شناسهٔ خبر: 126588 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

وزیر راه و شهرسازی:

اصلاح بافت های ناهمگون شهری باید به جریانی مردمی و اجتماعی تبدیل شود

اداره کل راه و شهرسازی خراسان رضوی وزیر راه و شهرسازی گفت: باید رسیدگی مجدانه ای برای اصلاح بافت های ناهمگون و ناپایدار شهری صورت گیرد و برای توفیق در این بخش باید این اقدامات به جریان اجتماعی و مردمی تبدیل شود.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی (خراسان رضوی)، مهرداد بذرپاش در آئین بهره برداری از اتصال بازوی شرقی تقاطع مصلی به جاده محمد آباد - طرق افزود: بناهای فرسوده و ناهمگون برازنده مشهد الرضا(ع) نیست، این بافت های ناهمگون بواسطه کم توجهی ها و برنامه ریزی نامناسب در سال ها قبل بیشتر شده است اما الان وقت پیدا کردن مقصر نیست و باید تلاش شود این بافت ها برطرف شوند.

وی گفت: اگر با همین رویه های معمول اداری که با تغییر مدیران و مساله اعتبارات تحت تاثیر قرار می‌گیرد، بخواهیم به مساله بافت فرسوده بپردازیم همچنان عقب خواهیم بود.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه سال های سال از مساله حاشیه شهر مشهد سخن به میان می آید افزود: باید مساله بازآفرینی شهری و رفع مساله حاشیه شهر تبدیل به مطالبه اجتماعی میان مردم و مسوولان شود.

بذرپاش گفت: وزارت راه و شهرسازی به عنوان وظیفه ذاتی اش، یکی از اقداماتش تسهیل تامین مسکن در کشور است برهمین اساس ساخت مسکن در همین بافتهای فرسوده توسط خود مردم و متناسب با شرایط و ویژگی های اجتماعی و محلی آنها باید انجام شود.

وی رفع مسائل حاشیه شهر مشهد را دغدغه رهبر انقلاب دانست و اظهار داشت: بافت هدف در طرح بازآفرینی شهری در مناطق حاشیه شهر مشهد و بافت فرسوده است که یک سوم جمعیت کلانشهر را در خود جای داده است برهمین اساس اجرای طرح اهمیت دو چندان می یابد.

بر اساس اعلام فرمانداری مشهد، اجرای طرح بازآفرینی این کلانشهر در هشت پهنه و در قالب ۲۰۴ پروژه از هفت ماه قبل توسط ستاد بازآفرینی شهری، دستگاه های اجرایی، شهرداری مشهد و نهادهای عمومی و مردمی آغاز شده و تاکنون ۵۳ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

شهرستان مشهد چهار میلیون نفر جمعیت دارد که بیش از ۳.۵ میلیون نفر آن در کلانشهر مشهد سکونت دارند. یک میلیون و ۳۰۰ هزار حاشیه نشین نیز در بافت ناهمگون و متراکم شهری و ۱۲۸ روستاهای چسبیده به بافت شهری زندگی می کنند.

بر اساس اعلام استانداری خراسان رضوی حدود یک میلیون تبعه افغانستانی در مشهد و بویژه حاشیه این کلانشهر حضور دارند که فقط نیمی از آنان دارای مجوز اقامت، گذرنامه و یا کارت آمایش هستند.