شناسهٔ خبر: 126440 - سرویس بنادر و دریانوردی
نسخه قابل چاپ

مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان اعلام کرد؛

افزایش ۷۰ درصدی تخلیه و بارگیری کالا در بندر خلیج فارس

بندر خلیج فارس مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان با اشاره به افزایش ۷۰ درصدی میزان جابجایی انواع کالای نفتی و غیرنفتی در بندر خلیج فارس، گفت: طی این مدت بیش از ۹ میلیون و ۲۶۹ هزار تن کالا از طریق این بندر نفتی تخلیه و بارگیری شده است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، حسین عباس‌نژاد مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان با بیان اینکه بندر خلیج‌فارس زیر مجموعه‌ای از منطقه ویژه اقتصادی بندر شهید رجایی با رویکرد عمده عملیات نفتی محسوب می‌شود، اظهارکرد: از ابتدای سال جاری تا نیمه بهمن‌ماه امسال ۹ میلیون و ۲۶۹ هزار و ۶۸۸ تن انواع کالای نفتی و غیرنفتی در بندر نفتی خلیج فارس تخلیه و بارگیری شد.

 وی ادامه داد: از این میزان جابجایی هشت میلیون و ۲۸۸ هزار و ۹۳ تن مربوط به فرآورده‌های نفتی و ۹۸۱ هزارو ۵۹۵ تن نیز مواد معدنی صادراتی را شامل می‌شود.

 مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان گفت: در این بازه زمانی همچنین ۲ میلیون و ۳۶۲هزار و ۶۵۵ تن فرآورده نفتی با رویه کاپوتاژ (حمل و نقل ساحلی) و ۱۲۶هزار و ۹۴۲ تن نیز به صورت ترانزیت جابجا شده است.

 عباس‌نژاد با بیان اینکه حجم واردات فرآورده‌های نفتی طی این مدت به صفر رسیده است، دلیل آن را افزایش توان تولید داخلی عنوان کرد و افزود: طی مدت یاد شده نیز یک‌هزار و ۱۶۵ فروند شناور در اسکله‌های تحت نظارت بندرخلیج فارس پهلو گرفته که از این تعداد، ۸۸۶ فروند کشتی‌های حامل فرآورده نفتی و ۲۷۹ فروند نیز مربوط به شناورهای مواد معدنی است.

 به گزارش اداره کل بنادر و دریانوردی هرمزگان گفتنی است؛ بندر نفتی خلیج‌فارس واقع در منطقه ویژه اقتصادی بندر شهید رجایی دارای ۱۰پست اسکله نفتی و ۲ پست اسکله مواد معدنی، با ظرفیت آبخور ۷,۵ متر و قابلیت پهلودهی شناورهایی با تناژ ۱۰هزارتن است و انواع فرآورده‌های نفتی شامل بنزین، نفت گاز، نفت کوره، قیر، نفت سفید، فورفورال و انواع روغن جابجا می‌شود.