شناسهٔ خبر: 123419 - سرویس هواشناسی
نسخه قابل چاپ

طی ۴۰ روز اخیر انجام شد؛

صدور ۱۸ هشدار آلودگی هوا از سوی سازمان هواشناسی

آلودگی هوا سازمان هواشناسی کشور طی آذرماه سال جاری تا کنون ۸ هشدار سطح نارنجی و ۱۰ هشدار سطح زرد برای آلودگی هوا در شهرهای صنعتی و پر جمعیت کشور صادر کرده است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، سازمان هواشناسی کشور از ابتدای آذرماه سال جاری تا امروز که شرایط جوی کشور با توجه به فصل زمستان و سکون هوا با افزایش غلظت آلاینده‌های جوی طی روزهای پیاپی و کاهش کیفیت هوا همراه شده است، به صدور هشدارهای آلودگی با درجه‌بندی زرد و نارنجی اقدام کرده و توصیه‌های لازم را به هموطنان و دستگاه‌ها و سازمان‌های مرتبط ارائه کرده است.

تعداد این اطلاعیه‌ها طی مدت ۴۰ روز اخیر در آذر و دی ماه به ۸ هشدار در سطح نارنجی و ۱۰ هشدار در سطح زرد رسیده است.

انباشت و افزایش غلظت آلاینده‌های جوی علاوه بر آسیب‌هایی که در حوزه بهداشت و سلامت دارد، خساراتی نیز برای صنایع حمل‌ونقل و اقتصاد کشور به بار می‌آورد.

تاخیر و یا لغو پروازها در وهله اول صنعت هوانوردی را با اختلال مواجه کرده و آسیب ثانویه آن نیز صنعت و تجارت کشور را هدف می‌گیرد.

حوادث جاده‌ای و خطرات حمل‌ونقل هوایی نیز به دلیل کاهش دید، تأخیر در فرود و برخاست پروازهای هوایی و محدود شدن حرکت کشتی‌ها رخ می‌دهد.

صنعت ساختمان نیز از آلاینده‌های جوی به ویژه ریزگردها و گرد و خاک در امان نبوده است.

طوفان‌های گردوخاک که کشورمان در ماه‌های آغازین سال جاری با آن‌ها مواجه بود، سازه‌ها و زیرساخت‌های کشور را نیز تحت تاثیر قرار داد. همزمانی وزش باد و طوفان با پدیده گردوخاک، آسیب‌های ناشی از آن را تشدید می‌کند و اولین آسیب این پدیده به زیرساخت‌ها مربوط به شن‌های روان است که موجب مسدود شدن راه‌ها،‌ جاده‌ها و مسیرهای ریلی می‌شود. با توجه سرعت وزش باد و وزن ریزگردها، انرژی جنبشی ریزگردها افزایش یافته و منجر به فرسایش بناهای تاریخی و ساختمان‌های میراث فرهنگی می‌شود.

همه بخش‌هایی از ساختمان که در معرض وزش باد هستند از جمله نمای ساختمان دچار فرسایش می‌شوند، علاوه بر این، رسوب گردوخاک و نیاز به پاکسازی هم در نمای ساختمان‌ها، هزینه پاک کردن ماسه از جاده و ساختمان، هزینه‌های مربوط به تصادفات، هزینه‌های مربوط به پاک‌سازی زیرساخت‌های ساختمانی مدفون مانند خطوط انتقال نفت به دلیل ماسه و گردوخاک برخی دیگر از خسارات ناشی از پدیده‌های گردوخاک است.

شایان ذکر است برای مقابله با افزایش غلظت آلاینده‌ها راهکارهایی مثل مدیریت بهینه در مصرف سوخت‌های فسیلی، کنترل فعالیت‌های صنعتی آلاینده، کاهش تردد غیر ضروری و پرهیز از حرکات ورزشی در فضای باز به ویژه برای سالمندان، کودکان و افراد با سابقه بیماری‌های قلبی و تنفسی برای مقابله با آلودگی هوا توصیه می‌شود اما این راهکارهای کوتاه مدت بوده و کاهش آلودکی و یا پیشگیری از تشدید آلاینده‌ها نیازمند ارائه برنامه‌های بلند مدت از سوی مسئولان ذیربط است.