شناسهٔ خبر: 124779 - سرویس هواشناسی
نسخه قابل چاپ

کاهش محسوس دما در ۴ استان کشور از روز پنجشنبه/وزش باد و خیزش گرد و خاک در مناطق مستعد

سرما یخبندان سازمان هواشناسی کشور با صدور هشدار سطح زرد برای دو سامانه از نفوذ توده هوای سرد و کاهش محسوس دما و همچنین افزایش گرادیان فشاری و وزش باد شدید خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، بر اساس اطلاعیه سازمان هواشناسی کشور سامانه اول نفوذ توده هوای سرد (ویژه حامل‌های انرژی) بوده و از روز پنج‌شنبه بیست و نهم دی تا دوشنبه سوم بهمن موجب کاهش محسوس دما در شرق، جنوب شرق، شمال شرق، غرب، شمال غرب و مرکز کشور می‌شود.

این سامانه با کاهش محسوس دما بین ۵ تا ۸ درجه از پنجشنبه و ماندگاری هوای سرد تا دوشنبه در شرق کشور همراه خواهد شد.

جنوب شرق کشور نیز کاهش محسوس دما بین ۴ تا ۶ درجه از پنجشنبه و ماندگاری هوای سرد تا دوشنبه را تجربه خواهند کرد.

به دنبال این سامانه شمال شرق کشور با کاهش محسوس دما بین ۳ تا ۵ درجه از پنجشنبه و ماندگاری هوای سرد تا دوشنبه و غرب، شمال غرب و مرکز کشور نیز با ماندگاری هوای سرد تا دوشنبه همراه می‌شود.

افزایش مصرف و اختلال در انتقال منابع انرژی در برخی استان‌ها

منطقه اثر این سامانه خراسان رضوی، خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان و کرمان پیش‌بینی شده است و موجب افزایش مصرف و اختلال در انتقال منابع انرژی به ویژه برق و گاز می‌شود.

این سامانه همچنین باعث یخبندان و لغزندگی جاده‌ها شده و احتمال خسارت به صنعت کشاورزی را به دنبال دارد.

مدیریت و صرف جویی در مصرف منابع انرژی، احتیاط در سفرها، ومحافظت و پوشش لوله‌های آب برای پیشگیری از آسیب‌های این سامانه ضروری است.

سازمان هواشناسی کشور به استفاده از ضدیخ در رادیاتور خودروها و ماشین آلات کشاورزی کشاورزی نیز توصیه کرده است.

سامانه دوم افزایش گرادیان فشاری نیز از روز جمعه هفته جاری تا روز یک‌شنبه سبب وزش باد نسبتا شدید تا شدید دربعضی ساعات و خیزش گردوخاک در مناطق مستعد شده و سیستان و بلوچستان، شرق خراسان جنوبی، شرق کرمان و شرق هرمزگان را در بر می‌گیرد.

رخداد سوزباد و احتمال خیزش گردوخاک

اثر مخاطره این سامانه رخداد سوزباد، احتمال سقوط اشیاء از ارتفاعات، احتمال خسارت به سازه‌های موقت، احتمال سقوط تابلوهای تبلیغاتی، احتمال شکستن درختان کهن‌سال، احتمال کاهش کیفیت هوا، کاهش شعاع دید، احتمال تاخیر در پرواز و احتمال خیزش گردوخاک اعلام شده است.

سازمان هواشناسی کشور به استفاده از لباس ضخیم و ماسک، احتیاط در تردد، پرهیز از صعود به ارتفاعات، اجتناب از فعالیت‌های فیزیکی در فضای باز بویژه گروه‌های حساس، عدم توقف و پارک خودرو در اطراف درختان فرسوده و ساختمان‌های نیمه کاره، استحکام سازه‌های موقت از جمله تابلوهای تبلیغاتی و پوشش گلخانه‌ها و احتیاط در فعالیت کویرنوردی توصیه کرده است.