شناسهٔ خبر: 12639 - سرویس جاده‌ای
نسخه قابل چاپ

نورزاد در پنل تخصصی شرکت ساخت:

دولت سرمایه‌گذاری در تمامی پروژه‌های زیربنایی حمل‌ونقلی را تضمین می‌کند

پنل ارائه فرصتهای سرمایه گذاری در شرکت توسعه زیر ساخت پنل تخصصی شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور در همایش معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری در حمل و نقل و مسکن و شهرسازی آغاز به کار کرد.

به گزارش خبرنگار ستاد خبری همایش معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری در حمل و نقل و مسکن و شهرسازی٬ علی نورزاد مدیرعامل، حسن احمدی نوری معاون ساخت و توسعه آزادراه‌ها و خیرالله خادمی معاون ساخت و توسعه راه‌های شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور عصر شنبه ۱۱مهر در پنل تخصصی این شرکت در همایش معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری در حمل و نقل و مسکن و شهرسازی حضور یافتند و پروژه‌های این شرکت را برای سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی تشریح کردند.

در پنل تخصصی شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور برنامه‌ها و اولویت‌ها در پروژه‌های ریلی و آزادراهی بیان شد و پس از آن حاضران سوالاتی درباره نحوه سرمایه‌گذاری مطرح کردند.

حسن احمدی نوری گفت: شاخص اصلی دریافت درآمد و بازگشت سرمایه بحث درباره اخذ عوارض از خودروها در آزادراههای کشور است که تعیین نرخ این عوارض بسته به نوع خودروها خواهد بود. علاوه بر این سرمایه‌گذاران می‌توانند با احداث مجتمع‌های خدمات رفاهی و تجاری از این محل نیز کسب درآمد کنند. همچنین می‌توانند با نصب تابلوهای تبلیغاتی در طول مسیر بازگشت سرمایه داشته باشند.

وی ادامه داد: بسته‌های مختلفی وجود دارد که شرکت‌ها و سرمایه‌گذاران می‌توانند به آنها دسترسی داشته باشند و از این طریق نیز هم حمایتی از آنها شود و هم نوعی برگشت سرمایه صورت گیرد.

در ادامه این پنل تخصصی نورزاد معاون وزیر راه و شهرسازی درباره نحوه تضمین سرمایه‌گذاری در پروژه‌ها گفت: دولت جمهوری اسلامی ایران و بانک مرکزی تمامی پروژه‌هایی که درباره آن صحبت می‌کنیم را تضمین کردند.

وی ادامه داد: ۳ مدل سرمایه‌گذاری در کشور وجود دارد که سرمایه‌گذاران می‌توانند بر اساس این مدل‌ها مطالعات خود را انجام دهند و اقتصادی بودن یا نبودن پروژه‌های معرفی شده را بررسی و پس از آن درباره سرمایه‌گذاری در این پروژه تصمیم‌گیری کنند.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور درباره نوع تضمین پروژه‌ها گفت: تضمین پروژه‌ها بر‌اساس ماده ۶۲ قانون سرمایه‌گذاری به وسیله دولت صورت گرفت.

در ادامه این پنل تخصصی خادمی معاون ساخت و توسعه راه‌های کشور درباره تهدید عدم استقبال از آزادراه‌ها به دلیل احداث بعضی از آنها در کنار بزرگراه‌ها گفت: اکثر محورهایی که برای ساخت آزادراه‌ها تعریف می‌شوند گنجایش بزرگراه مجاور آنها به اتمام رسیده است و ترافیک عبوری از بزرگراه پاسخ‌گوی نیاز ترافیک آن منطقه نیست علاوه بر این ما می‌توانیم ممنوعیت ترددی برای برخی از انواع خودرو را در بزرگراه‌ها در نظر بگیریم که این مسئله نیز خود تهدیدات نام برده را به حداقل می‌رساند و موجب استقبال متقاضیان از آزادراهها می‌شود.

خادمی اظهار کرد: زمان سفر برای مردم و متقاضیان بسیار اهمیت دارد و آزادراه‌ها علاوه بر کوتاه کردن مسیر در وقت صرفه‌جویی می‌کند بنابراین اگر آزادراهی احداث شود با وجود اخذ عوارض تمایلات و گرایشات خاص خود را دارد.

وی ادامه داد: سرمایه‌گذاران می‌توانند با استفاده از ظرفیت موجود مطالعاتی صورت دهند. نحوه احداث و انجام مطالعات در پروژه‌ها به سرمایه‌گذاران سپرده شده است و حتی در صورت اقتصادی بودن اگر نیاز باشد آنها می‌توانند با اضافه کردن باندی بزرگراه را به آزادراه تبدیل کنند.

یکی از شرکت کنندگان در پنل ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور درباره معافیت مالیاتی سود سرمایه گذار در پروژه‌های حمل و نقلی سوالی پرسید و گفت: در حال حاضر ۲۵ درصد از سود سرمایه‌گذاران داخلی صرف پرداخت مالیات می‌شود آیا فکری برای این موضوع شده است؟ که احمدی نوری در پاسخ به این سوال گفت: قوانین مالیاتی هر کشوری متفاوت است و ما برای پروژه‌ها به تفکیک وارد مذاکره خواهیم شد به طوری که ابتدا بررسی می‌کنیم که سرمایه‌گذار با چه قوانین و پروتکل‌هایی وارد مباحث سرمایه‌گذاری خواهد شد. در این حال برای سرمایه‌گذاران داخلی قوانین داخلی در نظر گرفته می‌شود./

نظر شما