شناسهٔ خبر: 12522 - سرویس بنادر و دریانوردی
نسخه قابل چاپ

راستاد:

بوشهر بیشترین میزان شناور و دریانورد را در کشور دارد

محمد راستاد مدیر کل بنادر و دریانوردی استان بوشهر گفت: استان بوشهر باوجود ۵۲ هزار و ۱۳۶ فقره گواهینامه دریانوردی که توسط اداره کل بنادر و دریانوردی استان صادر شده است، آمار بیشترین دریانورد را در بین استان‌های ساحلی کشور داراست.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی سازمان بنادر و دریانوردی، محمد راستاد مدیر کل بنادر و دریانوردی استان بوشهر گفت: بندر بوشهر به لحاظ طول سواحل وحجم حمل ونقل دریایی و تعداد دریانوردان، به عنوان یکی از شاخص ترین ومهمترین استانهای ساحلی کشور محسوب می‌شود.

محمد راستاد اظهار کرد: استان بوشهر باوجود ۵۲ هزار و ۱۳۶ فقره گواهینامه دریانوردی که توسط اداره کل بنادر و دریانوردی استان صادر شده است، آمار بیشترین دریانورد را در بین استان‌های ساحلی کشور داراست.

وی بیان کرد: این دریانوردان در ناوگان تجاری و صیادی اشتغال دارند، ضمن اینکه از نظر تعداد شناور و ناوگانی که در استان بوشهر ثبت‌شده، بیشترین میزان آمار  در کشور متعلق  به استان بوشهر است، به‌طوریکه تعداد موتور لنج ثبت‌شده به ۳ هزار و ۶۸ فروند رسیده که از این تعداد یک‌هزار و ۸۶۴ فروند آن بعد از سال ۸۵ به عنوان شناورهای فعال محسوب می شوند.

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان بوشهر افزود: در بنادر استان بوشهر دو هزار و ۲۴۸ شناور صیادی، ۴۵۳ شناور باری فلزی، ۱۴۰ یدک‌کش، ۱۲۰ فروند کشتی صیادی، یک هزار و ۶۸۶ فروند کشتی تفریحی و دو هزار و ۵۶۶ قایق صیادی وجود دارد.

راستاد گفت: استان بوشهر در بخش صنایع دریایی نیز جزو استان‌های پررونق است که در طول سواحل استان حدود ۲۰ کارگاه شناورسازی داریم که ۱۵ کارگاه آن فعال است که به ساخت انواع شناور اشتغال دارند.

وی در ارتباط با حمل‌ونقل دریایی عنوان کرد: در سال‌های اخیر استان بوشهر بیشترین سهم حمل‌ونقل دریایی کشور را داشته به‌طوری‌که در نیمه نخست امسال بنادر بوشهر با ۵۲ میلیون تن حجم تخلیه و بارگیری کالا که ۴۳.۳ درصد سهم کل حمل‌ونقل دریایی کشور را در اختیار دارد و جایگاه نخست را به خود اختصاص داده است.

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان بوشهر در ارتباط با تعاملات بین‌‌المللی بندر بوشهر اظهار کرد: در ماه‌های اخیر ۳ هیئت تجاری خارجی در حوزه دریا و کشتیرانی با سفر به بوشهر از ظرفیت‌های بنادر بوشهر دیدن کردند.

محمد راستاد افزود: مجموعه کافت شیپ(یورو گیت آلمان) مجموعه‌ای شناخته‌شده در حوزه ترمینال کانتینری اروپاست که تفاهم‌نامه همکاری با بندر بوشهر امضا کردند و امیدواریم شاهد توسعه همکاری، تعاملات و تبادلات بیشتری در این زمینه باشیم.

وی گفت: همچنین مسئولانی از شرکت کشتیرانی وان های تایوان به‌عنوان ششمین شرکت کشتیرانی در دنیا به بوشهر سفر کردند و به همکاری و سرمایه‌گذاری در بندر بوشهر اظهار تمایل داشتند.

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان بوشهر بیان داشت: همچنین هیئتی از  شرکت کشتیرانی ام. اس. سی به عنوان دومین خط کشتیرانی جهان به بوشهر سفر کردند و زمینه همکاری مساعدی برای خطوط کانتینری فراهم شدو بررسی های لازم در مورد چگونگی سرمایه گذاری در بندر بوشهرصورت گرفت.

راستاد در پاسخ به سؤالی در مورد زمان بندری توسعه بندر بوشهر بیان کرد: بر اساس تعهدی که داریم، موجب شد تا زمان‌بندی اجرای پروژه توسعه بندر بوشهر را به نمایش بگذاریم و این قول را می‌دهیم که ترمینال کانتینری نگین در زمان مقرر تکمیل و به بهره‌برداری برسد، ضمن اینکه تلاش داریم با فازبندی پروژه، آن را در کوتاه‌ترین زمان به اتمام برسانیم.

وی ادامه داد: با هدف تقویت زیرساخت های بندری استان اسکله های قدیمی ۴، ۵و۶ بندر بوشهر با هزینه ای بالغ بر ۸۰ میلیارد ریال سرمایه گذاری تا پایان امسال نوسازی خواهند شد.

محمد راستاد اضافه کرد: همچنین تعمیرات اساسی اسکله ۷ بندر بوشهر که برای ناوگان سنتی استفاده میشود با ۶۰ میلیارد ریال اعتبار و تعمیر اسکله شمار یک بندر مربوط به کشتی های نفتکش از دیگر پروژه های در دست اجرا این اداره کل می باشد.

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان بوشهر بیان داشت: برای ارتقاء ایمنی اسکله ها، سیستم های اطفاء حریق هفت بندر استان بوشهر در قالب دو پروژه بندر های شمالی و جنوبی به اجرا درآمده است.

محمد راستاد در ادامه افزود: در حال حاضر پروژه های آتش نشانی چهار بندر تکمیل و سه بندر دیگر نیز تا دوماه آینده به پایان می رسد./