شناسهٔ خبر: 125054 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

سرپرست معاونت شهرسازی و معماری اداره کل راه و شهرسازی گلستان خبر داد؛

آغاز عملیات اجرایی ۳ پروژه حوزه شهرسازی گلستان در دهه فجر ۱۴۰۱

راه و شهرسازی گلستان سرپرست معاونت شهرسازی و معماری اداره کل راه و شهرسازی گلستان از آغاز عملیات اجرایی سه پروژه حوزه شهرسازی در دهه فجر سال جاری خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی (گلستان)، محمود سوقی اظهار کرد: همزمان با سالروز پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی و دهه مبارک فجر عملیات اجرایی سه پروژه در حوزه شهرسازی توسط اداره کل راه و شهرسازی گلستان آغاز می شود.

وی افزود: تهیه نقشه پایه شهر گرگان به روش فتوگرامتری یکی از پروژه های قابل کلنگ زنی در دهه فجر ۱۴۰۱ است.

سرپرست معاونت شهرسازی و معماری اداره کل راه و شهرسازی گلستان ادامه داد: نقشه پایه، نقشه ای است که در آن عرصه مستحدثات در شهرها توسط عکسبرداری هوایی انجام می شود و این تصاویر در راستای تهیه طرح های توسعه و عمران شهری مورد استفاده قرار می گیرد.

سوقی با بیان اینکه در تهیه طرح های جامع و تفصیلی شهرها از این تصاویر استفاده خواهد شد، گفت: افق طرح جامع شهر گرگان تا سال ۱۴۰۰ بود و برای بازنگری طرح جدید تهیه نقشه هوایی با روش فتوگرامتری انجام می شود.

وی افزود: این طرح با اعتباری بالغ بر ۶۳۰ میلیون تومان و  از محل اعتبارات شورایعالی معماری و شهرسازی اجرایی خواهد شد.

سرپرست معاونت شهرسازی و معماری اداره کل راه و شهرسازی گلستان همچنین گفت: از مزیت های تهیه نقشه هوایی و به روش فتوگرامتری می توان به پایین آوردن هزینه های نقشه برداری و افزایش در ضریب دقت تهیه طرح اشاره کرد.

سوقی ادامه داد: این روش تصویربرداری برای اولین بار در شهر گرگان انجام خواهد شد و اجرای آن در سایر شهرهای استان در سنوات آینده در دستور کار اداره کل راه و شهرسازی گلستان قرار دارد.

وی افزود: اجرای طرح محدوده هدف بازآفرینی شهر کلاله از دیگر پروژه های قابل اجرای این اداره کل در دهه فجر سال جاری است.

سرپرست معاونت شهرسازی و معماری اداره کل راه و شهرسازی گلستان ادامه داد: در این طرح بازنگری محدوده هدف بافت های فرسوده شهری کلاله مورد بررسی قرار می گیرد و پس از شناسایی در ستاد بازآفرینی شهری استان مطرح خواهد شد.

سوقی  با بیان اینکه اجرای طرح تفصیلی کردکوی نیز در دهه فجر ۱۴۰۱ انجام خواهد شد، گفت: این طرح با برگزاری بیش از ۳۰ جلسه کمیته کارشناسی مصوب و در کمیسیون ماده پنج استان نیز طرح و به تصویب خواهد رسید.

وی در انتها یادآور شد: طرح های تفصیلی نیز که پس از تصویب طرح جامع برای هر شهر مصوب خواهند شد، در چارچوب اسناد و ضوابط طرح های جامع و بر اساس حدود ثبتی و ملکی، وضعیت دقیق کابری ها، تراکم ها و گذرها را در سطح شهر و به تفکیک محلات واقع در آن مشخص کرده و اولویت‌های مربوط به نوسازی و بهسازی را تعیین می‌کنند.