شناسهٔ خبر: 123955 - سرویس هواشناسی
نسخه قابل چاپ

برگزاری دوره آموزشی جنبه‌های مدل سازی اقلیمی در پژوهشکده اقلیم‌شناسی و تغییر اقلیم

گرمایش جهانی دوره آموزشی جنبه‌های مدل‌سازی اقلیمی با استفاده از مدل اقلیمی RegCM توسط پژوهشکده اقلیم شناسی و تغییر اقلیم در مشهد و با مشارکت مرکز آموزش منطقه ای سازمان هواشناسی کشور و اداره کل هواشناسی استان خراسان رضوی برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، دوره آموزشی جنبه‌های مدل‌سازی اقلیمی با استفاده از مدل اقلیمی RegCM توسط پژوهشکده اقلیم شناسی و تغییر اقلیم در مشهد و با مشارکت مرکز آموزش منطقه ای سازمان هواشناسی کشور و اداره کل هواشناسی استان خراسان رضوی از ۱۰ تا ۱۴ دی ماه سال ۱۴۰۱ در این پژوهشکده برگزار شد.

در این دوره که با حضور کارشناسانی از استان ‌های خراسان رضوی، خراسان شمالی، خراسان جنوبی، سمنان و یزد در حال برگزاری است، شرکت کنندگان با ساختار مدل‌ های گردش کلی، مدل‌های منطقه‌ای، ساختار مدل منطقه‌ای RegCM4.7، کاربردهای مدل RegCM4.7 در پیش‌بینی و مطالعات پژوهشی و پیش‌نگری اقلیمی آشنا می شوند.

همچنین گفتنی است که شرکت کنندگان در این دوره در دو روز پایانی، پروژه تعریف شده با استفاده از مدل RegCM را اجرا کرده و نتایج آنرا ارائه می‌کنند.

شرکت کنندگان این دوره می‌توانند پروژه‌ های پژوهشی در حوزه پیش‌ نگری ‌های اقلیمی با استفاده از داده‌ های شرایط اولیه و مرزی مدل‌ های گردش کلی و پیش ‌بینی ماهانه را بصورت عملیاتی در استان ‌های محل خدمت خود انجام دهند که از جمله نتایج برگزاری این دوره است.

شایان ذکر است؛ ایمان بابائیان، راهله مدیریان و مریم کریمیان در این دوره پنج روزه به تدریس پرداختند.