شناسهٔ خبر: 12386 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

استاندار قم در جلسه ستاد بازآفرينی پايدار شهری:

اصلاح بافت‌های فرسوده شهر قم نيازمند برنامه‌ريزی بلند مدت است

جلسه ستاد بازآفريني پايدار شهري قم استاندار قم در جلسه ستاد بازآفرينی پايدار شهری این استان اعلام كرد: اصلاح بافت‌های فرسوده شهر قم نيازمند برنامه‌ريزی بلند مدت است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهسازی به نقل از روابط عمومی اداره‌کل راه و شهرسازی استان قم، سید مهدی صادقی استاندار قم در سومین جلسه ستاد بازآفرینی پایدار شهری استان كه در سالن امام جواد (ع) در استانداری برگزار شد، ضمن عرض تسلیت به مناسبت درگذشت تعدادی از هموطنان در حادثه منا، توجه به برنامه‌های بلند مدت در توسعه و عمران شهری را مورد تأكید قرار داد.

استاندار قم با اشاره به مشكلات ناشی از توجه به طرح‌های کوتاه مدت در برنامه‌های توسعه شهری بیان کرد: باید برای رشد بافت شهری قم و اصلاح بافت‌های فرسوده آن، برنامه‌ریزی‌های بلند مدت را در دستور کار قرار دهیم تا بتوانیم در آینده نیز شاهد آماده‌سازی زیرساخت‌های لازم برای توسعه شهر قم باشیم.

رئیس ستاد بازآفرینی پایدار شهری استان قم تشکیل کمیته‌ای متشکل از مهندسین مشاور طرح‌های بازآفرینی با محوریت اداره‌کل راه و شهر سازی استان برای جمع‌بندی و تهیه گزارش مبسوط برای ارائه به ستاد ملی بازآفرینی کشور را خواستار شد و ادامه داد: لازمه دستیابی به نتایج مطلوب و عملیاتی تهیه سندی اساسی با در نظر گرفتن زیر ساخت‌های لازم و در گرو همکاری و هم‌افزایی تمام دستگاه‌های ذیربط است.

در ابتدای جلسه گزارشی از سوی مهندسین مشاور طرح و معماری در مورد تهیه سند نوسازی شهر قم ارائه شد که در این خصوص دستگاه‌های عضو ستاد نیز عملکرد سازمان متبوع خود در مورد پروژه‌های مربوط به سکونت‌گاه‌های غیر رسمی، بافت‌های فرسوده و بافت‌های تاریخی را ارائه دادند.

وجود ۳۰ هکتار بافت تاریخی در شهر قم

محسن بهشتی مدیرکل راه و شهرسازی استان قم نیز در این مراسم با اشاره به وجود ۳۰۰ هکتار بافت تاریخی در شهر قم، بر ضرورت بازآفرینی هویتی این بافت تأکید کرد و گفت: سند ملی نوسازی و بهسازی بافت در سال گذشته به تصویب هیئت وزیران رسید و ستادهایی در استان‌ها تشکیل شد تا موضوعات مرتبط با احیای بافت ناکارآمد شهری را دنبال کنند.

وی ادامه داد: به دنبال این مسئله در استان قم هم ستاد استانی احیای بافت صورت گرفت که مسئله بهسازی بافت‌های ناکارآمد شهری را با رویکرد جدیدی دنبال کنند.

مدیرکل راه و شهرسازی استان قم با اشاره به اقداماتی که شهرداری در سال‌های اخیر در بافت فرسوده انجام داده گفت: این اقدامات بیشتر با نگاه بازگشایی معابر و حل مشکلات ترافیکی صورت گرفته و مسائل اجتماعی معمولاً در این اقدامات گنجانده نشده است.

وی با اشاره به اعتباراتی که از سوی سفر مقام معظم رهبری در سال ۸۹ برای سکونتگاه‌های غیر رسمی در نظر گرفته شده افزود: دستگاه‌های اجرایی در قالب این اعتبارات ۱۸ پروژه را تعریف کردند که هدف آنها ارتقای کیفیت زندگی در این بافت‌های شهری بود.

به گفته بهشتی از دو هزار هکتار بافت فرسوده‌ای که در شهر قم وجود دارد ۳۰۰ هکتار بافت تاریخی است که نحوه برخورد با آن در مقایسه با سکونت‌گاه‌های غیر رسمی متفاوت است. در این زمینه ۶ محله شناسایی شده که محله باغ پنبه را به صورت پایلوت انتخاب کرده‌ایم و با تملک یک خانه تاریخی نخستین دفتر تسهیل‌گری امور بافت فرسوده را راه‌اندازی خواهیم کرد.

وی با اشاره به تعریف پروژه‌هایی در زمینه خدمات روبنایی و زیربنایی در سکونت‌گاه‌های غیر رسمی بیان کرد: تاکنون از اجرای این پروژه‌ها خروجی خوبی گرفته‌ایم.

مدیرکل راه و شهرسازی استان قم درمورد تفاوت رفتار بافت‌های فرسوده و سکونت‌گاه‌های غیر رسمی اعلام کرد: حتی در بافت‌های فرسوده مناطق مختلف هم باید سیاست‌های متفاوتی داشته باشیم چرا که فرهنگ و شرایط اقتصادی اجتماعی محلات متفاوت است.

وی درباره بازگشایی‌هایی که بدون رعایت مسائل اجتماعی در بافت فرسوده صورت گرفته است ادامه داد: در بسیاری از این نقاط گسست‌های اجتماعی ایجاد شده که جبران‌ناپذیر است. به همین خاطر نباید به مسئله بهسازی بافت فرسوده تنها نگاه کالبدی داشت بلکه باید مسائل اجتماعی را در نظر گرفت./

نظر شما