شناسهٔ خبر: 126569 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

قبل سفر با سامانه ۱۴۱ همراه شوید

گلستان ایمنی و سلامت مهمترین هدف مسافران و ترددکنندگان جاده ای از سفر است و اطلاع از وضعیت جاده ها مهمترین مولفه ای است که در سفری ایمن و سالم به ما کمک می کند.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی(گلستان)، امروزه با نوآوری های فناوری زیادی برای آگاهی از وضعیت جاده ها روبرو هستیم که کاربردی ترین آن سامانه و تلفن گویای ۱۴۱ است.

برنامه ۱۴۱ نرم افزار تلفن همراه مرکز مدیریت راههای کشور برای هموطنان عزیز است که با نصب آن بر روی گوشی های همراه می توانید دوربین های نظارتی را بر روی نقشه ببینید و نمایش آخرین تصاویر لحظه ای دوربین های نظارتی موجود در محورهای برون شهری کشور را هم داشته باشید.

امکان نمایش دستگاه های تردد شمار، امکان نمایش وضعیت آب و هوا، اطلاعات کارگاهها، تصادفات و انسدادهای جاده ای و نمایش وضعیت و نقشه گرافیکی ترافیک راه ها با مشخص کردن میزان تراکم عبور و مرور در گذرگاه های اصلی شهر از امکانات دیگر این سامانه است.

همچنین نمایش آخرین تصاویر ترافیکی مرتبط با یک مسیر انتخابی، امکان رسم مسیر بر روی نقشه پس از انتخاب مبدا و مقصد سفر و نمایش دوربین های نظارتی طی مسیر مربوطه، نمایش اطلاعیه ها و اخبار مرکز مدیریت راه ها، امکان نمایش چکیده اخبار لحظه ای (روز) و آرشیو اخبار سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای، امکان پخش اخبا ر و اطلاعیه های صوتی مرکز مدیریت راه های کشور و امکان دریافت و ارسال نظرات کاربران را در بردارد.

سید محسن میرصالحی مدیر مرکز مدیریت راههای اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان گلستان درباره سامانه ۱۴۱ استان گفت: این سامانه در مرکز مدیریت اطلاعات راههای استان بصورت ۲۴ ساعته و ۷ روز هفته توسط اپراتورهای استانی و کشوری آماده خدمت رسانی به مسافرین و ساکنین استان است.

به گفته وی، کمک به اطلاع‌رسانی جاده‌ها، ثبت شکایات باربری و مسافربری،مشکلات مربوط به حوزه راهداری، اطلاع از وضعیت جاده‌ها از مهمترین خدمات این سامانه به کاربران جاده ای است.

میرصالحی افزود: کاربران سامانه ۱۴۱ استان گلستان بطور میانگین پاسخگویی ۳۴ تماس درخواست ارتباط با اپراتور را دارند که میانگین زمان مکالمه ۷۰ ثانیه است.

به گفته وی، آگاهی از آخرین وضعیت ترافیکی و جوی راه ها، اطلاع از محدودیت‌های تردد وسایط نقلیه در محورها، دریافت مسیر و مسافت بین‌شهری و همچنین اعلام برخی حوادث جاده‌ای، عمده‌ترین موضوع تماس‌های برقرارشده با سامانه پاسخگویی تلفنی ۱۴۱ راهداری طی ۱۱ ماه سال جاری در استان به شمار می رود.

میرصالحی با اشاره به برقراری ۳۰۸ هزار و ۲۲۲ تماس با سامانه ۱۴۱ این مرکز از ابتدای سال تا نیمه بهمن ماه ۱۴۰۱ گفت: این تعداد تماس در مقایسه با مدت مشابه سال قبل حدود ۳۰ درصد کاهش داشته است.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای گلستان نیز در این باره گفت: پیرو اخطاریه سطح نارنجی هواشناسی مبنی بر شرایط ناپدار جوی تا عصر جمعه و بارش برف بیش از ۴۵ سانتیمتری؛ از مردم استدعای همکاری با راهداران و پلیس راه را داریم.

عادل مصدقی از مردم خواست که حتی الامکان از سفرهای غیرضروری بویژه ارتفاعات خودداری کنند و در صورت سفر، قبل سفر حتما از سامانه ۱۴۱ جویای آخرین وضعیت راهها شوند تا کاربران جاده ای از مبدا سفر با دریافت اطلاعات ترافیکی صحیح، سفری ایمن و مطمئنی را داشته باشند.

وی گفت: تمام تلاش ما برای بازنگهداشتن جاده هاست و مشارکت مردم در استفاده از زنجیر چرخ و به همراه داشتن تجهیزات زمستانه مارا در ترددی ایمن و روان در سطح جاده ها یاری می کند.