شناسهٔ خبر: 124847 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

سرپرست مرکز تحقیقات راه مسکن و شهرسازی مطرح کرد؛

تامین مسکن کارگران در مشارکت وزارتخانه‌های راه و صمت اجرایی می‌شود

محمد مهدی حیدری سرپرست مرکز تحقیقات راه مسکن و شهرسازی از مشارکت وزارت راه و شهرسازی با وزارت صمت و بخش صنعت برای تامین مسکن کارگران خبر داد و گفت: در مرحله نخست این طرح در یزد، قزوین، قم و در مرحله بعد در استان‌های سمنان، البرز و مرکزی اجرایی خواهد شد.

محمد مهدی حیدری سرپرست مرکز تحقیقات راه مسکن و شهرسازی در گفت و گو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی در خصوص طرح صنعت شهر و نقش وزارت راه و شهرسازی برای تامین مسکن کارگران، گفت: طرح صنعت شهر در مشارکت وزارت راه و شهرسازی و وزارت صمت شکل گرفته و هدف آن تامین مسکن کارگرانی ست که در بخش صنعت شاغل هستند.

سرپرست مرکز تحقیقات راه مسکن و شهرسازی با تاکید بر اینکه واحدهای صنعتی مایل به سرمایه گذاری و تامین مسکن کارگران شاغل در بخشهای خود برای حفظ انسانی آموزش دیده هستند، افزود: در حال حاضر در شهرها و شهرک‌های صنعتی بخش عمده‌ کارگران شاغل را مهاجران تشکیل می‌دهند که با توجه به افزایش قیمت مسکن هم در خرید و هم در اجاره، پیش‌بینی می‌شود، کارگران شاغل و آموزش دیده ناچار به ترک محل‌های کار خود به دلیل عدم تامین مسکن خواهند شد. بنابراین وزارت راه و شهرسازی و وزارت صمت در همکاری با یکدیگر تامین مسکن کارگران را در مشارکت با بخش صنعت و خودکار گران برعهده می‌گیرند.

حیدری توضیح داد: بخش صنعت با ترک نیروی کار آموزش دیده متضرر خواهد شد و چالش پیش‌روی خود را این موضوع تعریف کرده است. بنابراین در راهکار تامین بخشی از آورده متقاضیان در صدد است تا با چالش پیش‌رو مقابله کند.

وی گفت: در کارگروه تشکیل شده در مرکز تحقیقات با حضور نمایندگان بخش صنعت و وزارت صمت، مقرر شده تا بخش صنعت تامین بخشی از آورده متقاضیان بخش‌های صنعتی خود را تامین کند. همچنین وزارت صمت بعد از تخصیص زمین از سوی وزارت راه و شهرسازی، آماده سازی اراضی را انجام می‌دهد. بدین ترتیب در ساخت مسکن کارگران تسریع ایجاد می‌شود.

سرپرست مرکز تحقیقات راه مسکن و شهرسازی با اشاره به اینکه هم اکنون در یزد، قزوین و قم، اجرای طرح مسکن کارگران به تعداد حدود ۷ هزار واحد در برنامه قرار گرفته است گفت: در مرحله بعدی اجرای طرح مسکن کارگران در استان‌های سمنان، البرز و مرکزی اجرایی خواهد شد.

وی تصریح کرد: نقش مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی ارائه دانش فنی در حوزه ساخت و پیاده سازی سیستم‌هاست و معاونت مسکن و ساختمان راهبری را برعهده دارد.