شناسهٔ خبر: 12646 - سرویس بنادر و دریانوردی
نسخه قابل چاپ

در پنل فرصت‌های سرمایه‌گذاری حوزه بنادر و دریانوردی مطرح شد:

انتقاد از توقف گردشگری دریایی در شمال کشور/ جامعه خواستار توسعه گردشگری دریایی به خصوص در شمال کشور است

محمد سعید نژاد مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با بیان این‌که خطوط کشتیرانی خارجی سرمایه‌گذار در کشور باید بخشی از ترانشیپ کشور را نیز تامین کنند گفت: گردشگری دریایی در شمال کشور با انسداد و توقف همراه است.

به گزارش خبرنگار ستاد خبری همایش فرصت‌های سرمایه‌گذاری در حمل و نقل، مسکن و شهرسازی، محمد سعیدنژاد مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی در پنل تخصصی معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری حوزه بنادر و دریانوردی که با حضور عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی برگزار شد گفت: به دلیل تغییر شرایط در داخل کشور و مسایل مربوط به پسا تحریم باید تمهیدات خاصی اتخاذ کنیم تا ار فرصت‌های موجود بهترین بهره‌وری را ببریم. این تغییر شرایط دو تاثیر جدی در عملکرد ما در بنادر کشور داشت.

وی افزود: مدت‌هاست شرکت‌های سرمایه‌گذاری و خطوط کشتیرانی برای اجرای عملیات وارد ایران می‌شوند و در این مدت مراجعات زیادی در همه زمینه‌ها از جمله مشاوره، ساخت و سرمایه‌گذاری داشته‌ایم. رویکرد ما در سازمان بنادر و دریانوردی توجه به سرمایه‌گذاری است و به دنبال ایجاد بازار نیستیم بلکه هدف ما ایجاد سرمایه‌گذاری‌های مشترک است. در نتیجه امیدواریم کشورها و شرکت‌های مختلف ایران را شریک خود بدانند.

وی با بیان اینکه برای تغییر حجم عملیات در بنادر به تحول کمّی نیاز داریم افزود: برای پاسخ به این تقاضا تغییرات کیفی و مدیریتی باید لحاظ شود. به طور طبیعی برای استفاده از این فرصت‌ها باید چارچوب‌های قانونی کشور را لحاظ کنیم. برای این‌که بتوانیم با در نظر گرفتن سیاست‌های عمومی کشور، شرایط مورد نیاز برای ورود سرمایه‌گذار را نیز فراهم کنیم باید شیوه مدیریت خاصی برای نظام واگذاری‌ها در نظر بگیریم تا بتوان این هدف را عملیاتی کرد.

سعیدنژاد با اشاره به امضای تفاهم با بسیاری از سرمایه‌گذران اروپایی و آسیایی اظهار کرد: در تمامی پروژه‌های تعریف شده شبکه حمل و نقل داخلی و ترانزیتی تعریف شده است و در این شرایط شرط ورود خطوط کشتیرانی به کشور توجه به موضوع ترانزیت است. این‌که خطوط کشتیرانی فقط در حوزه بار و بازار داخلی ورود پیدا کنند برای ما مزیت نیست. این خطوط باید بخشی از ترانشیپ کشور را نیز تامین کنند و این حق ما که به دلیل تحریم‌ها از ما گرفته شده بود دوباره به ما منتقل شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی توسعه سواحل و بنادر ایران را یکی از محورهای برنامه ششم توسعه دانست و گفت: این موضوع به ویژه در سواحل مکران برای ما اهمیت بسیاری دارد که برای محقق کردن آن سازمان بنادر و دریانوردی باید برنامه ویژه‌ای را طراحی کند. این‌که تنها بتوانیم بنادر و اسکله‌های جدید ایجاد کنیم مشکل ما را برطرف نمی‌کند و ارائه تسهیلات و امتیازها و ایجاد محدودیت در مناطقی که جاذبه‌های بیشتری دارند اما نمی‌توانند منابع دراز مدت کشور را تامین کنند نیز می‌تواند در این مسیر به ما کمک کند.

وی پیشنهاد داد: امیدوارم با تشکیل کارگروهی به ریاست رئیس جمهور و وزرایی که نقش اساسی در توسعه دارند بتوانیم هر چه سریع‌تر به اهدافمان دست یابیم. از سوی دیگر باید با حفظ بحث‌های حاکمیتی و رعایت بازار رقابتی، سیاست‌های خصوصی‌سازی در بنادر و فعالیت‌های دریایی را توسعه دهیم. در کنار توجه به بحث‌های حاکمیتی درباره دفاع از حقوق ذی‌نفعان نیز باید تمهیداتی در نظر گرفته شود.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی یکی دیگر از محورهای سیاست‌های کلی کشور را تکمیل شبکه ترانزیتی کشور در بخش‌های دریایی، پس‌کرانه‌ها  اعم از انبارها و سیلوها تا جاده و راه‌آهن دانست و اظهار کرد: توجه به این موارد از تاکیدات دولت و نظام است. اگر می‌خواهیم بندر چابهار به عنوان دروازه ورودی ترانزیتی به کشورهای همسایه مطرح شود این امر بدون توجه به پس کرانه و راه آهن محقق نمی‌شود.

توسعه گردشگری دریایی موضوع دیگری بود که سعیدنژاد به آن اشاره کرد و گفت: در جنوب کشور این کار شروع شده است و این سیاست در آن مناطق همچنان وجود دارد هرچند هنوز در جریان رشد و توسعه مسافری با نقطه مطلوب فاصله داریم اما باید بگوییم که گردشگری دریایی در شمال کشور با انسداد و توقف همراه است و متخصصان و امکانات لازم برای تحقق این کار در شمال کشور کم است ضمن این‌که انجام این کار با هزینه بالا میسر می‌شود.

وی افزود: جامعه ما و انتظارات عمومی خواستار توسعه گردشگری دریایی به خصوص در شمال کشور است و همایش معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری پیام روشنی از سیاست‌ها و اراده موجود در کشور برای ایجاد یک تعامل سازنده با کشورهای اروپایی و آسیایی را نشان می‌دهد.

نظر شما