بهروز آقائی مدیرکل بنادر و دریانوردی استان خوزستان در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، تحولات و سرمایهگذاریهای زیرساختی در بنادر استان به خصوص مجتمع بندری امام خمینی(ره)را توسعهای عنوان کرد و اظهار داشت: در حالی که دنیا شاهد ظهور بنادر نسل ششم است، بندر امام خمینی(ره) به عنوان بزرگترین بندر تجاری کشور، مطابق با استانداردهای بین المللی، به نسل چهارم بنادر تبدیل شده است.
وی با تأکید بر اینکه ظرفیتهای توسعهای در بندر امام خمینی(ره) در چرخه برنامهریزی و مولدسازی قرار دارند گفت: احداث بندر بزرگ خلیج فارس به عنوان طرح توسعه بندر امام خمینی(ره) با جدیت در دستور کار قرار دارد.
مدیرکل بنادر و دریانوردی خوزستان تصریح کرد: طی ۲ دهه گذشته، بیش از ۸ هزار میلیارد تومان در زمینه زیرساختهای بندر امام خمینی(ره)سرمایهگذاری شده که با ایجاد ارزش افزوده فعلی، زیرساختهای این بندر بزرگ تجاری، ۴۰ هزار میلیارد تومان برآورد میشود.
آقائی اضافه کرد: تقریبا ۹ کشور دریایی در اطراف بنادر استان خوزستان وجود دارند که با بیش از ۱۲۰ میلیارد دلارسرمایه گذاری، توسعه بندری را به شکل ویژهای در دست اقدام دارند؛ مهمترین این سرمایهگذاری در بندر فاو با ۱۰۰ اسکله با آبخور ۲۰ متر است، لذا توسعه بنادر استان خوزستان به خصوص بندر امام خمینی(ره) به عنوان بزرگترین بندر تجاری کشور باید در دستور کار قرار گیرد.
مدیرکل بنادر و دریانوردی خوزستان با تأکید بر ضرورت رونق هرچه بیشتر بنادر هفتگانه استان بیان داشت: خوزستان دارای هفت شهر بندری امام خمینی(ره)، آبادان، خرمشهر، اروندکنار، شادگان، هندیجان و چوئبده است که تخلیه و بارگیری کالا، صادرات، و ترانزیت از جمله کارکردهای آنها محسوب میشود.
وی با بیان اینکه ۷۵ درصد کالای اساسی کشور از طریق مجتمع بندری امام خمینی(ره) تأمین میشود گفت: مابقی بنادر استان به عنوان بنادر محلی در راستای توسعه پشتیبان تجارت خارجی کسب و کارهای مستقر در استان، ایفای نقش میکنند.
جانمایی مناسب بنادر محلی خوزستان برای پاسخگویی به نیازهای طرح جامع بازرگانی
دبیر کمیته ساماندهی و مدیریت سواحل استان خوزستان در بخش دیگری از این گفتوگو کارکرد بنادر کوچک و بزرگ در استان خوزستان را نسبت به یکدیگر متفاوت عنوان کرد و افزود: به عنوان مثال، منطقه ویژه اقتصادی بندر امام خمینی (ره) یکی از بنادر فعال در حوزه ترانزیت و ترانشیپ کالا در کشور است و از جمله اقتصادی ترین کریدورهای ترانزیتی کشور به حساب میآید.
وی اضافه کرد: البته این درحالی است که بنادر محلی مانند بندر شادگان، نسبت به ادوار گذشته با تحولات زیرساختی و رونق بیشتری همراه شدهاند.
آقائی همچنین به مقایسه عملکرد بندر شادگان در طول سال جاری پرداخت و گفت: ورودی و خروجی شناورهای تجاری به این بندر نسبت به مدت مشابه سال گذشته، پنج برابر افزایش یافته که معادل ۱۴۷ درصدی در حوزه فعالیتهای بندری رشد عملکردی دارد.
مدیرکل بنادر و دریانوردی خوزستان صادرات ۱۰۰ هزار رأس دام از بندر شادگان را اقدامی کمسابقه در طول دوران کاری این بندر عنوان کرد و افزود: بنابراین میتوان گفت، جانمایی بنادر کوچک و محلی استان خوزستان از نظر جانمایی تاکنون به خوبی پاسخگوی نیازهای طرح جامع بازرگانی بنادر استان بودهاند.
وی خاطرنشان کرد: این نوع بنادر، زیرساختهای کاربردی و مناسب برای صادرات و واردات محصولات کشاورزی، باغی، صید و صیادی هستند.
بهره برداری و آغاز عملیات اجرایی بیش از ۳هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان پروژه از محل سرمایه گذاری بخش خصوصی و اعتبارات دولتی همزمان با دهه مبارک فجر در بندر امام خمینی(ره)
مدیرکل بنادر و دریانوردی خوزستان حجم سرمایهگذاریهای انجام شده در مجموعه بنادر استان را بسیار با ارزش بیان کرد و افزود: ارزش فعلی سرمایهگذاریهای بخش خصوصی در بندر امام خمینی(ره) که بالغ بر ۴۰ هزار میلیارد تومان برآورد می شود؛ پشتوانهای مطلوب برای تجارت خارجی کشورمان است و روند این سرمایهگذاریها در طول هشت ماه سال جاری نیز با جدیت بیشتری ادامه داشته است.
آقائی با بیان اینکه طی این مدت، بیش از ۳ هزار میلیارد تومان قرارداد سرمایهگذاری دیگر در این بندر منعقد شده است تصریح کرد: از جمله این سرمایهگذاریها میتوان به احداث سه پایانه کاملا مکانیزه به منظور تخلیه و بارگیری غلات اشاره کرد.
وی خاطرنشان کرد: احداث یکی از این پایانهها با پیشرفت فیزیکی قابل توجهی همراه است که ۸۶۰ میلیارد تومان سرمایهگذاری بخش خصوصی را در بر میگیرد و تا روزهای آینده تجهیزات مکانیکی مورد نیاز برای بهره برداری این پروژه جهت نصب وارد مجتمع بندری امام خمینی(ره) خواهد شد.
مدیر منطقه ویژه اقتصادی بندر امام خمینی(ره) همچنین از انجام هشت هزار شمعکوبی برای احداث سیلوی تمام مکانیزه پایانه شماره ۲ این بندر خبر داد و گفت: انجام این پروژهها در مجتمع بندری امام خمینی(ره) باعث شده تا استان خوزستان، برخورداری از بنادر نسل سوم و چهارم را به شکل ملموس تجربه کند.
آقائی خاطرنشان کرد: در راستای توسعه منجسم بنادر استان، قرار است همزمان با دهه مبارک فجر، ۲ تفاهمنامه جدید سرمایه گذاری بخش خصوصی و اعتبارات دولتی با حجم بالغ بر ۳هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان نیز منعقد شود.
وی یادآورشد: علاوه بر این نیز، در ماههای آتی، سرمایهگذاریهای بیشتری منعقد خواهد شد که هم اکنون شناسایی سرمایهگذار صورت پذیرفته است عملیات اجرایی احداث مخازن نگهداری فرآوردههای نفتی به ظرفیت ۴۰ هزار مترمکعب به ارزش سرمایهگذاری۲۴۷۰ میلیارد ریال یکی از آنها است.
مدیرکل بنادر و دریانوردی خوزستان همچنین به انجام سرمایهگذاری انجام شده به منظور احداث پایانه کانتینری بندر خرمشهر توسط بخش خصوصی اشاره کرد و گفت: در حال حاضر فراخوان های متعددی برای انجام سرمایهگذاری در بخشهای مختلف از جمله کالاهای متفرقه (جنرالکارگو) و پایانههای عمومی توسط اداره کل بنادر و دریانوردی خوزستان صادر شده است.
آقائی بیان داشت: این فراخوانها تاکنون منجر به تقاضای سرمایهگذاران بخش خصوصی جهت فعالیت اقتصادی با محوریت بنادر کوچک استان گردیده که مذاکرات لازم درحال انجام است.
نگرانی بابت تأمین کالای اساسی کشور نداریم
مدیرکل بنادر و دریانوردی استان خوزستان همچنین در بخش دیگری از این گفتوگو در پاسخ به این سوال که روند تخلیه و بارگیری کالاهای ورودی به کشور از طریق مجتمع بندری امام خمینی(ره) به چه میزان رسیده است گفت: از ابتدای امسال تاکنون، ۳۷ میلیون تن انواع کالا در این بندر تخلیه و بارگیری شده که تقریبا بیش از ۱۳ میلیون تن از آن را واردات کالاهای اساسی تشکیل میدهند.
وی با بیان اینکه ۷۵ درصد از کالای اساسی کشور در بندر امام خمینی(ره) تخلیه و سپس به نقاط مختلف کشور بارگیری می شوند افزود: زیرساختهای هدفمند و کاربردی موجود در این بندر بزرگ به خوبی پاسخگوی نیاز کشور بوده است.
آقائی اضافه کرد: در راستای سیاستهای دولت از ابتدای امسال حجم قابل توجهی کالای اساسی خریداری شده است که بخشی از کشتی های حامل این کالاها در لنگرگاه بندر امام خمینی(ره) منتظر پذیرش هستند.
مدیرکل بنادر و دریانوردی استان خوزستان با اشاره به اینکه تقریبا سه میلیون و ۲۰۰ هزار تن میزان کالاهای در انبارهای این بندر وجود دارد، افزود: این میزان کالای اساسی، حجم بسیار خوبی است؛ لذا از بابت تأمین کالای اساسی در کشور، نگرانی وجود ندارد.
تخلیه و بارگیری کالاهای اساسی از بندر امام خمینی(ره) با سرعت و حفظ کیفیت
دبیر کمیته ساماندهی و مدیریت سواحل استان خوزستان در ادامه با اشاره به اهتمام ویژه دولت و دستگاههای نظارتی در تسریع فرآیند خروج کالاهای اساسی گفت: در حال حاضر میانگین روزانه ورود کامیون جهت جابجایی کالاها به مجتمع بندری امام خمینی(ره) از یک هزار و ۳۰۰ دستگاه کامیون طی شش ماه نخست امسال، به یک هزار و ۹۰۰ دستگاه کامیون در روز طی دو ماهه اخیر افزایش یافته است.
وی با تاکید بر اینکه رشد ورودی کامیونها به این بندر به واسطه انسجام بیشتر در هماهنگی های لازم بین دستگاههای مرتبط با حوزه ترخیص و حمل و نقل کالا با محوریت اداره کل بنادر و دریانوردی استان خوزستان محقق شده است، گفت: در خصوص کالاهایی که در کشتیها نیز دچار ماندگاری هستند نیز باید گفت که این نوع کالاها با مشکل اسناد روبرو هستند و صاحبان آنها باید فرآیندهای اداری و مالی با صادرکننده کالا در کشور مقصد را تعیین تکلیف کنند.
آقائی افزود: روند تخلیه و بارگیری کالاهای اساسی در مجتمع بندری امام خمینی(ره) نسبت به ۲ ماه گذشته با شتاب بیشتری همراه است و همواره تلاش میشود تا خروج کالاها با سرعت و کیفیت بهتری ادامه یابد.
تخلیه کالاهای اساسی در بندر امام خمینی(ره) تمام مکانیزه میشود
مدیرکل بنادر و دریانوردی استان خوزستان با اشاره به اینکه چهار پایانه تمام مکانیزه غلات در منطقه ویژه اقتصادی بندر امام خمینی(ره) احداث می شود گفت: یکی از این پایانهها همزمان با دهه مبارک فجر به بهره برداری میرسد و برابر با جدول زمانبندی تعیین شده، مابقی این پایانهها تا ۲ سال آینده وارد مدار خواهند شد.
وی یادآورشد: مجموعه حجم قابل تخلیه این پایانهها ۱۲ میلیون تن است که به صورت مکانیزه و با استفاده از فناوریهای روز دنیا به بهره برداری میرسند.
بندر بزرگ خلیج فارس در خوزستان؛ بندری در مقیاس بین المللی
آقائی همچنین در بخش دیگری از این گفتوگو به اشغال ۷۰ درصد ظرفیت حوزه اسکله ها و محوطه مجتمع بندری امام خمینی(ره) اشاره کرد و گفت: برابر با استاندارهای بینالمللی زمانی که یک بندر در آستانه تکمیل ظرفیت نزدیک شده باشد باید در راستای گسترش آن بندر قدم برداشت. این در حالی است که در اسکلههای نفتی این ضریب اشغال به بیش از ۹۰ درصد رسیده است.
وی بیان داشت: در خصوص مجتمع بندری امام خمینی(ره) نیز چنین شرایطی صدق میکند و به همین منظور، احداث بندر بزرگ خلیج فارس با جدیت در دستور کار قرار دارد و مطالعات اولیه آن نیز به اتمام رسیده است تا سپس فرآیندهای قانونی برای آغاز عملیات اجرای چنین پروژه ای آغاز شود.
مدیرکل بنادر و دریانوردی استان خوزستان با تأکید بر اینکه مزیت مقیاس در این بندر جدید استان به عنوان یک شاخصه محوری و با اولویت مدنظر قرار دارد گفت: بندر بزرگ خلیج فارس در استان خوزستان مطابق با مزیتهای روز دنیا احداث میشود تا در رشد اقتصادی کشور تاثیرگذار باشد.
وی گفت: این بندر جدید، قرار است بدون محدودیت، از زیرساختهای لازم برای پذیرش انواع کشتیها به خصوص کشتیهای نفتی برخوردار باشد که اتصال آن به انواع مدهای حمل و نقلی(ریل و جاده) قطعا باعث ایجاد مزیتی ویژه در منطقه خاورمیانه خواهد بود.
امکان جابجایی انواع کالا از بندر امام به وسیله شبکه ریلی به نقاط مختلف کشور
مدیرکل بنادر و دریانوردی استان خوزستان در ادامه یادآورشد: بندر امام خمینی(ره) یکی از بنادر اصلی کشور محسوب میشود که به حمل و نقل ریلی متصل است و علیرغم برخورداری از ۱۸ ایستگاه و ۱۴ کیلومتر خط ریلی، تنها ۱۰ درصد از کالاهای اساسی و ۳۰ درصد از کالاهای ورودی به این بندر از طریق شبکه ریلی جابجا میشوند.
وی ادامه داد: به منظور ایجاد مشوقهای مطلوب جهت استقبال صاحبان کالا در استفاده از حمل و نقل ریلی، در حال برنامه ریزیهای کاربردی هستیم.
فعالیت بیش از ۲۰ هزار دریانورد در محدوده سواحل و بنادر خوزستان
دبیر کمیته ساماندهی و مدیریت سواحل استان با تأکید بر اینکه خوزستان علاوه بر نفتخیز بودن به عنوان یکی از استانهای دریایی کشور نیز به شمار میرود، گفت: این استان یک هزار و ۱۸۰ کیلومتر ساحل دارد که ۲۵ درصد سواحل کشور را شامل میشود.
وی تصریح کرد: در گستره سواحل و بنادر استان خوزستان، بیش از ۲۰ هزار دریانورد و همچنین بیش از سه هزار شناور ثبت شده فعالیت دارند و این استان در تجارت دریامحور نقش مهمی ایفا می کند.
آقائی به احداث ۱۲ اسکله گردشگری در استان اشاره کرد و گفت: سال گذشته تعداد هشت اسکله در محدوده کارون شامل بنادر خرمشهر، اروند احداث شده است.
مدیرکل بنادر و دریانوردی خوزستان ادامه داد: همچنین تعداد ۴ اسکله گردشگری دیگر در بهمنشیر، بندرامامخمینی(ره)، شادگان و هندیجان در دست احداث است تا از این طریق نیز زیرساختهای گردشگری دریایی خوزستان بیش از پیش توسعه یابند.
زیرساخت های واردات خودروهای خارجی در بنادر آبادان و خرمشهر موجود هستند
آقائی همچنین در بخش دیگری از این گفتوگو به برخی برنامهریزیهای دولت برای ازسرگیری واردات خودروهای خارجی به داخل کشور اشاره کرد و گفت: همانگونه که در سنوات قبل شاهد بودیم، حجم زیادی از ورودی خودروهای خارجی از طریق بنادر آبادان و خرمشهر انجام شد و زیرساختهای مربوطه در این زمینه موجود هستند.
وی افزود: امکان استفاده این زیرساختها، برای واردات خودرو و ماشینآلات سنگین نیز در بنادر آبادان و خرمشهر فراهم است.