شناسهٔ خبر: 124892 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

مدیرکل راه و شهرسازی گلستان در هفتمین جلسه شورای مسکن گلستان:

طرح خودمالکی موجب افزایش تولید مسکن می‌شود

راه و شهرسازی گلستان مدیرکل راه و شهرسازی گلستان گفت: با توجه به کمبود زمین در استان، پروژه های خودمالکی نقش اثرگذاری در افزایش تعداد مسکن و جلوگیری از سوداگری در این حوزه دارد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی (گلستان)، هفتمین جلسه شورای مسکن استان عصر پنج شنبه ۲۹ دی ماه با ۹ دستور کار در محل معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری گلستان برگزار شد.

در ابتدای این جلسه مدیرکل راه و شهرسازی گلستان، گزارشی در خصوص روند اجرای طرح نهضت ملی مسکن، وضعیت ثبت نام و تخصیص پروژه به متقاضیان مسکن در استان سخن گفت.

مهدی ملک عنوان کرد: کل نیاز سالانه مسکن ملکی شهری ما در گلستان ۱۵ هزار و ۴۷۶ واحد است که تا کنون ۹۳ هزار و ۱۹۶ متقاضی تحویل مسکن در استان وجود دارد.

وی ضمن بیان اینکه ۹۶ درصد متقاضیان تعیین تکلیف شده اند، گفت: از این تعداد سه هزار و ۶۹۹ متقاضی نسبت به واریز وجه بالای ۴۰ میلیون تومان اقدام کرده اند.

رئیس شورای هماهنگی امور راه و شهرسازی گلستان ادامه داد: با توجه به وضعیت دشوار استان های شمالی در حوزه تامین زمین، تا کنون در سطح استان گلستان ۳۳۴ هکتار زمین از محل اراضی سازمان ملی زمین و مسکن و اراضی مازاد دستگاه های اجرایی تامین شده است.

ملک با بیان اینکه مجموعا سند ۲۸۹ هکتار از اراضی استان به نام سازمان ملی زمین و مسکن واگذار شده ، گفت: در این مساحت می توان ۲۸ هزار و ۳۱۳ واحد احداث و جوابگوی بخشی از متقاضیان بود.

وی افزود: با توجه به ماده ۱۰ قانون جهش تولید مسکن مبنی بر واگذاری اراضی مازاد دستگاه های اجرایی به طرح نهضت ملی مسکن، اسناد مالکیت ۸۱ هکتار زمین مازاد دستگاه های دولتی به نام سازمان ملی زمین و مسکن منتقل شد.

مدیرکل راه و شهرسازی گلستان همچنین گفت: یکی از روش های احداث مسکن در استان طرح خودمالکی است که با توجه به کمبود زمین در استان این روش نقش اثرگذاری در افزایش تولید مسکن و جلوگیری از سوداگری در این حوزه دارد.

ملک افزود: تا کنون ۱۵ هزار و ۳۰۰ واحد درخواست خودمالکی در گلستان ثبت شده که از این تعداد سه هزار و ۴۰ واحد منجر به انعقاد قرارداد با بانک شده است.

وی در ادامه گفت: بیشترین درخواست های خودمالکی در شهرهای بالای ۲۵ هزار نفر در گرگان و در شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر در بندر گز وجود دارد.

رئیس شورای هماهنگی امور راه و شهرسازی گلستان اظهار کرد: برای اجرای هرچه بهتر و تسریع این طرح، بانک های گلستان باید از دستگاه های ذیربط، سهیمه استان را پیگیری و نسبت به وصول آن اقدام کنند.

بررسی وضعیت اجرای زیرساخت های آب، برق، گاز و فاضلاب در پروژه های نهضت ملی مسکن از دیگر دستورات هفتمین جلسه شورای مسکن گلستان بود.

در این جلسه موانع موجود در مسیر عملکرد دستگاه های زیربنائی برای اجرای زیرساخت، مورد بررسی قرار گرفت و نسبت به رفع این موانع اقدام شد.

ملک در انتها گفت: با توجه به نزدیک بودن به زمان بهره برداری از برخی پروژه های نهضت ملی مسکن در گنبد کاووس و گرگان، تامین امکانات زیربنائی در این مناطق تسریع یافته است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار گلستان نیز در پایان این جلسه، نهضت ملی مسکن را ظرفیت مناسبی برای توسعه حوزه عمران استان دانست.

سید مهدی مهیایی ادامه داد: با توجه به تصویب بررسی طرح تفکیکی عرصه پروژه های طرح نهضت ملی مسکن در شهرهای نوکنده، سیمین شهر، آق قلا، خان ببین، نگین شهر، گالیکش و قرق در آخرین کمیسیون ماده پنج استان، الحاق هرچه سریع تر این اراضی به طرح برای پیشبرد اهداف دولت سیزدهم در حوزه مسکن ضرورت می یابد.

وی در انتها با تاکید بر استفاده از ظرفیت خودمالکی گفت: با جدیت بیشتری باید در حوزه خودمالکی ورود کرده تا تولید مسکن در استان رشد قابل توجهی پیدا کند.

گفتنی است هفتمین جلسه شورای مسکن استان با حضور معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار، مدیرکل راه و شهرسازی گلستان، مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، مدیرکل اموال و املاک بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی و جمعی دیگر از مدیران کل استان برگزار شد.