شناسهٔ خبر: 125852 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

در آستانه دهه مبارک فجر انجام شد:

تصویب طرح تفصیلی شهر جدید اکباتان

اسدالهی 3 در آستانه دهه مبارک فجر، در جلسه کمیسیون ماده ۵ استان به ریاست استاندار و با حضور مدیر کل راه و شهرسازی استان همدان ، طرح تفصیلی شهر جدید اکباتان در فاصله ۱۵ کیلومتری شمال شرقی شهر همدان با مساحت تقریبی ۱۲۰۰ هکتار و جمعیت پذیری ۱۲۰ هزار نفر به تصویب رسید.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی (همدان)، ایوب اسدالهی  در رابطه با هدف و مزیت کلی این طرح بیان کرد: شهر جدید اکباتان با رویکرد نسل نوین شهرهای جدید ایجاد خواهد شد که با پرهیز از دیدگاه شهرهای جدید خوابگاهی و وابسته برنامه ریزی شده و افزون بر هدف ساماندهی جمعیتی، در جهت ارتقای عدالت فضایی در زمینه تأمین مسکن و خدمات با شهر همدان و دیگر سکونتگاههای استان به صورت هماهنگ عمل خواهد کرد.

مدیر کل راه و شهرسازی استان همدان در رابطه با جزییات اهداف و اثرات این شهر عنوان داشت: با در نظر داشتن سیاستهای طرح مجموعه شهری همدان مصوب سال ۱۳۹۸ و نیز بر پایه عوامل و مزیتهای توسعه، این شهر دارای نقش چند وجهی )سکونتی، دانشگاهی، تحقیقات و فناوری، ارائه خدمات برتر و پشتیبان خدمات صنعتی خواهد بود.

وی یادآورشد: اهداف آتی این شهر در زمینه جذب جمعیت از یک سو به صورت تأمین بخش مهمی از تکالیف استان در طرح جهش تولید مسکن برای گروه‌های اقتصادی متوسط و آسیب پذیر و از سوی دیگر تأمین خانه‌های ویلایی با هدف جلوگیری از تخریب باغات موجود استان خواهد بود.

ایجاد اشتغال، جذب سرمایه ، ایجاد فعالیت‌های نوین و برتر گردشگری

وی تصریح کرد: همچنین در زمینه تنوع بخشی اقتصادی و خدماتی، اثرات مورد نظر ساخت شهر جدید اکباتان شامل ایجاد اشتغال، جذب سرمایه، ایجاد فعالیت‌های نوین و برتر گردشگری و تفریحی در تعامل با شهر همدان و ایجاد فضاهای خدماتی نیازمند اراضی وسیع هستنداسدالهی به سایر اهداف مورد انتظار در ساخت شهر جدید اکباتان اشاره کرده و گفت: دستیابی به اصول توسعه پایدار و تاب آوری شهری و ایجاد یک شهر جدید زیست پذیر ، توجه به اصول ایمنی در طراحی نواحی و محلات، در نظر گرفتن کمربند سبز و سرانه بالای فضای سبز قابل تحقق از اقدامات در نظر گرفته شده در راستای این اهداف هستند.

توجه به مولفه های شهر ایرانی – اسلامی در شهر جدید

در ادامه وی درمورد رویکرد پایه این شهر بیان کرد: با توجه به ضرورت‌های موجود در زمینه هویت و فرهنگ در شهرهای جدید نسل نوین، مؤلفه‌های شهر ایرانی- اسلامی در سطح کلان برنامه ریزی و همچنین سطوح میانی و خرد به ویژه در طراحی فضاها و معابر و تدوین ضوابط مورد استفاده قرار گرفته اند.

اسدالهی خاطرنشان ساخت: در این رویکرد، فضاهای شهری بستر زندگی جمعی جامعه اسلامی است که در آن بر اساس برقراری تعاملات اجتماعی، ساکنین از نظر ارزش‌ها و باورهای فرهنگی و دینی رشد خواهند یافت. با توجه به اهمیت و ضرورت توجه به فضاهای عمومی شهر جدید اکباتان در راستای دستیابی به اهداف رویکرد شهرسازی ایرانی- اسلامی، الگوی کلی برنامه ریزی بر اساس شاخص‌های پیوستگی فضایی، وحدت در عین تنوع فضایی، سلسله مراتب، تعاملات اجتماعی و محله محوری ارائه شده و در تدوین آنها از الگوی بومی و کهن چمن‌های شهر همدان استفاده شده است.

اولین گام تامین زیرساخت‌های اساسی

مدیر کل راه و شهرسازی استان در خصوص گام های آتی و اثرات ایجاد این شهر گفت: در نخستین گام پس از تصویب طرح تفصیلی، تأمین زیرساختهای اساسی مورد نیاز با کوشش و هماهنگی حداکثری تمامی سازمان‌های خدمات رسان آغاز خواهد شد و همچنین شروع ساخت واحدهای مسکونی در راستای مصوبات ملی به ساماندهی بازار زمین و مسکن استان کمک خواهد کرد.

وی با اشاره به اینکه مجموع تعداد واحد مسکونی در نظر گرفته شده برای شهر جدید اکباتان حدود ۳۴ هزار واحد است افزود: در مرحله نخست توسعه شهر ۸۹۰۰ واحد مسکونی قابل ساخت است که ظرفیت جمعیت پذیری در این مرحله را به بیش از ۳۰ هزار نفر میرساند.

اسدالهی در پایان اظهار داشت: برندسازی و جلب توجهات سیاسی و اقتصادی نهادهای دولتی ملی و بخش خصوصی به توسعه استان ، ارتقای فرصت‌های اشتغال، سرمایه گذاری و درآمدزایی برای اهالی استان از نخستین مراحل ساخت شهر مورد انتظار خواهد بود.