شناسهٔ خبر: 126135 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

به مناسبت فرا رسیدن چهل و چهارمین بهار انقلاب اسلامی عنوان شد؛

توسعه همه جانبه راه‌های استان ایلام از دستاوردهای بزرگ انقلاب است

بزرگراه ایلام- مهران.PNG مدیرکل راه و شهرسازی استان ایلام توسعه همه جانبه راههای استان ایلام را از دست آوردهای بزرگ انقلاب اسلامی دانست.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی( ایلام) فرشاد دوستی مدیرکل راه و شهرسازی استان ایلام در خصوص وضعیت راههای استان ایلام قبل و بعد از انقلاب گفت: میزان احداث جاده‌های ارتباطی چه محورهای بین استانی و جاده های بین شهری و چه جاده های روستایی در استان ایلام بعد از انقلاب اسلامی در مقایسه با پیش از آن بر اساس اذعان کارشناسان، مردم و آمارها رشد چشمگیری داشته است و این در حالی است که استان ایلام در سالهای اول انقلاب به طور مستقیم درگیر جنگ تحمیلی با رژیم بعثی عراق شد و اندک زیرساختهای جاده ای باقی مانده از رژیم پهلوی نیز در طول سالهای دفاع مقدس از بین رفت یا خسارت فراوانی به این زیرساختها وارد شد اما بعد از دفاع مقدس تا به امروز روز به روز شاهد احداث و توسعه راههای استان از بزرگراه گرفته تا راههای اصلی و فرعی و روستایی هستیم و این مهم در سالهای اخیر با شتاب بیشتری در حال اجرا است.

وی خاطر نشان کرد: در دوران پهلوی وضعیت راه ها و محورهای مواصلاتی منتهی به شهرها و روستاها استان وضعیت مناسبی نداشت و می توان گفت اتصال استان ایلام به استان کرمانشاه از طریق جاده ایلام- ایوان- قلاجه  که در تقسیمات جاده ای کنونی یک راه فرعی درجه دو محسوب می شود و احداث تونل کوچک رنو و احداث راهای بین شهرستانهای استان از طریق راههای فرعی درجه دو و بعضا راههای شوسه و شنی و حتی خاکی تنها دست آورد رژیم سابق در بخش راه برای استان ایلام بود. و در این بین روستاها وضعیت بدتری داشتند.

فرشاد دوستی افزود: در مجموع می توان گفت که در دوران پهلوی بیشتر روستاها و شهرهای استان ایلام ازنبود عدالت در بخش  راهسازی رنج می‌برد. از نبود راه های مواصلاتی مناسب برای روستاها و شهرها گرفته تا جاده های خاکی و صعب العبوری که به سختی  قابل تردد بود.

مدیرکل راه و شهرسازی استان ایلام طول راههای اصلی دوران پهلوی در استان ایلام را ۱۸۹ کیلومتر و طول راههای فرعی و روستایی  با وضعیت زیر ساختی که ذکر شد ۹۷۹ کیلومتر عنوان کرد  و افزود: طول دو تونلی که در منطقه رنو بین شهرهای ایلام و ایوان در مسیر ایلام به کرمانشاه حفر شده ۳۵۲ کیلومتر بود و استان ایلام حتی یک کیلومتر بزرگراه نداشت.

وی بهبود وضعیت راه های روستایی و شهری را از دستاوردهای انقلاب اسلامی در استان ایلام بعد از سالهای دفاع مقدس عنوان کرد و گفت: پس از جنگ تحمیلی فعالیت های حوزه راه سازی و راهداری به صورت جدی پیگیری  شد به طوری که در حال حاضر بیش از ۱۶۰  کیلومتر  بزرگراه در استان ایلام تکمیل شده و تقریباً به همین میزان نیز بزرگراه در دست احداث می باشد.

فرشاد دوستی خاطر نشان کرد: هم اکنون در استان ایلام ۵۱۴ کیلومتر راه اصلی عریض و معمولی زیر بار ترافیک قرار دارد و طول راههای فرعی عریض و درجه ۱ و درجه ۲ نیز در مجموع ۸۱۰ کیلومتر می باشد و در بحث راههای روستایی نیز هم اکنون استان ایلام بیش از ۱۳۰۰ کیلومتر راه روستایی آسفالت شده دارد.

وی در خصوص تونلهای حفاری شده استان گفت: در حال حاضر بیش از ۱۵ هزار متر تونل با استانداردهای روز در استان ایلام احداث شده و یا در حال آخرین مراحل احداث می باشند و پلهای عظیم و تقاطع های غیر همسطح بزرگی نیز در استان اجرا شده است که به هیچ وجه قابل مقایسه با پروژه های دوران قبل از انقلاب نیست.

مدیرکل راه و شهرسازی استان ایلام تصریح کرد: توسعه راههای استان با شتاب مناسب در حال اجرا است و پروژه های بزرگی در این زمینه یکی پس از دیگری در استان تعریف و به مرحله اجرا درآمده است و این مهم نوید بخش توسعه استان در همه زمینه ها خواهد بود.

فرشاد دوستی در ادامه به بحث وضعیت مسکن در استان ایلام پس از انقلاب اسلامی اشاره کرد و افزود:  در بخش مسکن غیر از نوسازی و احداث منازل مسکونی و ساختمانهای عمومی و دولتی که در دوران جنگ تخریب شده یا آسیب جدی دیدند، حدود ۱۶۵۰۰ واحد مسکن مهر احداث و به بهره برداری رسید و در بخش مسکن روستایی نیز ۳۲۰۰۰ واحد مسکن روستایی در استان ایلام پس از انقلاب تا کنون احداث و نوسازی و مقاوم سازی شده است و هم اکنون نیز احداث مسکن ملی در سطح استان در دست اجرا می باشد که تا کنون احداث ۳۴۵۷ واحد به مرحله اجرا درآمده مقدمات احداث ۲۰۱۳ واحد دیگر نیز فراهم شده است.