شناسهٔ خبر: 125276 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

مدیرکل راه و شهرسازی گلستان در ستاد خبری دهه فجر گلستان عنوان کرد؛

آغاز عملیات اجرایی و افتتاح ۵ پروژه در حوزه راه و شهرسازی در دهه فجر/ افزایش کیفیت ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن در کیفیت زندگی مردم گلستان موثر است

راه و شهرسازی گلستان مدیرکل راه و شهرسازی گلستان در ستاد خبری دهه فجر گلستان از آغاز عملیات اجرایی و افتتاح پنج پروژه حوزه شهرسازی با اعتباری بیش از ۴۹ میلیارد تومان خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی (گلستان)،   مهدی ملک پیش از ظهر پنج شنبه ۶ بهمن ماه، در جمع خبرنگاران اظهار کرد: اداره کل راه و شهرسازی در گلستان در حوزه های مختلفی اعم از راهسازی، مسکن و ساختمان و شهرسازی فعالیت های عمده و گسترده ای در دستور کار دارد.

مدیرکل راه و شهرسازی گلستان ادامه داد: همزمان با ایام الله دهه مبارک فجر نیز این اداره پروژه های مختلفی را با اعتباری بالغ بر ۴۹ میلیارد و ۶۸۰ میلیون تومان افتتاح و به بهره برداری خواهد رساند.

وی افزود: یکی از این پروژه ها توسعه و تعریض محور بندر ترکمن به آق قلا می باشد که یکی از مطالبات جدی مردم منطقه است.

 ملک همچنین تصریح کرد: تا کنون هشت کیلومتر از آن به اتمام رسیده و چهار کیلومتر آن در دهه مبارک فجر افتتاح خواهد شد.

رئیس شورای هماهنگی امور راه و شهرسازی گلستان در ادامه گفت: این محور ۳۵ کیلومتر طول دارد که اداره کل راه و شهرسازی با همکاری اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای گلستان نسبت به تعریض و بهسازی آن اقدام کرده است.

وی افزود: همچنین عملیات زیرسازی و آسفالت دو کیلومتر از محور بندر ترکمن به گمیشان به پایان رسیده و در دهه فجر سال جاری افتتاح می شود.

رفع معابر خاکی گلستان در سال آینده

مدیرکل راه و شهرسازی گلستان ادامه داد: این اداره کل در حوزه بازآفرینی نیز اقداماتی در دستور کار دارد که ایام الله دهه فجر زمان مبارک و مناسبی برای بهره برداری از طرح های بهسازی و بازآفرین بافت فرسوده شهری گلستان خواهد بود.

 ملک تصریح کرد: طی سفر دکتر آئینی معاون وزیر و مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران به گلستان اعتباری بالغ بر ۲۱ میلیارد تومان برای بهسازی نقاط فرسوده استان به ۱۵ شهرداری گلستان اختصاص یافت.

وی افزود: اعتبار پیش بینی شده برای این حوزه در سال ۱۴۰۱، مبلغ ۸۸ میلیارد تومان است که با تخصیص ۳۰ میلیارد تومان از این مبلغ در سال ۱۴۰۲ تمامی معابر خاکی بافت های فرسوده استان که در در کمیسون ماده پنج دارای طرح مصوب هستند به طور کامل آسفالت شده و هیچ معبر خاکی در استان نخواهیم داشت.

رئیس شورای هماهنگی امور راه و شهرسازی گلستان در ادامه اظهار کرد: شرکت بازآفرینی شهری ایران به منظور تسریع و تسهیل نوسازی و ایجاد انگیزه برای توسعه‌گرها، سرمایه‌گذاران و مالکان اراضی محدوده بافت‌های فرسوده و ناکارآمد شهری و در راستای ارتقای کیفیت محیطی و تامین خدمات مورد نیاز این محلات، مشوق‌هایی در نظر گرفته است.

مهندس ملک از افزایش تراکم ساختمانی، تسهیل در ضوابط پارکینگ، تسهیل در ضوابط معماری، اختلاط در استقرارکاربری‌ها به عنوان مشوق های این طرح اشاره کرد.

وی افزود: پرداخت تسهیلات با شرایط  و بسته های تشویقی جدید به تمامی سازندگان، انبوه‌سازان و متقاضیان  نوسازی و احداث مسکن در بافت‌های فرسوده، تاریخی و سکونتگاه‌های غیر رسمی دردستور کار وزارت راه و شهرسازی قرار دارد.

مدیرکل راه و شهرسازی گلستان از بهسازی محوطه امام زاده نه تن و مرمت سقف مدرسه تاریخی صالحیه محله سرچشمه گرگان به عنوان پروژه های قابل افتتاح حوزه بافت تاریخی در دهه فجر خبر داد.

 ملک افزود: از دیگر پروژه هایی که در این ایام مبارک افتتاح می شود می توان به پروژه اصلاح سیستم جمع آوری فاضلاب سایت مسکن مهر کاج در گنبد کاووس اشاره کرد.

تهیه نقشه پایه شهر گرگان به روش فتوگرامتری برای اولین بار

وی با بیان اینکه در حوزه شهرسازی نیز اداره کل راه و شهرسازی گلستان اقداماتی در دستور کار دارد، گفت: تهیه نقشه پایه شهر گرگان به روش فتوگرامتری برای اولین بار در دهه فجر ۱۴۰۱ شروع خواهد شد.

رئیس شورای هماهنگی امور راه و شهرسازی گلستان همچنین تصریح کرد: این طرح با اعتباری بالغ بر ۶۳۰ میلیون تومان و  از محل اعتبارات شورایعالی معماری و شهرسازی اجرایی خواهد شد.

 ملک ادامه داد: اجرای طرح محدوده هدف بازآفرینی شهر کلاله و اجرای طرح تفصیلی کردکوی نیز از دیگر پروژه های قابل اجرای اداره کل راه و شهرسازی در دهه مبارک  فجر ۱۴۰۱ است.

وی ازاقدامات این اداره کل در حوزه طرح نهضت ملی مسکن سخن گفت و افزود: بیش از ۹۳ هزار نفر در طرح نهضت ملی مسکن در گلستان ثبت نام کرده که استعلام فرم «ج» و بررسی سکونت بیش از ۱۶ هزار متقاضی پس از بارگذاری مدارک توسط آن ها انجام شد.

افزایش کیفیت زندگی مردم گلستان با احداث منازل مسکونی با کیفیت

مدیرکل راه و شهرسازی گلستان در ادامه سخنانش اظهار کرد: در بخش خودمالکی طرح نهضت ملی مسکن نیز در مجموع شهرهای بالا و زیر ۲۵ هزار نفر، ۱۴ هزار متقاضی در گلستان وجود دارد که از این تعداد از جانب بانک های عامل به سه هزار واحد تسهیلات تخصیص داده شده است.

وی افزود: تا پایان سال ۱۴۰۱، در حوزه مسکن آیین کلنگ زنی پروژه هزار واحدی گرگان، ۳۰۰ واحدی نگارستان گنبدکاووس و ۱۷۰ واحدی سایت نوده  علی آباد کتول در دستور کار ادراه کل راه و شهرسازی استان قرار دارد.

ملک همچنین تصریح کرد: در سایر شهرها نیز برای تامین زمین با همکاری فرمانداران، در شورای مسکن استان که به ریاست استاندار گلستان برگزار می شود، برنامه ریزی هایی صورت گرفته  و پس از تهیه نقشه و طرح های تفکیکی عملیات احداث پروژه ها آغاز خواهد شد.

مدیرکل راه و شهرسازی گلستان در انتهای سخنانش یادآور شد: رویکرد دولت مردمی سیزدهم در تامین منازل مسکونی به معنی خانه ای برای زندگی مردم است؛ نه فقط احداث ساختمان، و وزارت راه و شهرسازی با رویکرد در کاهش طبقات و تامین خدمات برای افزایش کیفیت زندگی مردم در سایت های نهضت ملی مسکن، از هیچ خدمتی مضایقه نمی کند.