شناسهٔ خبر: 123469 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

در نشست بررسی الزامات احداث شهر جدید در همدان مطرح شد:

حورا شهر میانه برای همدان است

رفع تصرف زاهدان کارشناس شهرسازی و معماری اداره کل راه و شهرسازی استان همدان با بیان اینکه در سازمان فضایی هر شهری باید شهر بزرگ، میانه و کوچک وجود داشته باشد، تصریح کرد: اگر در همدان شهر حورا را مطرح می‌کنیم به این علت است که در همدان شهر میانه وجود ندارد و این شهر به عنوان شهر میانه همدان درنظر گرفته شده است که یکسری نقش‌ها و وظایف را از شهر همدان بپذیرد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی (همدان)، عیسی سراقی با بیان اینکه شهر جدید به سال های قبل از انقلاب برمی‌گردد که البته در آن زمان سبقه اقتصادی داشت، گفت: کوی کارمندی یا بازسازی شهرهای تخریب شده نمونه‌هایی از ایجاد شهر جدید در سال های قبل از انقلاب بود که در آن زمان تفکر تک ‌بُعدی بود به طوریکه بیشتر بُعد اقتصادی را درنظر می‌گرفتند.

وی ادامه داد: بعد از انقلاب و از سال ۶۴ رویکرد ایجاد شهر جدید عوض شد و بیشتر بحث سرریزپذیری جمعیت و ساماندهی کلانشهر بود و تاحدودی هم جواب داد.

نبود زمین در همدان علت بازگشت به احداث شهر جدید
این کارشناس شهرسازی با اشاره به اینکه یکی از دلایلی که شهر جدید حورا مطرح شده این است که در همدان واقعاً زمینی وجود ندارد، یادآور شد: یکی از دلایلی که دوباره احداث شهر جدید حورا مطرح شده این است که در نواحی جنوبی شهر زمین نداریم و باغات قرار دارد که حفاظت شده و ساخت و ساز در این مناطق امکان‌پذیر نیست.

سراقی با اشاره به اینکه در شهرهای جدید بار ساختمان و مسکن از دوش مردم برداشته می شود، بیان کرد: شهر حورا ۱۲۰۰ هکتار زمین دولتی وجود دارد که قرار است در سه فاز ایجاد شود تا فشار جمعیتی که روی شهر همدان است، کاسته شود.

وی با بیان اینکه در فاز اول ۴۰ هزار نفر در شهر حورا اسکان داده خواهند شد، گفت: در شهر جدید حورا مسیرهای دسترسی خوبی از جمله راه آهن و جاده اصلی همدان وجود دارد و در واقع عملکرد حورا عملکرد شهر میانی است که می‌تواند در سازمان فضایی مجموعه شهری همدان اثر بگذارد.

این کارشناس شهرسازی با اشاره به اینکه شهر جدید از دوران باستان بوده است، با طرح این سوال که چه لزومی به ایجاد شهر جدید وجود دارد؟ تصریح کرد: شهرها می‌توانند توسعه درون زا داشته باشند و به جای ایجاد شهر جدید، در بخش‌های فرسوده شهرها اقدام به ساخت واحدهای مسکونی کنیم.

سراقی با بیان اینکه نیاز مسکن همدان براساس طرح جامع مسکن سنجیده شده است، ادامه داد: طرح جامع مسکن استان از سال ۹۰ تا ۱۴۰۵ نیازسنجی شده است و در این طرح آمده که در هر سال چه تعداد مسکن ساخته شود.

وی با تأکید بر اینکه در معماری ایرانی- اسلامی شاخصه‌های شهر اسلامی باید وجود داشته باشد، یادآور شد: در شهر ایرانی- اسلامی باید شاخصه‌های معماری ایرانی در کنار شاخصه‌های اسلامی وجود داشته باشد به طوریکه وجود مسجد یکی از شاخصه‌های شهرهای اسلامی است.

کارشناس شهرسازی با بیان اینکه معماری و شهرسازی تطبیقی است و در کنار هم کامل می‌شوند به‌طوریکه مسائل مختلف باید مورد توجه قرار گیرد، اظهار کرد: در حال حاضر نمای بیشتر ساختمان‌های همدان نمای رومی و کامپوزیتی است که وزارت راه و شهرسازی ممنوع کرده اما شهرداری به این موضوع توجه نکرده است.

سراقی با اشاره به اینکه برای اجرای یک معماری ایرانی- اسلامی متأسفانه در دانشگاه‌های ما کاری نمی‌شود، گفت: از سال ۱۳۴۰ مشکل مسکن داشتیم که طرح‌هایی هم اجرا شد اما هنوز مشکل به جاست چراکه درست مسأله سازی نشد و مشکل به درستی تشخص داده نشده است.

وی با تأکید بر اینکه شهر جدید از کشورهای اروپایی به ما رسیده، چرا در این کشورها جواب داده است؟ خاطرنشان کرد: همه می‌دانیم مشکلاتی در شهرهای جدید وجود دارد اما در شهر جدید حورا تقریباً یک همپوشانی انجام شد و مشکلات شهرهای جدید را احصاء کردیم و مشکلات مرتفع شد.

به شهر جدید حورا نیاز داریم
این کارشناس شهرسازی یادآورشد: تجربیات سهند تبریز، بینالود مشهد، بهارستان اصفهان، صدرای شیراز احصاء شده و چارچوب شهر شکل گرفته و طرح جامع آن آماده شده است که بنا به دلایلی مسکوت ماند اما در حال حاضر نیاز به این شهر داریم.

سراقی با بیان اینکه متقاضی مسکن زیادی در همدان وجود دارد که ثبت نام کرده‌اند و تأیید شده‌اند، افزود: دولت باید برای این متقاضیان زمین تأمین کند بنابراین شهر جدید اگر با رویکرد جدیدی باشد که فقط سرریزپذیری و خوابگاهی نباشد، می‌تواند موفق باشد.

وی درباره طرح جامع همدان اظهار کرد: طرح جامع همدان از سال ۹۵ آغاز و چکش کاری شده و در حال حاضر در مراحل پایانی است ضمن اینکه طرح خالی از اشکال نیست اما طرح جامع درچهارچوب پیش رفته است.