شناسهٔ خبر: 126818 - سرویس هواشناسی
نسخه قابل چاپ

سازمان هواشناسی هشدار داد؛

تشدید بارش‌ها از امروز تا اواخر هفته/احتمال وقوع بهمن و کولاک برف در ۱۵ استان کشور

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای لرستان گفت: با توجه به بارش برف در گردنه گله بادوش در محور الیگودرز_شول آباد ، با تلاش راهداران و برفروبی مسیر ، تردد برقرار است. سازمان هواشناسی کشور با صدور هشدار سطح نارنجی برای دو سامانه از تشدید بارش‌ها و وزش باد شدید همراه به گرد و خاک در مناطق مستعد خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی طبق اطلاعیه سازمان هواشناسی کشور، تقویت فعالیت سامانه بارشی از امروز یک‌شنبه تا چهارشنبه هفته جاری موحب بارش برف یا باران، رخداد مه، کاهش دید، وزش باد شدید، گاهی رعدو برق، در مناطق سردسیر، ارتفاعات و دامنه‌ها بارش برف، احتمال وقوع بهمن و کولاک برف خواهد شد.
منطقه اثر این سامانه فردا کهگیلویه و بویراحمد، شمال و شرق خوزستان، غرب و جنوب اصفهان، شرق لرستان، شمال غرب فارس، روز سه‌شنبه کهگیلویه و بویراحمد، نیمه شرقی لرستان، شمال شرق خوزستان، غرب و جنوب اصفهان، شمال غرب فارس، ارتفاعات خراسان رضوی و روز چهارشنبه کهگیلویه و بویراحمد، شمال شرق خوزستان، شمال غرب فارس، نیمه شرقی لرستان، جنوب و غرب اصفهان، خراسان شمالی و شمال خراسان رضوی پیش‌بینی شده است.

انسداد راه‌های روستایی و اختلال حمل و نقل بین شهری و درون شهری، رخداد بهمن، آبگرفتگی معابر، جاری شدن روان‌آب، سیلابی شدن مسیل‌ها، بالا آمدن سطح آب رودخانه‌ها، اختلال در فعالیت‌های عمرانی، خسارت به صنعت کشاورزی، اختلال در انتقالِ حامل‌های انرژی، احتمال شکستن شاخه های درختان بر اثر سنگینی بار برف از جمله مخاطرات این سامانه است.

برای مقابله با مخاطرات جوی اعلام شده، آمادگی دستگاه‌های اجرایی برای برف روبی و بازگشایی مسیرها، پرهیز از سفرهای خارج از شهر، اجتناب از فعالیت‌های کوه‌نوردی و جابجایی عشایرکوچ‌رو، مدیریت در مصرف و انتقال حامل های انرژی، عدم توقف و تردد در حاشیه رودخانه‌ها و مسیل‌ها، پاک‌سازی آبروها و کانال‌های عبور آب درون شهری و پاک‌سازی دهانه پل‌ها ضروری است.

همچنین لازم است اقدامات پیشگیرانه از خسارات احتمالی، از جمله نمک‌پاشی، توسط شهرداری‌ها، راهداری‌ها و ارگان‌های امدادی و مدیریت مناسب توسط سازمان آب و فاضلاب و سایر دستگاه‌های اجرائی مسئول مورد توجه قرار گیرد.

وزش باد شدید و خیزش گرد و خاک

سازمان هواشناسی همچنین نسبت به‌ افزایش گرادیان فشار سطح به عنوان سامانه دوم جوی که از امروز آغاز شده و تا روز پنجشنبه ادامه دارد، هشدار داد.

این سامانه موجب وزش باد شدید و در مناطق مستعد خیزش گردوخاک می‌شود و در شمال فارس، یزد، نیمه شمالی و غربی کرمان، نیمه جنوبی اصفهان و نیمه غربی کرمان را در بر می‌گیرد.

سقوط اشیاء از ارتفاعات، خسارت به سازه‌های موقت و سست، سقوط تابلوهای تبلیغاتی، شکستن درختان کهن‌سال، کاهش کیفیت هوا، کاهش شعاع دید و تاخیر و احتمال لغو پرواز از مخاطرات پیش‌بینی شده برای این سامانه است.

سازمان هواشناسی نسبت به‌ پرهیز از سفرهای غیر ضروری، عدم توقف و پارک خودرو در اطراف درختان فرسوده و ساختمان‌های نیمه کاره، استحکام سازه‌های موقت از جمله تابلوهای تبلیغاتی و پوشش گلخانه‌ها و اجتناب از فعالیت کویرنوردی توصیه کرده است.