شناسهٔ خبر: 123573 - سرویس هواشناسی
نسخه قابل چاپ

سازمان هواشناسی با صدور هشدار سطح نارنجی برای دو سامانه اعلام کرد؛

کاهش محسوس دما و بارش برف از فردا در برخی استان‌ها/احتمال آبگرفتگی معابر عمومی در پی بارش‌های شدید

بارش برف در جاده سازمان هواشناسی با صدور هشدار سطح نارنجی برای دو سامانه از کاهش محسوس دما توام با بارش برف خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، بر اساس اطلاعیه سازمان هواشناسی کشور، بعد از ظهر چهارشنبه تا بعد از ظهر جمعه سبب بارش باران، همراه با رعدوبرق، احتمال تگرگ، وزش باد شدید و بارش برف در ارتفاعات می‌شود.

این سامانه روز چهارشنبه در کهگیلویه و بویراحمد، خوزستان، ایلام، فارس، بوشهر و جنوب لرستان فعال خواهد بود.

روز پنج‌شنبه نیز استان‌های بوشهر، فارس، خوزستان، کهگیلویه و بویراحمد و جنوب لرستان و ایلام و روز جمعه جنوب فارس، هرمزگان و جنوب بوشهر درگیر این سامانه خواهند شد.

اثر مخاطره این سامانه آبگرفتگی معابر عمومی، اختلال در سفرهای بین شهری و داخل شهر، اختلال در فعالیت‌های عمرانی، سیلابی شدن رودخانه ها و مسیل‌ها، بالا آمدن ناگهانی سطح آب رودخانه‌ها، احتمال صاعقه، تاخیر و لغو پروازها، خسارت به صنعت کشاورزی و اختلال در انتقالِ انرژی بویژه برق و گاز پیش‌بینی شده است.

عدم توقف و تردد در حاشیه رودخانه‌ها و مسیل‌ها، پاکسازی آبروها و کانال‌های عبور آب درون شهری، پاکسازی دهانه پل‌ها، پرهیز از سفرهای غیر ضروری، اجتناب از فعالیت‌های کوه‌نوردی و جابجایی عشایرکوچ‌رو، مدیریت در مصرف انرژی، انجام اقدامات پیشگیرانه از خسارات احتمالی توسط شهرداری‌ها، راهداری ها، آب و فاضلاب شهری، دستگاه‌های امدادی و سایر دستگاه‌های اجرایی مسئول از توصیه‌های سازمان هواشناسی کشور است.

سامانه دوم نیز کاهش محسوس دما توام با بارش برف است که طی این مدت موجب بارش برف و کولاک برف در چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، جنوب لرستان و جنوب و غرب اصفهان می‌شود.

اثر مخاطره این سامانه انسداد جاده‌ها و محورهای مواصلاتی به ویژه محورهای روستایی سردسیر، لغزندگی جاده‌ها و معابر عمومی، اختلال در ناوگان حمل و نقل، اختلال در فعالیت‌های عمرانی و اختلال در انتقال حامل‌های انرژی سوخت، برق و گاز اعلام شده است.

سازمان هواشناسی کشور به آمادگی دستگاه‌های اجرایی مسئول و دستگاه‌های امدادرسان برای مقابله با برف، یخبندان، مه و کولاک در شهرها و محورهای مواصلاتی، پرهیز از رفت و آمدهای غیر ضروری در سفرهای بین شهری، اجتناب از فعالیت‌های کوه‌نوردی و جابجایی عشایرکوچ‌رو و مدیریت حامل‌های انرژی توصیه کرده است.