شناسهٔ خبر: 125354 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

معاون وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد؛

وجود ۴۸ هزار واحد مسکونی ناپایدار در هرمزگان

چهارمین اجلاس روسای کمیسیون‌های شهرسازی و معماری کلانشهرها معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: در حال حاضر ۴۸ هزار واحد ناپایدار در سطح استان هرمزگان وجود دارد که که ۲۸ هزار واحد آن در محدوده شهری بندرعباس است. نقش بسته های تشویقی را در نوسازی بافت‌های فرسوده کشور تاثیرگذار دانست.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی (هرمزگان) محمد آیینی در چهارمین اجلاس روسای کمیسیون‌های شهرسازی و معماری کلانشهرها و مراکز استان‌ها درباره میزان بافت های فرسوده و جمعیت ساکن در آنها گفت: در مجموع بر اساس شاخص هایی که شورای شهرسازی و معماری ایران مصوب کرده است ۷۴ هزار هکتار بافت فرسوده مصوب داریم، حدود ۳۲ هزار هکتار بافت فرسوده تاریخی در قریب ۲۰۰شهر وجود دارد و حدود ۵۹ هزار هکتار سکونتگاه غیر رسمی در قالب یک هزار ۱۵۳ محله در سطح کشور قرار دارد که در مجموع بالغ بر ۱۶۶ هزار هکتار نزدیک به ۲۰ درصد از سطح شهرها را در بر می‌گیرد.

وی افزود: متاسفانه در محلات حاشیه نشین جمعیت بسیاری حدود ۲۱ میلیون نفر زندگی می کنند که یک سوم جمعیت شهری کشور است و از مجموع ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار واحد مسکونی ناپایدار، یک میلیون و ۷۰۰ هزار واحد در بافت های فرسوده قرار دارند.

این مسئول تعداد واحدهای مسکونی ناپایدار در هرمزگان را حدود ۴۸ هزار واحد اعلام کرد که ۲۸ هزار واحد آن در محدوده شهری بندرعباس است.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به مشوق های خوب در نظر گرفته شده در جهت نوسازی بافت فرسوده اظهار داشت :  به جهت اینکه بافت های فرسوده مالکیت از آن مردم است و دولت اندک مالکیتی در این محدوده دارد ما باید مسیر درستی که شتاب دهنده نوسازی باشد را پیش گیریم زیرا مهمترین اولویت حفظ جان مردم است، راهکاری جز این نیست که مردم را به طریق مختلف تشویق کنیم از این رو یک بسته جامع تشویقی برای این کار تدارک دیده شده است.

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ادامه داد: در حوزه مجوزها صدور پروانه ساختمان توسط شهرداری‌ها سریعتر صادر می شود، بر اساس ضوابط شهرداری ها موظفند حداکثر طی دوهفته پروانه ساختمان را صادر کنند شهرداری بر اساس ضوابط قانونی موظف است حداقل ۵۰ درصد در صدور عوارض پروانه ساختمان تخفیف دهند و مهمتر از همه بسته جامع تشویقی شهرسازانه ای است که اخیراً در شورای شهرسازی و معماری ایران مصوب شد و اواسط مهرماه به استانداران ابلاغ شد.

وی گفت: در این اجلاس پیگیر اجرای این مصوبه بودیم که چه میزان اجرا شده است، متاسفانه بسیاری از شهرداری ها به بهانه های مختلف کماکان اجرا نکرده اند، شهرداری ها در ارائه مشوق های قانونی که حق مردم است همکاری نمی کنند و از رسانه ها انتظار است برای گرفتن حق مردم مطالبه گری کنند.

در ادامه آئینی به تشریح بسته تشویقی شهرسازانه پرداخت و عنوان کرد: در این بسته دیده شده که با یک شرایطی می توان از طبقات تشویقی استفاده کرد، با یک شرایطی می‌توان از تغییر کاربری در جهت کاربری برای ارزش افزوده استفاده کرد به عنوان مثال مردم می توانند طبقه همکف را طبق شرایطی که در مصوبه آمده است باکاربری تجاری یا اداری بسازند.

معاون وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: بسته تشویقی موضوعی است که می تواند بخش خصوصی و سازنده ها را ترغیب کند که با مالکینی که خودشان توان ساخت ندارند شریک شده و سرعت بیشتری به نوسازی بافت دهند، در شهرهایی که این مصوبه اجرا شده ما شاهد روند صعودی در صدور پروانه ها هستیم هر چند که به رسیدن نقطه مطلوب فاصله داریم اما این نشانگر موثر بودن بسته تشویقی است.