شناسهٔ خبر: 124503 - سرویس بنادر و دریانوردی
نسخه قابل چاپ

از سوی مدیرکل بنادر و دریانوردی استان خوزستان انجام شد؛

تشریح مزیت‌ها و قابلیت‌های ۶ بندر مهم خوزستان/ از امکان صادرات محصولات نفتی و پتروشیمی تا وجود زیرساخت مناسب برای تعمیرات شناورها

بهروز آقایی مدیرکل بنادر و دریانوردی خوزستان، مزیت ها و قابلیت های بنادر مهم این استان اعم از خرمشهر، آبادان، شادگان، سجافی، چوئبده و اروند کنار را تشریح کرد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، بهروزآقایی مدیرکل بنادر و دریانوردی خوزستان،درباره مزیت ها و قابلیت های بنادر خوزستان اعم از بنادر خرمشهر، آبادان، شادگان، سجافی، چوئبده و اروندکنار، اظهار داشت: از جمله مزیت ها و قابلیت های بندر خرمشهر، واقع شدن در منطقه آزاد تجاری و صنعتی اروند، همجواری با کشورهای عراق و کویت، بهره گیری از تمامی مدهای حمل و نقلی، دسترسی به شبکه ریلی سراسری، برخورداری از ترمینال کانتینری استاندارد، مجاورت با گذرگاه مرزی شلمچه و وجود ترمینال مسافری با ظرفیت جابجایی ۲۰۰۰ مسافر است.

بندر آبادان

وی در ادامه با اشاره به اینکه نزدیکی به بنادر دوحه و شویخ کشور کویت و بنادر فاو و ام القصر عراق از جمله مزیت های بندر آبادان است، عنوان کرد: برخورداری از زیرساخت منحصر در حوزه مسافر دریایی به کشورهای عراق و کویت، واقع شدن در منطقه آزاد تجاری اروند، برخورداری از قابلیت تجارت منطقه ای و محلی از طریق کالاهای ته لنجی و همراه ملوان و نیز وجود زیرساخت های مناسب برای صادرات آبزیان، محصولات کشاورزی و مصالح ساختمانی از جمله مزیت های و قابلیت های بندر آبادان است.

وی افزود: بهره مندی از فرصت های صادرات محصولات نفتی و پتروشیمی با توجه به همجواری با پالایشگاه و پتروشیمی آبادان و بهره مندی از قابلیت احداث کارگاه های ساخت و تعمیرات کشتی و لنج از دیگر قابلیت ها و مزیت های بندر آبادان است.

بندر شادگان

مدیرکل بنادر و دریانوردی خوزستان همچنین به قابلیت ها و مزیت های بندر شادگان اشاره کرد و افزود: این بندر دارای قابلیت راه اندازی تجارت محلی از طریق کالای ته لنجی و همراه ملوان، برخورداری از زیرساخت های مناسب جهت صادرات آبزیان محصولات کشاورزی و احشام، برخورداری از  زیرساخت های مناسب صادرات مصالح ساختمانی و نیز برخورداری از فعالیت های گردشگری محلی است.

بندر سجافی

آقایی با بیان اینکه بندر سجافی نیز دارای قابلیت راه اندازی تجارت محلی از طریق کالای ته لنجی و همراه ملوان است، اظهار داشت: امکان تجارت ساحلی با استان بوشهر، وجود پسکرانه جمعیتی بسیار مناسب در حوزه بازار، برخورداری از زیرساخت های مناسب جهت صادرات آبزیان محصولات کشاورزی و احشام، همچنین وجود زیرساخت های مناسب برای تعمیرات شناورها از مهم ترین مزیت ها و قابلیت های بندر سجافی است.

بندر چوئبده

وی با اشاره به اینکه بندر چوئبده از فعال ترین بنادر در صادرات آبزیان و احشام، است، خاطرنشان کرد: نزدیکی به بندر دوحه کشور کویت و بنادر فاو و ام القصر کشور عراق، مطلوبیت بندر جهت صادرات آبزیان و محصولات کشاورزی، امکان جابجایی مسافر دریایی به کشورهای عراق و کویت، قابلیت راه اندازی تجارت منطقه ای و محلی از طریق کالاهای ته لنجی و همراه ملوان و نیز بهره مندی از زیرساخت مناسب برای صادرات مصالح ساختمانی از جمله مهمترین مزیت ها و قابلیت های بندر چوئبده است.

بندر اروند کنار

مدیرکل بنادر و دریانوردی خوزستان همچنین به مزیت ها و قابلیت های بندر اروند کنار اشاره کرد و گفت: این بندر از فاصله نزدیکی به بندر دوحه کشور کویت و بنادر فاو و ام القصر عراق برخوردار است و در عین حال دارای شرایط مطلوبی جهت صادرات آبزیان و محصولات کشاورزی است.

به گزارش سازمان بنادر و دریانوردی، به گفته آقایی؛ علاوه بر این بندر اروند کنار دارای مزیت غالب در حوزه جابجایی مسافر دریایی به کشورهای عراق و کویت، دارای قابلیت راه اندازی تجارت منطقه ای و محلی از طریق کالای ته لنجی و همراه ملوان و نیز زیرساخت مناسب برای صادرات مصالح ساختمانی است.