شناسهٔ خبر: 125084 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

با هدف استقرار عدالت آموزشی و شتاب بخشی به رفع محرومیت در محلات هدف بازآفرینی؛

تفاهم‌نامه شرکت بازآفرینی شهری ایران و سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور امضا شد

تفاهم نامه تفاهم‎نامه شرکت بازآفرینی شهری ایران و سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور با هدف برنامه‌ریزی به منظور تامین اعتبار، طراحی، نظارت و اجرای فضاهای آموزشی در محدوده‌ها و محلات هدف بازآفرینی شهری کشور برای استقرار عدالت آموزشی، رفع محرومیت و برخورداری برابر از امکانات آموزشی و پرورشی امضا شد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، تفاهم‎نامه همکاری مشترک بین شرکت بازآفرینی شهری ایران و سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور با هدف برنامه‌ریزی به منظور تامین اعتبار، طراحی، نظارت و اجرای فضاهای آموزشی در محدوده‌ها و محلات هدف بازآفرینی شهری کشور برای استقرار عدالت آموزشی، رفع محرومیت و برخورداری برابر از امکانات آموزشی و پرورشی امضا شد..

بهرام معماریان معاون فنی و نظارت این شرکت درباره این تفاهم‌نامه توضیح داد: همکاری و بهره‌گیری متقابل به منظور استفاده از ظرفیت‌ها و توانمندی‌های اجرایی، مدیریتی، علمی، پژوهشی و آموزشی طرفین در زمینه تحقق برنامه‌ها و سیاست‌های بازآفرینی شهری در زمینه احداث،توسعه و تجهیز مراکز و فضاهای آموزشی در محدوده‌ها و محلات هدف جهت دستیابی به استاندارد سرانه آموزشی و بالابردن کیفیت ساخت مدارس متناسب با جمعیت از جمله اهداف امضای این تفاهم‌نامه به شمار می‌آید.

معماریان زمینه‌های همکاری مشترک را این گونه برشمرد: ایجاد بانک اطلاعاتی مکانی و توصیفی از وضعیت و موقعیت محدوده‌ها و محلات هدف بازآفرینی، تهیه گزارش از پراکندگی و ارزیابی کیفی وضعیت فضاهای آموزشی موجود، نیازسنجی آموزشی در راستای بهبود کیفیت، رفع کمبود فضاهای آموزشی و پروژه‌های سازمان و شرکت به منظور افزایش سرانه استاندارد آموزشی در محدوده‌ها و محلات هدف با همکاری طرفین از جمله زمینه‌های همکاری دو طرف به شمار می‎رود.

وی افزود: همچنین همکاری در تهیه و اجرای برنامه‌های اقدام مشترک، توسعه و ارتقای فضاهای آموزشی بازآفرینی به تفکیک محدوده‌ها و محلات هدف و نوع پروژه در استان‌های کشور و تهیه برنامه اقدام مشترک با رویکرد مدرسه کانون تربیت و پیشرفت محله و هم‌افزایی فعالیت دستگاه‌های مختلف در تامین زیرساخت محدوده‌ها و محلات هدف را می توان به موارد بالا افزود.

ساخت مدارس و فضاهای فرهنگی چند منظوره

 آئینی مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران در این نشست با یادآوری این که وزیر آموزش و پرورش جزو اعضای ثابت ستاد ملی بازآفرینی شهری است، عنوان کرد: در این حوزه سه مشکل اساسی وجود دارد، کودکان بازمانده از تحصیل، کمبود سرانه‌های آموزشی در سکونتگاه‌های غیررسمی و فرسودگی مدارس در محدوده بافت‌های فرسوده که رفع آن‌ها نیازمند اقدام جهادی همه دستگاه‌های ذیربط است.کمبود سرانه آموزشی یکی از بدترین نمونه‌های محرومیت است و متاسفانه گاه شاهد بوده‌ایم به دلیل دوری مسیر مدرسه حوادث ناگواری برای دانش‌آموزان به وجود آمده است.

معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: با توجه به کمبود منابع، در ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار به این نتیجه رسیدیم که طراحی و ساخت خدمات روبنایی و زیر بنایی به صورت چند منظوره باشد، یعنی یک ساختمان کاربری‌های آموزشی، ورزشی و بهداشتی را همزمان داشته باشد تا شاهد یک تحول عملکردی و رویکردی در این حوزه باشیم.

آئینی با اشاره به این که بر اساس برآوردها در سکونتگاه های غیررسمی به طور متوسط به 715 مدرسه  نیاز است، توضیح داد: در بافت‌های تاریخی و فرسوده بیشتر بحث نوسازی مدارس مطرح است اما در سکونتگاه‌های غیر رسمی با کمبود مدرسه مواجه‌ایم و نیاز به احداث مدارس جدید وجود دارد، شرکت بازآفرینی شهری ایران 46 پروژه احداث مدرسه و فضاهای فرهنگی در دست ساخت دارد.

وی با اشاره به کمبود زمین برای تأمین سرانه‌های خدماتی در محلات هدف بازآفرینی شهری گفت: برای حل این مشکل از سوی شورایعالی شهرسازی و معماری اجازه تأمین خدمات به شکل طبقاتی داده شده است. در دهه فجر امسال دو مدرسه در استان کردستان، دو مدرسه در کرمانشاه و قم، شش کتابخانه و مرکز فرهنگی و پرورشی به بهره‌برداری خواهد رسید. همچنین تلاش خواهد شد با دریافت اعتبارات محرومیت‌زدایی پیش‌بینی شده در قانون بودجه سال جاری  46 مدرسه در حال ساخت نیز تا دهه فجر سال آینده آماده بهره‌برداری شوند.

 پایین بودن سرانه فضای آموزشی، مهم‌ترین مشکل

در ادامه نشست، حمیدرضا خان‌محمدی معاون وزیر آموزش و پرورش و رییس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور با اشاره به این که مجموعه مسایل در وزارت آموزش و پرورش بسیار پهن پیکر و بزرگ است، تصریح کرد: در شرایطی که منابع مالی محدود شده است، باید از هم‌افزایی و انطباق ظرفیت‌های موجود استفاده کرده و از موازی کاری پرهیز کرد، در حال حاضر یکی از مشکلاتی که به دلیل تغییرات اقلیمی و خشکسالی به آن مواجه هستیم، مهاجرت مردم از روستاها و شهرهای کوچک به حاشیه شهرهای بزرگ است و همین باعث شده تا  نیاز به احداث مدارس بیشتر شود. در واقع این تغییر جمعیتی در گذر زمان نیاز جدیدی را بر ما تحمیل کرده است.

خان محمدی با یادآوری این که مهم‌ترین مشکلات در محدوده بافت‌های فرسوده پایین بودن سرانه فضاهای آموزشی است، اظهار کرد: سرانه فضای آموزشی در  محدوده بافت‌های ناکارآمد شهری 2.5 است که  با سرانه آموزشی کل کشور که 5.2 است، فاصله بسیار دارد. همچنین اکنون 105 هزار کلاس درس در کل کشور نیاز به بازسازی و مقاوم‌سازی دارد که از این تعداد 45 هزار کلاس در بافت‌های ناکارآمد شهری قرار دارد.

تبدیل مدارس به کانون تربیت و پیشرفت محله

رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور یکی از مشکلات در ساخت مدرسه در محدوده بافت‌های ناکارآمد را نبود زمین برشمرد وگفت : هم اکنون بسیاری از خیرین آماده ساخت هستند اما زمینی نداریم که در اختیارشان قرار دهیم و ساخت مدرسه در محلات دیگر به خصوص دبستان شرایط رفت و آمد را سخت کرده و چالش‌های جدیدی را به وجود می‌آورد. بنابراین امروز اینجا گردهم آمده‌ایم تا با امضای تفاهم‌نامه، نقشه راه جدیدی برای ساخت مدارس با رویکرد نوین را رقم بزنیم.

وی ادامه داد: هدف این است که مدارس به کانون تربیت و پیشرفت محله تبدیل شوند و برای این منظور برنامه حیات طیبه را در دستور کار داریم که نوید یک جریان بزرگ در مدرسه‌سازی  را می‌دهد تا علاوه بر دانش‌آموزان، خانواده‌ها و دیگر شهروندان نیز بتوانند از خدمات ارایه شده در این اماکن استفاده کنند.