شناسهٔ خبر: 124577 - سرویس هواشناسی
نسخه قابل چاپ

سازمان هواشناسی اعلام کرد؛

تقویت بارش‌ برف و باران از امروز/ایجاد اختلال در ناوگان حمل و نقل

کولاک برف سازمان هواشناسی کشور با صدور هشدار سطح نارنجی برای دو سامانه از تقویت فعالیت سامانه بارشی برای امروز در برخی استان‌ها خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، سامانه اول تقویت فعالیت سامانه بارشی امروز موجب بارش باران، گاهی همراه بارعدوبرق و وزش باد شدید موقت در استان‌های بوشهر، کهگیلویه و بویراحمد، جنوب فارس، شمال هرمزگان، کرمان و جنوب خوزستان خواهد شد.

این سامانه مخاطراتی مثل جاری شدن روان‌آب، سیلابی شدن مسیل‌ها، بالا آمدن ناگهانی سطح آب رودخانه‌ها، آبگرفتگی معابر، اختلال در سفرهای بین شهری و داخل شهر، اختلال در فعالیت‌های عمرانی، صاعقه، اختلال در ناوگان حمل و نقل و خسارت به صنعت کشاورزی را به دنبال دارد.

سازمان هواشناسی به عدم توقف و تردد در حاشیه رودخانه‌ها و مسیل‌ها، پاکسازی آبروها و کانال‌های عبور آب درون شهری و پاکسازی دهانه پل‌ها توصیه کرده است.

لازم است هموطنان از سفرهای غیر ضروری و فعالیت‌های کوه‌نوردی پرهیز کنند.

تاکید بر انجام اقدامات پیشگیرانه توسط شهرداری‌ها، راهداری‌ها و سایر دستگاه‌های اجرائی

پاکسازی، تنظیم و کنترل دریچه های ورودی و خروجی آب استخرهای پرورش آبزیان، کنترل و جلوگیری از ورود رواناب به زمین های کشاورزی، دامداری‌ها و استخرهای پرورشی، احتیاط در چرای دام در ارتفاعات و عدم تردد عشایر در حاشیه رودخانه‌ها و مسیل‌ها، خودداری از هرگونه عملیات کشاورزی در باغات و مزارع در زمان بارندگی، انجام اقدامات پیشگیرانه از خسارات احتمالی توسط شهرداری‌ها، راهداری‌ها، آب و فاضلاب شهری، دستگاه‌های امدادی و سایر دستگاه‌های اجرائی مسئول از دیگر نکاتی است که رعایت آن‌ها لازم و ضروری است.

کولاک برف در کهگیلویه و بویراحمد، جنوب اصفهان، کرمان، یزد، خراسان جنوبی و شمال فارس

سامانه دوم تشدید فعالیت سامانه بارشی نیز موجب بارش برف، رخداد مه، کولاک برف و کاهش دید در کهگیلویه و بویراحمد، جنوب اصفهان، کرمان، یزد، خراسان جنوبی و شمال فارس می‌شود.

این بارش‌ها اختلال در سفرهای بین شهری و داخل شهری، اختلال در فعالیت‌های عمرانی، اختلال در ناوگان حمل و نقل، رخداد بهمن، خسارت به صنعت کشاورزی و اختلال در انتقالِ منابع انرژی بویژه برق و گاز را به دنبال خواهد داشت.

 پرهیز از سفرهای غیر ضروری و اجتناب از فعالیت‌های کوه‌نوردی و جابجایی عشایرکوچ‌رو برای پیشگیری از مخاطرات این سامانه ضروری است.

هموطنان نسبت به مدیریت مصرف انرژی اقدام کنندسازمان هواشناسی نسبت به زدودن برف سنگین از روی درختان جهت جلوگیری از شکستن شاخه‌ها، برف روبی و اطمینان از استحکام سازه های موقت، واحدهای دامداری و گلخانه‌ها و تامین سوخت کافی در سالن های پرورشی و نگهداری و انتقال دام‌ها به مکان‌های امن توصیه کرده است.

همچنین انجام اقدامات پیشگیرانه جهت جلوگیری از خسارات احتمالی توسط شهرداری‌ها، راهداری‌ها، آب و فاضلاب شهری، دستگاه‌های امدادی و سایر دستگاه‌های اجرائی مسئول و نمک پاشی معابر می‌تواند در این شرایط از مشکلات بکاهد.

همچنین نسبت به مدیریت مصرف و انتقال منابع انرژی بویژه گاز و برق تاکید شده است.