شناسهٔ خبر: 12394 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

واکنش منفی رسانه‌ها نسبت به اعلام وصول استیضاح - ۲

آخوندي در برابرضعيف‌ترين استيضاح تاريخ مجلس

آخوندی مجلس ضعيف‌ترين استيضاح تاريخ مجلس اعلام وصول شد؛ استيضاحي با ١٣ امضا براي بركناري وزير راه و شهرسازي. بيش از شش ماه تلاش منتقدان سرسخت عباس آخوندي در مجلس، حالا به اينجا رسيده كه حضور او در جلسه استيضاح قطعي است.

اعتماد نوشت: استيضاحي كه البته هنوز تا «بركناري» وزير فاصله زيادي دارد. طرحي كه روزي بيش از ٥٠ امضا داشت هم‌اكنون حتي حدود ٤٠ نفر از همان هواداران اوليه‌اش را هم از دست داده است و اين وضعيت خوبي براي منتقدان عباس آخوندي نيست. منتقداني براي تمام كردن كاري كه بيش از شش ماه پيش آغاز كردند بايد چيزي بين ١٢٠ تا ١٥٠ نفر را در بهارستان با خود همراه كنند تا بتوانند به بركناري وزير راه و شهرسازي اميدوار بمانند. سختي كار زماني مشخص مي‌شود كه استيضاح‌كنندگان به ياد بياورند نزديك به ٤٠ نفر از همراهان خود را تنها در سه ماه از دست داده‌اند و البته كسي در اين مدت جايگزين آنها نشده تا نهايتا طرح استيضاح با ١٣ امضا تقديم هيات‌رييسه شود؛ يعني تنها با سه امضا بيشتر از حدنصاب قانوني.

آخوندي براي راضي كردن منتقدانش در مجلس شش بار راهي بهارستان و جلساتي شد كه در كميسيون عمران تشكيل مي‌شدند. او در همان دو جلسه اول ٢٠ نماينده را متقاعد به گرفتن امضا كرده بود و نهايتا كار به جايي رسيد كه در جلسات آخر طراحان استيضاح در جلسه كميسيون عمران با آخوندي حضور پيدا نكردند. در ميانه اين راه هم البته برخي مديران وزارت راه همچون رييس سابق سازمان هواپيمايي كشوري از سمت خود كنار رفتند تا موج انتقادات از آخوندي در مجلس فروكش كند. اتفاقي كه البته در تضعيف طرح استيضاح بي‌تاثير هم نبود. اما نه آنقدر كه آن را كاملا بي‌اثر كند. به هر تقدير طراحان اصلي استيضاح بيش از اينها براي بركناري آخوندي اصرار دارند.

طراحاني كه دو چهره اصلي در ميان خود دارند؛ سيدمهدي هاشمي و حسن كامران. هاشمي كه خود رياست كميسيون عمران را بر عهده دارد اسفند سال گذشته طرح استيضاح آخوندي را به صورت جدي كليد زد و حتي بيش از ٢٠ امضا هم براي آن جمع كرد. چندي بعد اما وقتي حسن كامران هم با تني چند از نمايندگان اصفهان وارد گود استيضاح وزير راه شد، رييس كميسيون عمران ترجيح داد تا ادامه راه را به آنها بسپارد. امضاي او اما همچنان پاي طرح استيضاح باقي ماند و در تمام سه ماه تابستان در مقام يكي از استيضاح‌كنندگان آخوندي مديريت جلسات كميسيون عمران با وي را نيز بر عهده داشت جلساتي كه اصولا نشست‌هايي است براي داوري بين استيضاح‌كنندگان و وزرا. استيضاحي كه حالا بيش از هر وقتي تعبير به «سياسي بودن» مي‌شود.

تركيب نمايندگان استيضاح‌كننده نيز اين گمانه را تقويت مي‌كند. از مجموع سيزده امضاي اين طرح، ٩ امضا متعلق به نمايندگان عضو يا نزديك به جبهه پايداري است. نمايندگاني چون فاطمه آليا، زهره طبيب‌زاده، حسينعلي حاجي دليگاني، روح‌الله حسينيان، حميد رسايي، مهدي كوچك‌زاده، سيد محمود نبويان، جواد كريمي قدوسي و سيد مهدي هاشمي. چهار امضا‌كننده ديگر هم هر چند قرابت چنداني با جرياناتي چون جبهه پايداري ندارند اما از منتقدان تمام قد دولت در همه حوزه‌ها بوده‌اند؛ حسن كامران، موسي‌الرضا ثروتي، نيره اخوان بي‌طرف و مجتبي رحماندوست نيز اين چهار نماينده هستند. تركيب استيضاح‌كنندگان فعلي خيلي‌ها را در بهارستان به اين نتيجه رسانده كه استيضاح آخوندي بيشتر خط و ربطي سياسي دارد.

٢٤ محور استيضاح

در كنار گفت‌وگوهاي متعددي كه در زمينه استيضاح آخوندي مطرح شده، آنچه به‌عنوان متن كامل استيضاح از آن ياد مي‌شود ٢٤ مورد را دربرمي‌گيرد كه نمايندگان مجلس معتقدند وزير راه و شهرسازي نتوانسته در آن اقدامات لازم را انجام دهد. از ميان اين ٢٤ محور، هفت مورد به شكل خاص حوزه مسكن را پوشش مي‌دهد. عدم‌پيگيري و حل مشكلات مسكن مهر، عدم‌ساماندهي بازار مسكن، عدم حمايت از مسكن محرومان، عدم ارايه برنامه و سياست مشخص در حوزه مسكن كشور، عملكرد بانك مسكن در رابطه با تسهيلات مسكن مهر، مسكن روستايي، بافت‌هاي فرسوده، بي‌توجهي به پرداخت تسهيلات مسكن روستايي و سوال درباره چگونگي نهايي شدن طرح جامع مسكن محورهايي را مي‌سازد كه در حوزه مسكن و شهرسازي از موارد مورد انتقاد از مسووليت‌هاي آخوندي به شمار مي‌رود.

هرچند طرح محورهاي كلي نمي‌تواند اشكال‌هاي دقيق نمايندگان استيضاح‌كننده به عملكرد وزير راه‌و‌شهرسازي را روشن كند، اما به نظر مي‌رسد مطرح كردن جزييات اين موارد نشان از آن خواهد داشت كه حداقل اين تعداد از نمايندگان معتقدند اوضاع بازار مسكن با شرايط عادي فاصله دارد. بخش ديگري از موارد اختلافي بين مجلس و وزير راه و شهرسازي به حوزه حمل‌ونقل باز‌مي‌گردد؛ موارد مورد انتقاد نمايندگان از نبود برنامه در حوزه حمل‌ونقل ريلي گرفته تا مشكلات مالي در معاونت زيرساخت، نبود توجه به ارتقاي سطح ايمني حمل‌ونقل هوايي و نبود حمايت‌هاي لازم از بخش خصوصي در حوزه حمل‌ونقل را شامل مي‌شود و حتي به شكل ريز به مشكلات پروژه‌هايي همچون برقي‌كردن راه‌آهن تهران - مشهد، نهايي شدن آزاد‌راه قزوين- رشت و برنامه‌ريزي براي قطارهاي حومه‌اي مي‌پردازد.

استيضاح در روزهاي داغ هسته‌اي

با اين وجود به نظر نمي‌رسد در دولت نگراني چنداني نسبت به اين استيضاح وجود داشته باشد. استيضاحي كه با تنها ١٣ امضا به عنوان ضعيف‌ترين استيضاح مجلس مطرح است و البته در شرايطي قرار است مطرح شود كه توجهات در بهارستان بيش از هروقت ديگري متوجه توافق هسته‌اي است. توافقي كه هم مي‌تواند باعث پرت شدن تمركز نمايندگان از روي اين استيضاح شود و هم شايد زمينه‌ساز تقابلي جدي‌تر ميان دولت و منتقدانش شود. منتقداني كه بارها از اينكه در جريان اجراي برجام دولتي‌ها توجهي به نظر آنها نكرده‌اند دست به انتقادات جدي زده‌اند. شايد اين استيضاح تبديل به محلي شود تا منتقدان گلايه‌هاي خود را در جاي ديگري جبران كنند.

نظر شما