شناسهٔ خبر: 12499 - سرویس جاده‌ای
نسخه قابل چاپ

محمدی فاضل در گفتگو با پایگاه خبری مطرح کرد:

تأثیر نظام کارآمد حمل و نقل روستایی بر حفظ محیط زیست

راه روستایی در خراسان شمالی رئیس دانشگاه محیط زیست با بیان اینکه استفاده مشترک از منابع حمل و نقلی مصرف سوخت را کاهش می‌دهد گفت: این مسئله مشکلات محیط زیستی ناشی از تردد خودروها را به حداقل می‌رساند.

اصغر محمدی فاضل در گفتگو با پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی درباره تأثیر ساماندهی حمل‌ونقل روستایی بر حفظ محیط زیست گفت: در صورتی که حمل و نقل روستایی براساس اصول٬ موازین و مقررات داخلی کشور و مطابق با استانداردهای بین‌المللی باشد قطعا امکان دسترسی بهتر روستاییان به شهرها و بازارهای هدف را در پی خواهد داشت و این دسترسی بهتر بسترساز بهبود شرایط زندگی این قشر زحمت‌کش جامعه می‌شود چراکه دریافت خدمات آموزشی٬ درمانی و اقتصادی و تأمین نهاده‌های کشاورزی٬ دامی و صنایع تبدیلی را برای آنها تسهیل می‌کند.

وی با اشاره به سیاست‌های کشور در حوزه صرفه‌جویی مصرف سوخت افزود: همانطور که در شهرها تردد خودروهای تک‌سرنشین یا وجود یک خودرو به‌ازای هر شهروند موجب بروز مشکلات بسیار جدی به ویژه آلودگی هوا می‌شود وقوع این اتفاق در حوزه روستایی نیز مورد انتقاد است.

عضو هیأت علمی كنفرانس ملی حمل و نقل روستایی یادآور شد: اگر هر تولیدکننده محصولات کشاورزی یا صنایع تبدیلی روستایی خود مسئول تأمین مواد اولیه یا رساندن محصولات به بازارهای هدف باشد این مسئله خود یک عامل تخریب‌کننده محیط زیست به حساب می‌آید بنابراین باید به سمت تجمیع و استفاده مشترک از منابع موجود پیش رفت که کاهش مصرف سوخت و به تبع آن کاهش آلودگی هوا و تولید گازهای گلخانه‌ای را در پی دارد.

وی ادامه داد: استفاده مشترک از منابع موجود در حوزه حمل‌ونقل روستایی محقق نمی‌شود جز آنکه یک سازوکاری با محوریت دستگاه‌های مربوط شامل وزارت راه و شهرسازی٬ وزارت کشور٬ وزارت اقتصاد و دارایی و سازمان محیط زیست تدوین و اجرا شود تا تسهیل‌کننده دسترسی ساکنان مناطق روستایی به امکانات مورد نیازشان باشد.

رئیس دانشگاه محیط زیست تأکید کرد: وقتی ساکنان روستاهای کشور در قالب یک نظام حمل و نقل عمومی کارآمد بتوانند مواد اولیه مورد نیاز خود را تأمین کنند یا محصولات تولیدی خود را به بازارهای هدف بفرستند یا امکان دسترسی به خدمات شهری را تسهیل شده ببینند دیگر لزومی به خرید خودروی شخصی به تعداد غیر ضرور پیدا نمی‌کنند.

محمدی فاضل توضیح داد: ایجاد حمل و نقل عمومی کار‌آمد برای روستاها باعث می‌شود که فشار زیاد ترافیک از روی راه‌های روستایی کشور برداشته شود این مسئله به مقدار قابل توجهی نیاز به توسعه و تعریض جاده‌ها را کم می‌کند ضمن آنکه استفاده مشترک از منابع حمل و نقلی مصرف سوخت را کاهش می‌دهد و مشکلات محیط زیستی ناشی از تردد خودروها را به حداقل می‌رساند.

مرکز تحقیقات راه٬ مسکن و شهرسازی روز دوشنبه ۱۳ مهرماه ۹۴ نخستین كنفرانس ملی حمل و نقل روستایی را برگزار می‌کند.

"ایمنی"٬ "محیط زیست و آمایش سرزمین"٬ "زیرساخت و شبکه"٬ "مشارکت اجتماعی و نهادهای محلی"٬ "مدیریت سیستم‌های حمل‌ونقل"٬ "اقتصاد و تولید ملی"٬ "جابه‌جایی مسافر و بار روستایی" و "قوانین٬ مقررات و استانداردها" از محورهای این کنفرانس هستند.

داود کشاورزیان رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای٬ محمد شکرچی زاده رئیس مرکز تحقیقات راه٬ مسکن و شهرسازی٬ سید حسین میر شفیع معاون راه روستایی و محمود صفارزاده اعضای هيات رئيسه كنفرانس ملی حمل و نقل روستایی هستند که داود کشاورزیان ریاست کنفرانس را بر عهده دارد./

نظر شما