در کشورمان خواه دیجیتال سازی در  سیستم‌های کنترل قطار یا سیگنالینگ خواه در حوزه تعمیر و نگهداری و بویژه در خدمات رسانی به مشتریان در حمل بار و مسافر اجتناب ناپذیر می نماید.

جعفری همچنین به ابتکار عمل راه آهن ایران در ارائه  پیشنهادی به اسکاپ  برای افزودن الحاقیه ای به موافقت نامه بین الدول راه اهن سراسری آسیا (TAR) با عنوان " اصول راهنما برای تبادل الکترونیکی اطلاعات میان راه آهن ها و نهادهای کنترلی" اشاره کرد و اظهار داشت: این موضوع مورد استقبال طرفهای مهم این موافقت نامه بین الدول قرار گرفته است و هم اکنون در حال سیر مراحل حقوقی جهت اعلام رسمی به کشورها برای تصویب نهایی آن است.

در این نشست، همچنین شهرام جعفری، مدیر کل بازرگانی خارجی راه آهن ایران نیز گزارش مختصری از اقدامات صورت گرفته در ارتباط برقراری تبادل الکترونیکی داده ها با کشورهای همسایه و نهادهای کنترلی همانند گمرک ارائه داد و به برخی اقدامات برای دیجیتالی نمودن فرایندهای حمل و نقل بین المللی اشاره کرد.

به گزارش شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران، در پایان این کارگاه آموزشی مقرر شد پیش نویس سند تهیه شده توسط اسکاپ مورد مطالعه مدیران و کارشناسان ذی ربط راه آهن قرار گیرد و اسکاپ پس از دریافت نظراتِ ذینفعان مختلف راه آهن ایران تا پایان ماه ژانویه ۲۰۲۳، این استراتژی را تا پایان ماه آوریل ۲۰۲۳ نهایی کند و این سند سپس برای تصویب و تایید نهایی به  هیئت مدیره راه آهن ارائه شود.