شناسهٔ خبر: 12352 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

استفاده از ظرفیت بسیج مردمی در احیای بافت‌های ناکارآمد شهری؛

همکاری شرکت عمران و بهسازی با بسیج سازندگی در احیای بافت‌های ناکارآمد شهری

سعید ایزدی شرکت عمران و بهسازی شهری ایران و سازمان بسیج سازندگی در راستای همکاری برای احیاء و بهسازی بافت‌های ناکارآمد شهری با یکدیگر تفاهم‌نامه همکاری امضا کردند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی بعدازظهر دیروز (شنبه ۴ مهر) نشست امضای تفاهم‌نامه همکاری شرکت عمران و بهسازی شهری ایران و سازمان بسیج سازندگی با حضور محمدسعید ایزدی معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت عمران و بهسازی شهری ایران و نعمان غلامی رئیس سازمان بسیج سازندگی در محل این شرکت برگزار شد.

ایزدی در ابتدای این نشست با بیان اینکه موضوع این تفاهم‌نامه همکاری، استفاده از ظرفیت بسیج مردمی در بهسازی و احیای بافت‌های ناکارآمد شهری است، گفت: دیگر کشورهای دنیا نیز تجربه فراوانی در بازسازی بافت‌های ناکارآمد شهرها ندارند و ما هم همپای کشورهای توسعه یافته نزدیک به ۲۰ سال است که در ایران به دنبال به جریان انداختن مجدد زندگی شهری در این بافت‌های آسیب پذیر هستیم و تجربه عملی احیای بافت فرسوده با همکاری بانک جهانی در چند شهر مانند زاهدان و بندرعباس را داریم.

مدیرعامل شرکت عمران و بهسازی شهری ایران با تأکید بر لزوم مشارکت مردمی در جریان بازسازی محله‌های آسییب‌دیده و ناکارآمد شهرها افزود: این شرکت سابقه همکاری با نهادهای محله‌ای مانند هیئت‌های مذهبی، مساجد، سازمان‌های مردم نهاد (NGO) و تشکل‌های غیر دولتی محلی را داراست؛ ولی هیچ یک از اینها به مانند بسیج اثرگذاری ندارند؛ به همین دلیل می‌خواهیم از ظرفیت بسیج سازندگی که نهادی کاملا مردمی و برخاسته از همکاری و همفکری جوانان باانگیزه و تحصیلکرده است، استفاده کنیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی با تشریح انواع بافت‌های شهری نیازمند کمک و بهسازی ادامه داد: شرکت عمران و بهسازی شهری ایران در چهار حوزه متمرکز است که شامل «محدوده‌های تاریخی و میانی شهر مانند سنگلج و عودلاجان تهران»، «سکونتگاه‌های غیر رسمی چه در حاشیه و چه در داخل شهر مانند منطقه اسلام‌آباد تهران در زیر پل مدیریت»، «محله‌های میانی شهرها که نه تاریخی‌اند و نه سکونتگاه غیررسمی، ولی از مشکلات فراوانی رنج می‌برند مانند خوب بخت یا جوادیه تهران که در دهه‌های ۳۰، ۴۰ و ۵۰ شمسی شکل گرفتند ولی به مرور زمان به دلیل نبود کنترل و نظارت صحیح دچار مشکلات و انواع فقر شدند» و نهایتا «روستاهای متصل شده به شهر مانند ده ونک یا چیذر در تهران» می‌شود.

وی با بیان اینکه شرکت عمران و بهسازی شهری ایران برای این چهار نوع بافت آسیب‌پذیر در همه شهرها طرح ویژه‌ای تدوین کرده است، اظهار کرد: این مناطق هم به لحاظ ناپایداری ساختمان‌ها و هم به لحاظ فقر فرهنگی، فقر سوادی، فقر مالی، فقر بهداشتی و سلامتی و سایر انواع فقرها، برای ساکنانشان بسیار پرخطرند.

ایزدی جمعیت ساکن در بافت‌های ناکارمد شهری را ۱۸ میلیون نفر و مساحت این بافت‌ها را ۱۳۰ هزار هکتار در سراسر کشور عنوان و خاطرنشان کرد: این میزان جمعیت به معنی زندگی نزدیک به یک سوم جمعیت شهری کشور در بافت‌های ناسالم شهری است و به همین دلیل است که برای رفع این مشکلات به سراغ نهادی مانند بسیج آمده‌ایم که تا پایین‌ترین لایه‌های اجتماعی با مردم در ارتباط است و می‌توانیم با استفاده از این ارتباطات سازمان بسیج سازندگی با مردم، مشارکت بالای آنها را در اصلاح وضع موجود شهرها مطالبه کنیم.

در ادامه این نشست سردار غلامی رئیس سازمان بسیج سازندگی نیز با اشاره به مشکلات مختلف مناطق حاشیه‌ای برخی شهرها که حتی معضلات امنیتی استانی و کشوری ایجاد کرده‌اند، گفت: برطرف کردن مشکلات حاشیه‌نشینان یکی از اولویت‌های بسیج سازندگی است و این سازمان غیر از اجرای وظایف ذاتی خود، به فعالیت فرهنگی ـ عمرانی در سکونتگاه‌های غیر رسمی و مناطق حاشیه‌ای نیز می‌پردازد.

رئیس سازمان بسیج سازندگی با تأکید بر نقش اساسی مردم در همه عرصه‌ها حتی دفاع مقدس، به تفاهم‌نامه همکاری شرکت عمران و بهسازی شهری ایران و سازمان بسیج سازندگی اشاره و اظهار کرد: این تفاهم‌نامه فرصت مناسبی برای استفاده از ظرفیت مردمی بسیج در بهسازی بافت‌های ناکارآمد شهری به خصوص وضع نابه‌سامان مناطق حاشیه‌ای برخی شهرهاست.

در پایان این نشست معاون وزیر راه و شهرسازی و رئیس سازمان بسیج سازندگی با تأکید بر تسریع در اجرای تفاهم‌نامه و نگارش تفاهم‌نامه‌های همکاری کاربردی و عملی، انتخاب دو بافت ناکارآمد را به عنوان پایلوت و الگوی دیگر مناطق و شهرها در دستور کار قرار دادند و اعلام کردند که سایر شهرها و استان‌های نیازمند اصلاح بافت شهری نیز همزمان با این دو بافت پایلوت، فرآیندهای بهسازی شهری را آغاز می‌کنند.

ایزدی و غلامی سپس اصلاح مناطق حاشیه‌ای مشهد را به عنوان محله پایلوت برای بهسازی سکونتگاه‌های غیر رسمی و بهسازی بافت تاریخی سیروس تهران را به عنوان محله پایلوت بهسازی بافت تاریخی برگزیدند و نخستین اقدام را حضور بسیج سازندگی در محله‌های هدف احیا و بهسازی شهری با عنوان ایجاد پایگاه مقاومت بسیج در آنها عنوان کردند.

همچنین مدیرعامل شرکت عمران و بهسازی شهری ایران و رئیس سازمان بسیج سازندگی تشکیل کمیته‌ای متشکل از نمایندگان تام الاختیار دو نهاد با هدف برقراری ارتباط میان این دو دستگاه به طور مستمر و هفتگی را در دستور کار قرار دادند که این کمیته قرار است تحت نظارت رئیس مرکز بسیج شهید کلانتری (وزارت راه و شهرسازی) فعالیت‌های خود را پیگیری کند. ضمن اینکه این کمیته تشکیل کارگروه‌های مشابه استانی را نیز بررسی و اجرایی کرده و بر فعالیت آنها نظارت خواهد داشت و مستمرا با این کارگروه‌ها به صورت ویدئو کنفرانس نشست‌هایی را برگزار خواهد کرد./

نظر شما