شناسهٔ خبر: 125010 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

مدیرکل راه و شهرسازی استان اردبیل:

محدودیتی در پرداخت تسهیلات مقاوم سازی نداریم/ اجرای ۴۰ پروژه بازآفرینی شهری در استان اردبیل / امنیت سکونتگاه‌های غیررسمی دغدغه مسئولان

محبوب حيدري مديركل راه و شهرسازي استان اردبيل مدیرکل راه و شهرسازی استان اردبیل گفت: هیچ محدودیتی از بابت پرداخت تسهیلات بهسازی، نوسازی و مقاوم سازی بافت فرسوده نداریم.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی ( استان اردبیل ) ، محبوب حیدری مدیرکل راه و شهرسازی استان اردبیل با اعلام این مطلب اظهار کرد: ما در پرداخت تسهیلات و منابع مالی بهسازی، نوسازی و مقاوم سازی بافت‌های فرسوده و سکونتگاه‌های غیررسمی مشکل و محدودیتی نداریم و تسهیلات پیش بینی شده برای این ساختمان‌ها در اختیار متقاضیان قرار می‌گیرد.

وی با اشاره به اینکه اغلب این بافت های فرسوده در داخل شهرها قرار دارند، خاطرنشان کرد: در اغلب موارد به دلیل الحاق برخی از روستاها به شهرها با انبوهی از بافت های فرسوده مواجهیم که شرکت بازآفرینی شهری با تمرکز بر روی این اماکن درصدد بهسازی و نوسازی این بافت هاست.

مدیرکل راه و شهرسازی استان اردبیل از سکونت نزدیک به یک سوم جمعیت اردبیل در بافت‌ها و محلات فرسوده خبر داد و بیان کرد: همین موضوع وظیفه راه و شهرسازی را در مقابله با مخاطرات طبیعی و علاج بخشی به این پدیده سنگین‌تر کرده است.

حیدری مشکل اغلب این بافت‌ها را ناپایداری ساخت و ساز اعلام کرد و گفت: ساختمان هایی که بیش از ۱۵ سال از عمر ساخت آنها گذشته است اغلب پایدار نیستند و نگرانی مارا چندین برابر می کند.

وی افزود: در همین راستا وزارت راه و شهرسازی در عمل به منویات مقام معظم رهبری نسبت به بهسازی، نوسازی و مقاوم این واحدهای مسکونی اقدام کرده تا این محلات به میانگین مورد نظر از حیث امنیت ساخت و ساز برسند.

مدیرکل راه و شهرسازی استان اردبیل بهسازی، نوسازی و مقاوم‌سازی ساختمان‌های محلات و بافت‌های فرسوده را یادآور شد و بیان کرد: در کنار ساخت و ساز باید امکانات، خدمات و امور رفاهی این بافت‌ها نیز مدنظر باشد که راه و شهرسازی در این راستا وارد عمل شده و به صورت کارشناسی و عملیاتی ساخت و ساز در بافت‌های فرسوده را انجام می‌دهد.

وی از پرداخت ۳۵۰ میلیون تومان تسهیلات در مرکز استان و ۳۰۰ میلیون تومان نیز در شهرستان‌ها خبر داد و بیان کرد: ۱۵۰ میلیون تومان از این تسهیلات با سود صفر درصد به متقاضیان پرداخت می‌شود.

مدیرکل راه و شهرسازی استان اردبیل از استقبال اندک مردم از این تسهیلات خبر داد و تصریح کرد: بازپرداخت ۲۰۰ میلیون تومان باقی مانده با سود ۱۸ درصد در طول ده سال صورت خواهد گرفت ولی عملا بازپرداخت ۱۵۰ میلیون تومان با سود صفر درصد که بعد از اتمام پروژه بصورت یکجا برگردانده می‌شود برای بسیاری از متقاضیان غیرممکن است که امیدواریم با حل این مشکل استقبال عمومی برای بهسازی ونوسازی بافت فرسوده بیش از پیش افزایش یابد.

حیدری از هماهنگی با شهرداری اردبیل در راستای اجرای طرح‌های بازآفرینی خبر داد و بیان کرد: راه و شهرسازی پروژه‌هایی را با هماهنگی و مشارکت شهرداری در اردبیل و سایر شهرها شروع کرده که از جمله آن احداث پارک محله میراشرف اعتبار است.

وی گفت : ۲۵ میلیارد ریال از اعتبار صرف شده برای احداث پارک میراشرف را راه و شهرسازی هزینه کرده مابقی هزینه‌ها را شهرداری تقبل کرده و با هدف تحقق اهداف بازآفرینی شهری در سریعترین زمان ممکن نسبت به احداث و بهره برداری از آن اقدام شده است.

مدیرکل راه و شهرسازی استان اردبیل از مساعدت خوب وزارت راه و شهرسازی در تخصیص قیر رایگان به بافت‌های فرسوده و طرح‌های بازآفرینی شهری در اردبیل قدردانی کرد و افزود: در هر محله‌ای که این طرح‌ها اجرا می‌شود به محض اتمام پروژه آسفالت‌ریزی شده و معابر عمومی آماده تردد عمومی می‌شود.

حیدری ادامه داد: بیش از ۴۰ پروژه بازآفرینی شهری در استان اردبیل آغاز شده که تعداد قابل توجهی از این پروژه‌ها اتمام و در اختیار بهره‌برداران قرار گرفته است.