شناسهٔ خبر: 123833 - سرویس هواشناسی
نسخه قابل چاپ

سطح پوشش برف کشور به ۳۵۰ هزار کیلومتر مربع رسید

بارندگی - برف بر اساس داده های مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی سازمان هواشناسی کشور سطح پوشش برف کشور در هفته نخست دی ماه به بیش از ۳۵۰ هزار کیلومتر مربع رسیده که بیش از ۱۵۰ هزار کیلومتر مربع بیشتر از سال گذشته است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، حوضه آبریز «فلات مرکزی» ایران بیشترین نرخ افزایش پوشش برف را نسبت به سال گذشته و شرایط نرمال داشته است به طوریکه بیش از ۹۷ هزار کیلومتر مربع از مساحت این حوضه برفی است اما سال گذشته در همین بازه زمانی سطح پوشش برف آن حدود ۱۵ هزار کیلومتر مربع بوده است.

وضعیت سطح پوشش برف در حوضه آبریز خلیج فارس و دریای عمان نیز روند صعودی داشته است به نحوی که تا هفته نخست دی ماه امسال ۴۸ هزار کیلومتر مربع از مساحت آن برفی بوده است.

با این همه پوشش برف در حوضه های آبریز «دریای خزر» و «دریاچه ارومیه» با کاهش چشمگیری نسبت به سال گذشته و شرایط نرمال همراه بوده است که سطح کاهش یافته این حوضه ها به ترتیب ۳۰ و ۴۰ هزار کیلومتر مربع تخمین زده می شود.

به گزارش سازمان هواشناسی کشور، در این مدت مساحت پوشش برف در حوضه‌های آبریز مشترک ایران و کشورهای همسایه نیز نسبت به شرایط نرمال و وضعیت پارسال کاهش یافته است به طوریکه تا هفته نخست دی‌ماه مساحت پوشش برف در حوضه‌های مهم «ارس» و «دجله‌وفرات» به ترتیب ۹۰ و ۸۴ هزار کیلومتر مربع کمتر از سال قبل بوده است.