شناسهٔ خبر: 124292 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

طی سفر وزیر راه و شهرسازی به استان یزد؛

راه‌آهن دو خطه رخش- چاه خاور- طبرکوه و خط دوم راه‌آهن اردکان- ارژنگ افتتاح شد

بازدید از ابر پروژه ریلی بافق _ زرین شهر و افتتاح راه آهن دو خطه رخش _ چاه خاور _ طبر کوه و خط دوم اردکان _ ارژنگ راه‌آهن دو خطه رخش- چاه خاور- طبرکوه و خط دوم راه‌آهن اردکان- ارژنگ در استان یزد با حضور وزیر راه و شهرسازی افتتاح شد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی در جریان سفر استانی رئیس جمهور و هیات همراه به استان یزد، طی سفر به استان یزد همراه با رئیس جمهور و هیات دولت، در مراسم افتتاح راه‌آهن دو خطه رخش- چاه خاور- طبرکوه و خط دوم راه‌آهن اردکان- ارژنگ ضمن تقدیر از تلاش‌های همکاران در مجموعه راه‌آهن، با اشاره به مصوبه سال گذشته سفر رئیس جمهور درباره ابرپروژه ریلی بافق به زرین شهر، استان یزد را قلب شبکه حمل‌ونقل ریلی کشور دانست و گفت: با وجود برخی عقب ماندگی‌های حاصل از سال‌های گذشته در حوزه ریلی، با افتتاح این دو پروژه به طول ۶۲ کیلومتر شاهد افزایش چشمگیر ظرفیت حمل ریلی بار از ۱۳ میلیون تن در سال به رقم‌های بالاتر خواهیم بود.

بذرپاش از سرمایه‌گذاری بیش از ۳ هزار میلیارد تومانی در ابر پروژه ریلی بافق به زرین شهر در استان یزد خبر داد و ابراز امیدواری کرد با مصوبات سفر امروز رئیس جمهور بتوان در سال آینده کل این خطوط ریلی را افتتاح کرد.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اهمیت تکمیل و توسعه شبکه ریلی کشور در حمل بار گفت: هرچه بیشتر از حمل جاده‌ای بار به سمت حمل ریلی بار حرکت کنیم، صرفه جویی انرژی و کاهش خسارات و تلفات جاده‌ای را به دنبال خواهد داشت و هم نشان دهنده هنر مدیریتی کشور بوده هم به نفع اقتصاد و سلامت کشور است.

بذرپاش با اشاره به جلسه روز گذشته با معاون اول رئیس جمهور گفت: چند پروژه دارای فوریت در وزارت راه و شهرسازی در حوزه کاهش تلفات جاده‌ای خواهیم داشت.

 وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه ۸ درصد شبکه ریلی کشور در استان یزد قرار دارد، افزود: به این ترتیب می‌توان گفت با هاب ریلی در این منطقه مواجهیم و همه ذینفعان این حوزه از جمله معادن این منطقه باید به دولت کمک کنند تا هرچه سریعتر خطوط برنامه‌ریزی شده حوزه ریلی را تکمیل کنیم.

وی ادامه داد: از سوی دیگر افزایش سرعت سیر قطارها از ۸۰ کیلومتر به ۱۴۰ کیلومتر هم زمان سفر را کاهش می‌دهد و هم با ایجاد صرفه اقتصادی در حمل بار، انگیزه لازم را برای انتقال و حمل کالا با شبکه ریلی بجای حمل‌ونقل جاده‌ای فراهم می‌کند.

بذرپاش تاکید کرد: البته ظرفیت اسمی سرعت قطارها تا ۱۶۰ کیلومتر در نظر گرفته شده است.

 وزیر راه و شهرسازی در ادامه خاطر نشان کرد: توسعه شبکه ریلی کشور هم مورد تاکید رهبر معظم انقلاب در جلسات خصوصی و عمومی قرار گرفته و هم مورد تاکید ریاست جمهوری است و در برنامه‌های بلند مدت کشور نیز مورد توجه ویژه قرار گرفته است چرا که که ایمنی حمل بار و صرفه‌های متعدد اقتصادی و ... دارد.

وی افزود: البته در این حوزه با محدودیت‌های مالی نیز مواجهیم که تلاش شده با روش‌های مختلف آن را برطرف کنیم.

 وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: باید با استفاده از روش‌های فراتر از منابع عمومی در نظر گرفته شده در بودجه‌های سنواتی و با تزریق منابع مالی به بخش ریلی از محل فروش دارایی‌ها، سال آینده جهش معناداری را در این حوزه داشته باشیم.

بذرپاش در پایان سخنان خود با بیان اینکه نگاه ویژه‌ای به استان یزد وجود دارد، افزود: باید هرچه سریع‌تر پروژه‌های ریلی و جاده ای این استان را به اتمام برسانیم.