شناسهٔ خبر: 125805 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

در سال جاری انجام شد:

رفع تصرف ۵۷ هزار مترمربع از اراضی ملی در استان همدان

اسدالهی 4 مدیرکل راه و شهرسازی استان همدان گفت : در سال جاری ۵۷ هزار و ۶۹ متر مربع از اراضی ملی در این استان به ارزش ۱۹۷ میلیارد تومان خلع ید و رفع تصرف شد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی ( همدان)، ایوب اسدالهی عنوان داشت: از ابتدای سال تا کنون یگان حفاظت از اراضی راه و شهرسازی همدان توانستند ۵۰ مورد از اراضی استان به میزان ۵۷ هزار و ۶۹ مترمربع را که توسط برخی از افراد تصرف شده بود باز پس گیری کنند.

وی اظهار داشت: افراد خاطی، در مناطق دره مرادبیگ، گنج نامه، حیدره، فقیره، سنگستان، خاکو و دیویجین همدان و شهرستان‌های نهاوند ، ملایر، اسدآباد و تویسرکان اقدام به تصرف، کاشت درخت و تخریب کوه کرده بودند که در کمترین زمان ممکن نسبت به جمع آوری درختان از اراضی دولتی و رفع تصرف آن اقدام شد.

نقش مهم گزارش های مردمی در جلوگیری از تصرفات اراضی دولتی

وی به نقش مهم گزارش های مردمی در جلوگیری از تصرفات اراضی دولتی اشاره و عنوان کرد: گشت حفاظت اراضی این اداره به صورت مستمر مشغول بازدید از حوزه استحفاظی بوده و با هرگونه تصرف اراضی ملی به شدت برخورد می کند.

اسدالهی اظهار داشت: ماموران یگان حفاظت از اراضی در سراسر استان به صورت ۲۴ ساعته و در ۲ شیفت کاری با در نظر گرفتن اولویت مناطق حساس از نظر تخریب و تصرف اموال دولتی مشغول به گشت‌زنی هستند.

سامانه تلفن گویای ۱۶۵۶ آماده پاسخ گویی به گزارشات مردمی

مدیر کل راه و شهرسازی استان خاطر نشان کرد: هر گونه دخل و تصرف اراضی ملی و دولتی و همچنین تغییر کاربری در اراضی کشاورزی تخلف محسوب و در صورت مشاهده و گزارش، بر اساس قانون با متخلفان برخورد می شود.

وی اطلاع رسانی مردمی را عامل موثر در کاهش تصرف اراضی ملی دانست و افزود: شهروندان هرگونه اخبار و اطلاعات درباره تصرف، تعرض، تجاوز و دخالت افراد سودجو در اراضی دولتی را به سامانه تلفن گویای چهار رقمی ۱۶۵۶ و شماره تلفن ۰۸۱۳۸۲۶۱۱۴۰ اطلاع دهند.

ضرورت استعلامات لازم در زمان خرید زمین و ملک

در ادامه وی یادآور شد: شهروندان باید در زمان خرید زمین و ملک در خصوص اسناد قانونی همچون سند از سازمان‌های مربوطه استعلام بگیرند تا از مالکیت زمین به نام دولت و یا شخص مطلع شوند.

اسدالهی دررابطه با ضرورت وجود یگان، وظایف و ماموریت های آن اظهار داشت: تهیه و تدوین طرح‌های حفاظت از اراضی، املاک، اماکن ، اموال منقول و غیرمنقول دولت، جلوگیری از هرگونه تعرض، تصرف، تخریب و ساخت وسازهای غیرمجاز در اراضی و املاک دولتی از جمله ماموریت‌های مهم این یگان است.

شایان ذکر است یگان حفاظت از اراضی سازمان ملی زمین و مسکن همدان در سال ۹۴ با هدف صیانت از اراضی دولتی تشکیل شد.