شناسهٔ خبر: 124539 - سرویس ریلی
نسخه قابل چاپ

ایجاد هاب لجستیکی در مجاورت تهران با افتتاح بندر خشک آپرین

بندر خشک آپرین راه‌اندازی پروژه بندر خشک آپرین به ایجاد هاب لجستیکی در مجاورت تهران و بهبود پیشتیبانی از بازار بزرگ عرضه و تقاضای هاب تهران منجر خواهد شد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، بندر خشک آپرین به عنوان نخستین بندر خشک کشور و بزرگترین بندر خشک ریلی خاورمیانه از اسفند ماه سال ۱۳۹۹ توسط سرمایه‌گذاری مشترک دولتی و بخش خصوصی وارد فاز اجرا شد و در دهه فجر سال جاری نیز به بهره‌برداری خواهد رسید.

این بندر در ۲۰ کیلومتری جنوب‌غربی تهران(اسلامشهر) در منطقه‌ای به وسعت ۷۰۰ هکتار قرار دارد و شاهراه ریلی چهار استان همجوار است.

بندرخشک آپرین ظرفیت پذیرش ۳۰ قطار، ۱۸ خط و یک هزار واگن در روز را دارد و در حال حاضر برای ۵۰۰ نفر اشتغالزایی کرده که این میزان با راه‌اندازی کامل بندرخشک آپرین به ۵ هزار نفر خواهد رسید.

افتتاح این پروژه منجر به ایجاد هاب لجستیکی در مجاورت تهران و بهبود پیشتیبانی از بازار بزرگ عرضه و تقاضای هاب تهران خواهد شد.

با تکمیل این بندر،‌ دسترسی صنایع و مراکز تولیدی منطقه به کالاها و مواد اولیه مورد نیاز ارتقا می‌یابد. همچنین این پروژه مشاغل مستقیم و غیر مستقیم زیادی برای شهرستان اسلامشهر ایجاد خواهد کرد.

برآورد مالی انجام شده برای این پروژه در سال ۱۳۹۵ معادل ۸۷۴ هزار و ۶۱۸ میلیون ریال بوده است.

سید میعاد صالحی، مدیر عامل شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران از افتتاح بندر خشک و مرکز لجستیک آپرین تا پایان سال خبر داده و معتقد است با این کار گام بلندی برای افزایش جذابیت در حوزه صادرات و واردات ریلی برداشته خواهد شد.

استقرار گمرک در بندر خشک آپرین به دستور وزیر امور اقتصادی و دارایی از دیگر اقدامات مهم برای این پروژه بود که توسط مدیر عامل شرکت راه‌آهن اعلام شده بود.

صالحی با اشاره به بندهای ۲۴ و ۲۵ سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری در برنامه ششم توسعه مبنی بر اولویت ‌بخش ریلی در توسعه حمل و نقل و ایجاد مزیت رقابتی برای آن و توسعه حمل و نقل ریلی باری با اولویت تجهیز شبکه و پایانه‌های باری و اتصال شبکه به مراکز بزرگ اقتصادی، تجاری و صنعتی و مبادی ورودی و خروجی مهم کشور و شبکه‌های ریلی منطقه‌ای و جهانی بویژه کریدور شمال – جنوب با هدف توسعه صادرات و ترانزیت بار، می‌گوید، افتتاح بندر خشک ریلی آپرین موجب ثبت رکوردهای دیگری در حمل و نقل باری ریلی خواهد شد.

بندر خشک چیست و چه کاربردی دارد؟

بندر خشک عموما به‌طور مستقیم توسط راه‌آهن به بندر دریایی متصل و مرکزی برای انتقال کالاها به مقاصد داخلی است. بندر خشک داخلی می‌تواند انتقال کالا بین کشتی‌ها و شبکه‌های بزرگ حمل و نقل داخلی را تسهیل کند و یک مرکز توزیع کالا در درون سرزمین ایجاد کند. در مقابل، صادرات کالا در این بنادر تسهیل و تسریع می‌شود.

بندر خشک محلی برای ارائه خدمات لازم در جهت حمل ونقل است و هر نوع حمل ونقل جاده‌ای، ریلی، هوایی و دریایی می‌تواند از آنجا برقرار شده و از طریق شیوه‌های مختلف حمل به بنادر و دریا متصل شود. امکان ذخیره ( انبار ) موقت یا دائمی محمولات و کالاها و نیز ارایه خدمات گمرکی و ارزش افزوده در این نوع بندر وجود دارد و از این رو  بندر خشک نقش موثری در توسعه تجاری کشورها داشته و از اهمیت بالای بین‌المللی برخوردار است و به عبارتی می‌توان بندر خشک را مکانی امن برای کنترل، انبار داری، بازرسی و گمرک در تجارت بین الملل دانست.

بنادر خشک دارای مزایای بسیاری در اقتصاد و محیط زیست کشور بوده و در کاهش هزینه لجستیک نیز ایفای نقش می‌کند.

طبقه بندی بنادر خشک

با توجه به موقعیت قرار گیری و خدماتی که در بنادر خشک ارائه می‌شود، این بنادر به ۳ دسته بنادر خشک دور از ساحل، با فاصله متوسط از ساحل و نزدیک به ساحل تقسیم می‌‎شوند.

ایجاد هاب لجستیکی در مجاورت تهران با افتتاح بندر خشک آپرین