شناسهٔ خبر: 125455 - سرویس هواشناسی
نسخه قابل چاپ

مدیرکل هواشناسی استان اعلام کرد؛

بارش کم سابقه برف در روستاهای بشاگرد هرمزگان/رکورد دمای کمینه در ۵ ایستگاه هواشناسی استان شکسته شد

بارش برف مدیرکل هواشناسی استان هرمزگان گفت: بارش برف در هفتمین روز از بهمن ماه ۱۴۰۱ روستاهای بشاگرد را سفیدپوش کرد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از سازمان هواشناسی کشور، سعید رنجبر، مدیرکل هواشناسی استان هرمزگان با بیان بارش کم سابقه برف در روستاهای بشاگرد این استان گفت: در پی ورود و فعالیت سامانه بارشی، به دلیل ریزش و همراهی توده هوای سرد، در رویدادی کم نظیر و کم سابقه، بارش برف در سطح روستاهای بشاگرد گزارش شد.

رنجبر افزود: این پدیده نادر در استان هرمزگان در سطح روستاهای بیورچ، بندنر، اوهکن، ناشکی، بشنو، در شهر و درکاه از توابع شهرستان بشاگرد اتفاق افتاد. 

گفتنی است، شهرستان بشاگرد به مرکزیت شهر سردشت در فاصله ۴۰۰ کلیومتری شمال شرق بندرعباس، مرکز استان هرمزگان قرار دارد.

جا به جایی رکورد دمایی در ۵ ایستگاه هواشناسی هرمزگان در دی ۱۴۰۱ 

مدیرکل هواشناسی استان هرمزگان در ادامه گفت: در دی ماه ۱۴۰۱ رکورد دمای کمینه در ۵ ایستگاه هواشناسی هرمزگان شکسته شد. 

رنجبر ادامه داد: میانگین دمای هوای هرمزگان در دی ۱۴۰۱ به میزان ۸/۱۸ درجه سلسیوس ثبت شده که نسبت به دمای متناظر دی ماه استان در بلند مدت ( ۵/۱۹ درجه سلسیوس) حدود ۷ درجه سلسیوس کاهش نشان می دهد. 

مدیرکل هواشناسی هرمزگان افزود: براساس تغییرات مقادیر دمای ثبت شده نسبت به بلند مدت، طی این ماه رکورد کمترین دمای گزارش شده در ایستگاه های سردشت بشاگرد (۸/۲) ، رودان ( ۰/۷ ) ، کیش ( ۴/۱۲) ، بندرخمیر( ۹/۹) و جاسک (۸/۱۲)، به طور میانگین رکوردها  بین ۴/۰ تا ۳/۲ درجه سلسیوس جابجا شده و دی ماه ۱۴۰۱ به عنوان سردترین دی ماه در طول دوره آماری در هرمزگان ثبت شده است. بیشترین جابجایی رکورد دمایی در سردشت بشاگرد به میزان ۳/۲ درجه بوده است.