شناسهٔ خبر: 126122 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

همزمان با دهه مبارک فجر ۱۴۰۱ انجام می‌شود؛

بهره برداری از ۷ سامانه هوشمند جاده ای برای مدیریت راه‌های گلستان

گلستان «سیستم‌های حمل و نقل هوشمند» یا به اختصار ITS (Intelligent Transportation Systems) به مجموعه‌ای از ابزارها، امکانات و تخصص‌ها از قبیل مفاهیم مهندسی ترافیک، تکنولوژی‌های نرم‌افزاری، سخت‌افزاری و مخابراتی اطلاق می‌شود که به صورت هماهنگ و یکپارچه به منظور بهبود کارآیی و ایمنی در سیستم حمل‌ونقل به کار گرفته می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی(گلستان)، ابراهیم جاویدزاده سرپرست معاونت فنی و راه‌های روستایی اداره کل زاه و شهرسازی استام گلستان هدف سامانه های هوشمند جاده ای را پایش تردد، ترافیک و کاهش تصادفات جاده ای دانست و گفت: مرکز مدیریت راه های استان هم اکنون از طریق استفاده از ۳۰ دوربین نظارت تصویری ، ۴۲ سامانه ثبت تخلف و ۵۲ سامانه تردد شمار به همراه سامانه گویای ۱۴۱، سامانه انتقادات و پیشنهادات ۱۰۰۰۱۴۱، سامانه مدیریت ناوگان و توزین در حال حرکت (WIM)، اطلاعات سطح جاده‌ها را دریافت و پایش و از طریق شبکه‌های ارتباطی و تابلوهای راهنمای ترافیک برخط اطلاعات سطح جاده ها را به کاربران جاده ای اطلاع رسانی می کند.

به گفته جاویدزاده، علاوه بر سامانه های اشاره شده، ۷ سامانه نظارت تصویری دیگر نیز جهت هوشمندسازی بخش حمل‌ونقل جاده‌ای به همراه۶ دوربین مداربسته در سطح پایگاه های راهداری استان از جمله پروژه‌هایی است که درفهرست پروژه های قابل بهره‌برداری اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای در ایام مبارک دهه فجر قرار گرفته است.

وی ادامه داد: ۷ سامانه نظارت تصویری در محورهای گرگان- آق قلا(عبوری روستای امیرآباد)، محور کردکوی-درازنو(سه راهی یزدان محله )، محورمینودشت-جنگل گلستان(عبوری روستای لوه)، محور فاضل‌آباد-محمدآباد(دهنه محمدآباد)، محور مینودشت –گالیکش(دوزین)، محور آق قلا-اینچه برون( پایانه مرزی) و محور مینودشت- آزادشهر(در محدوده روستای القجر) به بهره برداری می رسند.

جاویدزاده افزود: ۶ دوربین مداربسته نیز در محل پایگاههای راهداری نوده خاندوز و خوش ییلاق در آزادشهر، پایگاه راهداری قرنجیک و مرکزی بندرترکمن و پایگاه راهداری مرکزی گرگان و کردکوی با اعتبار حدود ۳۳ میلیارد ریال مورد بهره برداری قرار می گیرد.

به گفته جاویدزاده، اطلاعات جمع آوری شده از طریق سامانه های هوشمند جاده‌ای برای موضوعات مرتبط در اختیار دستگاه‌هایی از قبیل معاونت عمرانی استانداری، راه و شهرسازی، هواشناسی، پلیس راه، اورژانس و اداره کل مدیریت بحران استان قرار می گیرد.

وی ادامه داد: این اطلاعات همچنین از طریق وب سایت مرکز مدیریت راه ها، سامانه های مکتوب و گویا و پیامکی ۱۰۰۰۱۴۱ و نقشه راهنمای ترافیک بر خط و همچنین صدا و سیما و رسانه‌های جمعی به سمع و نظر مردم عزیز و کاربران جاده ای می رسد.

سرپرست معاونت فنی و راههای روستایی راهداری و حمل و نقل جاده ای گلستان خاطرنشان کرد: هم استانی های محترم می توانند با نصب اپلیکیشن ۱۴۱ در تلفن های همراه ، از نمایش تصویری وضعیت جاده‌ها با استفاده از دوربین های نظارتی، نمایش نقشه بر خط ترافیکی راه‌ها، میزان مسافت و نقشه مسیر برای مبدا و مقصد انتخابی در طول سفرهای خود بهره‌مند شوند.

به گفته وی، طی ۹ ماهه سال جاری بالغ بر ۹۸۰ هزار و ۱۶۸ واقعه از طریق سامانه ثبت تخلفات استان ثبت شده که از این تعداد ۱۷۰ هزار و ۳۷۳ تخلف مربوط به تخلفات سرعت متوسط است.

جاویدزاده ادامه داد: دریافت اطلاعات وزن ناوگان باری سنگین از طریق سامانه توزین در حال حرکت(WIM ) در بزرگراه گرگان- علی آباد و بالعکس انجام می گیرد که طی این مدت ۱۱ هزار و ۲۰۷ تخلف اضافه تناژ ثبت و گزارش گردیده است .