به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی (اصفهان)؛ حمید رضا شهرکی در نخستین سمینار تخصصی رویکرد فناورانه در ارتقای ایمنی حملونقل جادهای که باحضور رئیس دفتر مسافر و ایمنی و ترافیک و مدیر درآمد سازمان راهداری و حملونقل جادهای، مدیرکل راهداری و حملونقل جادهای استانهای اصفهان و قم، سایر مسئولین ستادی و نمایندگان دانشگاهها و مجموعههای نوآور برگزار شد، اظهار کرد: ما دچار یک چالش جدی در بخش اجرا و آنچه در قالب مطالعات انجام می شود، هستیم، این موضوع را باید به عنوان چالش اصلی نظام اداری مرتفع کنیم.
وی با بیان اینکه زحمات زیادی در حوزه مطالعات و فناوری های نوین کشیده می شود، گفت: رویکرد این نشست ارتقاء فناورانه ایمنی در حمل و نقل جاده ای جدا از بحث انتقال تجارب و دانش چه در حوزه دانش آکادمیک و چه دانش شهودی است.
معاون حمل و نقل سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای افزود: در بیانیه گام دوم انقلاب، سند تحول دولت مردمی، اسناد بالادستی و سند چشم انداز جدید سازمان بر موضوع هوشمندسازی تاکید شده و سازمان در این حوزه سرمایه گذاری کرده است، البته چالش جدی عمده در سامانه های بخش حمل و نقل این است که نتوانسته ایم با یک نظام ارزشی حوزه هوشمندسازی را بر روی آن استقرار دهیم، بنابراین باید تلاش کنیم با توجه به داشته های خود و هزینه های سنگین این مهم را محقق کنیم.
وی افزود: به کارگیری فناوری اطلاعات و ارتباطات برای سیستم حمل و نقل و مشخصا موضوع ایمنی حمل و نقل در سطح جاده ها و به ویژه حمل و نقل عمومی و کاهش تصادفات و ... به عنوان تصمیم سازان و تصمیم گیران این حوزه در کاهش هزینه ها اهمیت دارد.
شهرکی ادامه داد: در سامانه های توزین در حال حرکت و کنترل سرعت، دوربین های نظارت تصویری، سامانه های مختلفی از جمله معاینه فنی، ثبت تصادفات، سامانه هوشمند بازرسی و ... سرمایه گذاری های مختلفی انجام داده ایم و اکنون یکپارچگی داده کاوی و تبدیل این اطلاعات به پروژه های اجرایی ضرورت دارد و باید به سرعت حرکت کنیم.
وی با بیان اینکه امسال سازمان برای اولین بار موفق به برپایی رویداد ( TechnoTransport2022) اولین رویداد فناورانه در حوزه حمل و نقل شد، توضیح داد: 145 پژوه به این رویداد ارسال شد که با داوری 32 پروژه شاخص تعیین و در نهایت سه پروژه در بحث ایده های آزاد تقدیر شد.
معاون حمل و نقل سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای ادامه داد: ما در این نشست ها توقع داریم طرح ها عملیاتی و شتاب دهی شوند، بنابراین در این نشست ها برخی ادارات کل منتخب شده اند که از آنها تقدیر می شود و امیدواریم جنبشی در این حوزه ایجاد شود و با توجه به سهم 90 درصدی حمل و نقل جاده ای در کشور شاهد اجرای پروژه ها باشیم.
وی تاکید کرد: تا پایان امسال چند پروژه ایمنی مورد بهره برداری نهایی و آزمایشی قرار می گیرد و یکی از موضوعات مدیریت فنی الکترونیک پروژه ها است که شرکت های حمل نقل کالا و مسافر باید قبل از سفر، ناوگان خود را مورد ارزیابی مباحث ایمنی قرار دهند همچنین پروژه های ارزیابی و توانبخشی رانندگان مبتنی بر بیوالکترونیک و شاخص های عملکردی، پایش ایمنی خودرو، اسنپ موتوری، پایانه های مجازی و ... یکی از شاخص های برتر ما بوده است.
شهرکی بزرگترین جفا در حق سامانه هوشمند تردد ناوگان، نظارتی معرفی کردن آن است، گفت: به طور قطع این سامانه با قدرت حاکمیت مدیریت می شود و این پسندیده موضوع در قالب فناوری نوین نیست، بنابراین اگرچه تکلیف قانونی است که سوخت را براساس پیمایش تحویل حمل و نقل دهیم، اما در کنار آن بحث مدیریت ناوگان عمومی خدمات به مالکان، مسافران، تجار، صاحبان کالا و .. اهمیت دارد.
وی اظهار کرد: استفاده از داده های این سامانه و داده کاوی یکی از مباحث جدی است و همچنین هدایت و خروجی این داده های می تواند رویکردی موثری داشته باشد، از سوی دیگر تهیه شناسنامه رفتاری و عملکردی راننده، ناوگان و شرکت مسافربری و یا حمل و نقل را باید داشه باشیم تا پایه اساسی حوادث جاده ای را مورد بررسی قرار دهیم.
وی تصریح کرد: اکنون در زیست بوم حمل و نقل به دلیل تحریم ها و ... دچار مسایل و مشکلات اقتصادی شده است، بنابراین موضوع توسعه و سرمایه گذاری های جدید اهمیت دارد و همچنین موضوع بعدی استفاده بهینه از سرمایه ها است.
شهرکی گفت: در حال حاضر 14 هزار دستگاه اتوبوس، 28 هزار دستگاه مینی بوس، 37 هزار دستگاه سواری و 387 هزار کامیون در اختیار ماست که باید بهینه نگه داریم، به همین دلیل منابع تبصره 18 را به موضوع بهسازی ناوگان مسافری اختصاص داده ایم و موضوع رانندگی اقتنصادی باید مورد توجه مدیران حمل و نقل قرار گیرد.