شناسهٔ خبر: 1250 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

نخستین طرح راهبردی- ساختاری تهران بدون مشکل نبود/ آغاز بازنگری طرحهای تفصیلی

تهران مدیرکل دفتر طرح‌های کالبدی وزارت راه و شهرسازی با بیان اینکه نخستین طرح راهبردی-ساختاری تهران برای پایتخت مشکل‌آفرینی کرد، گفت: به‌زودی بازنگری طرح جامع و طرح‌های تفصیلی تهران آغاز می‌شود.

ابوالقاسم وحدتی اصل در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی از فرا رسیدن زمان بازنگری و به هنگام‌سازی طرح‌ جامع و طرح‌های تفصیلی شهر تهران خبر داد و گفت: مطابق مصوبه شورایعالی شهرسازی و معماری ایران زمان بازنگری این طرح سال‌های 90، 95 و 1400 تعیین شده‌ که اکنون با توجه به نزدیکی سال 95، بازنگری این طرح‌ها آغاز می‌شود.

مدیرکل دفتر طرح‌های کالبدی وزارت راه و شهرسازی با اشاره به ویژگی طرح جامع و طرح‌های تفصیلی جدید شهر تهران تصریح کرد: طرح جامع جدید شهر تهران یک طرح ساختاری – راهبردی است که برای نخستین‌بار در کشور اجرا شده است.

وی یادآور شد: قبلا طرح‌های جامع شهر و تفصیلی شهر تهران با نگاه کالبدی تهیه می‌شدند که انعطاف‌پذیر نبودند و مشکلاتی برای شهر ایجاد می‌کردند اما در طرح ساختاری – راهبردی جدید تهران، این قابلیت پیش‌بینی شده تا امکان تغییر طرح متناسب با تغییرات شهری وجود داشته باشد.

وحدتی اصل افزود: شهر تهران سال‌ها از وجود سند جامع رنج می‌برد و این کلانشهر با بخشنامه‌های متعددی که از سوی معاونت‌های مختلف شهرسازی که تعداد آن‌ها به بیش از 30 هزار عدد می‌رسید، اداره می‌شد.

وی اظهار کرد: هر چند تهیه و تصویب سند طرح جامع شهر تهران به‌شکل ساختاری – راهبردی یک موفقیت چشمگیر برای کشورمان محسوب می‌شود اما این طرح به دلیل آنکه برای نخستین‌بار در کلانشهری مانند تهران اجرا شده باعث بروز مشکلاتی که امروز شاهد آن هستیم شده است.

وحدتی اصل تاکید کرد: متاسفانه طرح جامع ساختاری – راهبردی شهر تهران خیلی زود تهیه، تصویب و اجرایی شد. شایسته بود که این طرح  قبل از اجرا، نخست در شهری کوچک‌ آزمایش می‌شد تا پس از برطرف شدن ایرادها، قابلیت اجرا در کلانشهری مانند تهران را داشته باشد.

مدیرکل دفتر طرح‌های کالبدی یادآوری کرد: در طرح تفصیلی شهر تهران پیش‌بینی شده بود که این طرح بعد از یکسال قابلیت بازبینی و اصلاح را داشته باشد. قرار بود که ضمن مانیتورینگ (نظارت) بر طرح، همچنین قابلیت روزآوری و اصلاح طرح نیز وجود داشته باشد که در عمل چنین اتفاقی نیافتاد.

وحدتی اصل گفت: افق طرح جامع جدید شهر تهران سال 1405 است اما اکنون به دلیل پیش‌بینی‌های انجام شده، امکان بازنگری و به هنگام‌سازی طرح وجود دارد.

وی تاکید کرد: با بازنگری طرح جامع و طرح‌های تفصیلی تهران، امکان برطرف شدن بسیاری از مشکلات کنونی شهر تهران وجود دارد.

نظر شما