شناسهٔ خبر: 125090 - سرویس هوایی
نسخه قابل چاپ

مدیرکل فرودگاه های استان خراسان رضوی خبر داد؛

شمارش معکوس برای تماشای اولین پرواز در گناباد

فرودگاه گناباد مدیرکل فرودگاه های استان خراسان رضوی از عملیاتی شدن فرودگاه گناباد در دهه مبارک فجر خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی محمود امانی بنی مدیرکل فرودگاه های استان خراسان رضوی از عملیاتی شدن فرودگاه گناباد در دهه مبارک فجر خبر داد.

گناباد که از شمال ۲۹۰ کیلومتر با مشهد و از جنوب ۲۱۰ کیلومتر با بیرجند فاصله دارد، در شعاع ۲۵۰ کیلومتری خود تاکنون فرودگاهی نداشته و در دهه فجر سال‌جاری برای نخستین بار دارای فرودگاه مستقل خواهد شد.

به همت دولت سیزدهم، پروژه نیمه تمام فرودگاه شهدای گناباد در حالی روزهای پایانی خود را سپری می‌کند که اقشار مختلف مردم از جمله دانشجویان و متخصصین بیمارستان مجهز بهلول و صنعتگران و سرمایه گذاران بخش های مختلف از اینکه دیگر لازم نیست علاوه بر پرواز، خستگی و مخاطرات سفر جاده ای را نیز تحمل کنند تا به شهرستان گناباد برسند، خوشحالند.

همیشه واژه "نخستین" واژه جذاب و قابل توجهی است. مثلا وقتی راجع به احداث نخستین قنات جهان در گناباد صحبت می کنیم، ناخودآگاه ذهن‌مان به‌ سمت هوش بالای مردم این دیار می رود که در سال های کهن چگونه توانسته اند با حفر " قنات قصبه"، قناتی ایجاد کنند که بعد از گذشت بیش از۲۵۰۰ سال هنوز گردشگران زیادی را برای تماشا آن به گناباد می کشاند.

گناباد که درجنوب استان خراسان رضوی قرار دارد به‌عنوان یکی از شهرهای کهن ایران، پیش از این ها باید دارای فرودگاه می شد تا بوسیله آن بتواند فرهنگ و هنر مردمانش را به مانند صنایع دستی زیبای خود به نقاط دیگر صادر کند.

به بهانه بهره برداری از پروژه بزرگ فرودگاه شهدای گناباد که به زودی صورت می گیرد، با مدیر این فرودگاه گفتگو کردیم.

مهدی توکلی کندری با بیان اینکه مطالعات احداث باند فرودگاه شهدای گناباد به‌عنوان باند امداد و نجات تا سال ۱۳۷۴ انجام شده و پس از مکان یابی و تامین زمین تا اواخر سال ۱۳۸۹ بصورت باند خاکی در اختیار وزارت کشور بوده است.

توکلی کندری  ادامه داد: مالکیت فرودگاه شهدای گناباد در اوایل سال ۱۳۹۰ به شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران واگذار شد و این شرکت مادرتخصصی تا سال ۱۳۹۷ موفق به احداث ۲۷۰۰ متر باند آسفالته به عرض ۴۵ متر و تاکسی وی و اپرون شده است.

رئیس فرودگاه شهدای گناباد با بیان اینکه اکنون پروژه احداث ترمینال پروازهای داخلی و ساختمان جنبی فرودگاه به اتمام رسیده است، گفت: این پروزه که از سال ۱۳۹۷ آغاز شده بود تا شهریور ماه سال جاری حدود ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشت که با خاتمه فعالیت پیمانکار و ادامه پروژه به صورت امانی و با تامین اعتبار پنج میلیارد تومان، از منابع داخلی شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران به پایان رسید.

وی تصریح کرد: براساس برنامه ریزی انجام شده در سطح شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران و تلاش مدیرکل محترم و همکارانم در اداره کل فرودگاه های خراسان رضوی از اوایل  سال ۱۴۰۰ علی رغم شرایط سخت کرونایی و محدودیت های منابع مالی شرکت تکمیل طرح احداث فرودگاه شهدای گناباد سرعت گرفت به گونه ای که طی دو سال اخیر اعتبارات قابل توجهی برای آن تخصیص داده شده است که از شاخص ترین آنها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تخصیص۲۲۰ میلیارد ریال اعتبار و احداث مسیر دسترسی و محوطه سازی داخل فرودگاه به مساحت حدود۳۳۰۰۰متر مربع و احداث ساختمان نیروگاه برق اضطراری و مخزن بتنی آب
  • -تامین و تخصیص اعتبار به مبلغ ۲۰۰میلیارد ریال به صورت اوراق اسناد خزانه اسلامی از محل منابع سازمان مدیریت با تاریخ سررسید ۱۴۰۲و۱۴۰۳ و احداث  ۴۵۰۰متر دیوار پیرامونی و جاده حفاظتی
  • -تامین و تخصیص حدود ۱۸۰ میلیارد ریال اعتبار جهت احداث ترمینال و ساختمان جنبی
  • -خرید انشعابات و احداث ۱۸۰۰متر شبکه برق ۲۰کیلوولت هوایی
  • احداث حدود ۵۰۰۰ متر شبکه آب شامل آب شرب و فضای سبز و آتش نشانی
  • احداث ۲۵۰۰متر شبکه فولادی و پلی اتیلن جهت گازرسانی به فرودگاه همراه با ایستگاه تقلیل فشار گاز
  • احداث ۲۵۰۰ متر شبکه مخابراتی بصورت فیبر نوری
  • احداث چاه آب جهت فضای سبز
  • تامین کامل تجهیزات ترمینالی شامل تسمه نقاله ها، باسکول ها، صندلی ها، تابلوهای راهنما و...
  • تامین تجهیزات نیروگاه برق اضطراری شامل تابلوهای برق و ژنراتورها، بانک خازن و...
  • سایت یابی و تامین تجهیزات کمک ناوبری از جمله آنتن ها، تجهیرات الکترونیکی، ترانس های برق، حدود ۱۰۰۰۰ متر انواع کابل برق، تلفن، فیبر نوری
  • جابجایی برج مراقبت پرواز و بهسازی کامل و نصب تجهیزات شامل گیرنده و فرستنده ها و ....
  • رفع موانع پروازی و آزاد سازی ۳۰۰ متر از طول باند

مراحل پایانی نصب و راه اندازی سیستم کمک ناوبری فرودگاه گناباد

مدیر فرودگاه گناباد در خصوص آخرین وضعیت نصب و راه اندازی دستگاه های کمک ناوبری فرودگاه گناباد گفت: راه اندازی سامانه کمک ناوبری مراحل پایانی خود را سپری می کند و فرمانداری محترم شهرستان طی سال جاری با توجه به سایت یابی انجام شده جهت نصب این سامانه ۱۱۸ هکتار اراضی مورد نیاز را به فرودگاه اختصاص داده اند، این در حالی است که در سال ۱۳۹۹ نیز براساس توافقات انجام شده فرمانداری محترم شهرستان شش هکتار اراضی مورد نیاز جهت احداث مسیر دسترسی به فرودگاه را نیز تامین و در اختیار قرار داده بودند که مجموع مساحت فرودگاه حدود ۳۸۰ هکتار است.

توکلی وجود دستگاه کمک ناوبری را لازمه حضور شرکت های هواپیمایی در گناباد دانست و تصریح کرد: با داشتن دستگاه کمک ناوبری و طرح اپروچ شاهد فعالیت شرکت های هواپیمایی در شهرستان خواهیم بود.

برقراری دو پرواز در هفته از فرودگاه گناباد

 به گزارش روابط عمومی شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران؛ وی با بیان اینکه در صورت تامین ناوگان، پیش بینی می شود حداقل شاهد دو پرواز در هفته باشیم، عنوان کرد: با توجه به فاصله زمینی ۹۲۵ کیلومتری گناباد تا تهران و نبود راه آهن، بدون شک با برقراری این مسیر پروازی خدمت بزرگی به مسافران این مسیر صورت خواهد گرفت.

مدیر فرودگاه گناباد خاطرنشان کرد: بهره برداران این فرودگاه در شعاع ۱۵۰ کیلومتری گناباد ساکن ۱۱ شهرستان جنوبی خراسان رضوی و شمالی خراسان جنوبی هستند که مدیران استانی و نمایندگان مجلس در حال رایزنی با شرکت های هواپیمایی جهت فعالیت در گناباد هستند و طبق برنامه، تلاش می کنیم تا در سال های آینده پس از اخذ مجوز مرز هوایی مسیر پروازی عتبات عالیات را از این فرودگاه برقرار کنیم.

توکلی با اشاره به فاز دوم پروژه فرودگاه گناباد، گفت: اسناد مناقصه این طرح توسط مشاور پروژه در دست تهیه است که پس از طی مراحل اداری مناقصه آن جهت انتخاب پیمانکار برگزار خواهد شد..

باهم، برای داشتن ایرانی آباد

اکنون که مدیران استان خراسان رضوی و شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران با هدف توسعه صنعت هوانوردی در بخش فرودگاهی در کنار یکدیگر قرار گرفته اند، کاری بزرگ را رقم زده‌اند و به‌دنبال آن مردم شهرستان گناباد برای نخستین بار صاحب فرودگاه خواهند شد.

فرودگاه یکی از مصادیق توسعه در کشور است و بدون شک اجرای پروژه هایی نظیر بهسازی باند ۲۹ چپ فرودگاه مهرآباد و البته احداث فرودگاه شهدای گناباد می تواند الگوی خوبی برای سایر مدیران در حوزه های مختلف باشد که با تکیه بر نیروی متخصصان داخلی و کار جهادی می توان در مسیر ساختن ایرانی آباد گام برداشت.