شناسهٔ خبر: 126848 - سرویس هواشناسی
نسخه قابل چاپ

افتتاح ۸ ایستگاه هواشناسی در ۴ استان همزمان با ایام دهه فجر

ایستگاه هواشناسی به مناسبت ایام دهه فجر تعدادی ایستگاه هواشناسی و اقلیم شناسی و همچنین ایستگاه باران‌سنجی در استان‌های چهارمحال و بختیاری، خراسان شمالی، سمنان و گیلان افتتاح شد و به بهره‌برداری رسید.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، ادارات کل هواشناسی همزمان به ایام دهه فجر به افتتاح و بهره‌برداری تعدادی از پروژه‌های هواشناسی از جمله ایستگاه‌های هواشناسی خودکار، هواشناسی اقلیم شناسی و ایستگاه‌های باران سنجی خودکار اقدام کردند.

افتتاح ۲ ایستگاه هواشناسی در استان چهارمحال و بختیاری

ایستگاه هواشناسی اقلیم شناسی خودکار «بازفت» و ایستگاه‌های باران سنجی خودکار سودجان و ارجنک همزمان با دهه فجر در استان چهارمحال و بختیاری به بهره‌برداری رسید.

در آئین رونمایی از۳۷ پروژه قابل افتتاح و ۴ پروژه کلنگ زنی در شهرستان کوهرنگ به مناسبت گرامیداشت چهل و چهارمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایستگاه هواشناسی اقلیم شناسی خودکار بازفت نیز به صورت نمادین و با اعتباری بالغ بر  ۱۲ میلیارد ریال افتتاح شد و بهره‌برداری رسید.

همچنین طی این ایام در آئین افتتاح طرح‌ها و پروژه‌های شهرستان شهرکرد، ایستگاه‌های سودجان و ارجنک در دهه فجر ۱۴۰۱ با حضور استاندار و مقامات استانی افتتاح شدند. 

افتتاح ۸ ایستگاه هواشناسی در ۴ استان همزمان با ایام دهه فجر

افتتاح ایستگاه هواشناسی پیش قلعه و سرچشمه در خراسان شمالی

در نهمین روز از دهه فجر، ایستگاه هواشناسی شهر پیش قلعه با حضور مدیرکل هواشناسی استان و جمعی از مسئولین استانی و شهرستانی افتتاح شد.

ایستگاه اقلیم شناسی پیش قلعه که تاکنون به صورت دستی داده برداری در آن انجام می‌شد، به خودکار ارتقاء یافت. در این ایستگاه دما و رطوبت، فشار هوا، میزان بارش، جهت و سرعت باد، تابش ورودی، سرعت و جهت باد، به طور لحظه‌ای اندازه گیری و برخط به مرکز کنترل اداره کل هواشناسی استان مخابره می‌شود.

ایستگاه هواشناسی سرچشمه با حضور مدیرکل هواشناسی استان، نماینده مردم اسفراین در مجلس شورای اسلامی، فرماندار شهرستان و جمعی از مسئولین استان و شهرستان اسفراین افتتاح شد.

پس از بررسی‌های دقیق کارشناسی با توجه به اقلیم منطقه، سرچشمه برای تاسیس ایستگاه هواشناسی جانمایی شد. در این ایستگاه که به صورت خودکار داده های دما و رطوبت، فشار هوا، میزان بارش، جهت و سرعت باد، تابش ورودی، سرعت و جهت باد، اندازه گیری و برخط به مرکز کنترل اداره کل هواشناسی استان مخابره  می‌شود.

افتتاح ۸ ایستگاه هواشناسی در ۴ استان همزمان با ایام دهه فجر

افتتاح ۲ ایستگاه هواشناسی در استان سمنان 

ظی ایام دهه فجر دو ایستگاه هواشناسی نیز در شهرهای امیریه و شاهرود واقع در استن سمنان افتتاح شد.

ایستگاه خودکار هواشناسی شهید مشهد امیریه با اعتبار بالغ بر ۶ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال همزمان با آیین افتتاح همزمان پروژه‌های عمرانی و اقتصادی شهرستان دامغان افتتاح و به بهره‌برداری رسید.

به گفته ایرج مصطفوی مدیرکل هواشناسی استان سمنان، این پروژه با هدف سنجش پارامترهای هواشناسی و استخراج میانگین پارامترهای اقلیمی در انجام تحقیقات کاربردی در حوزه‌های کشاورزی و مدیریت شهری و کمک در بهبود پیش‌بینی‌های کوتاه مدت و ... برای توسعه شهرستان و پروژه‌های عمرانی با اعتبار بالغ بر ۶ میلیارد و و پانصد میلیون ریال از محل اعتبارات ملی و استانی افتتاح و به بهره‌برداری رسید.

افتتاح ۸ ایستگاه هواشناسی در ۴ استان همزمان با ایام دهه فجر

این ایستگاه تمام خودکار، قابلیت اندازه گیری با ۶ سنسور اعم از سمت باد، سرعت باد، میزان دما، رطوبت دما، میزان بارندگی و فشار هوا را دارد که به صورت آنلاین به سازمان هواشناسی کشور و استان وصل می شود، به این ترتیب با ورود به سایت هواشناسی، می‌توان اطلاعات ۱۰ دقیقه اخیر را استخراج کرد.

در همین ایام ایستگاه خودکار هواشناسی «غدیر» شاهرود با اعتباری بالغ بر ۹ میلیارد ریال نیز به بهره برداری رسید.‌

این ایستگاه خودکار، قابلیت اندازه گیری با ۶ سنسور اعم از سمت باد، سرعت باد، میزان دما ، رطوبت دما، میزان بارندگی، فشار هوا به طور لحظه ای اندازه گیری و برخط به مرکز کنترل اداره کل هواشناسی استان مخابره می‌شود.

بررسی پدیده‌های جوی و ارائه گزارش وضعیت جوی و استخراج میانگین پارامترهای اقلیمی در ناحیه شهری و شناخت الگوی آب و هوای محلی و روند تغییرات بلندمدت و پارامترها در خرد اقلیم شهری به منظور کمک در مدیریت شهری نظیر وضعیت کاربری اراضی، معابر و مسیل ها و ... از دیگر اهداف این پروژه است.

افتتاح ۸ ایستگاه هواشناسی در ۴ استان همزمان با ایام دهه فجر

افتتاح ایستگاه هواشناسی در استان گیلان

همزمان با ایام دهه فجر ایستگاه خود کار اقلیم شناسی شهرستان ماسال با اعتباری بالغ بر ۲۰ میلیارد ریال با حضور مدیرکل هواشناسی استان و مدیران دستگاه‌های اجرایی در خیابان ساحلی ماسال به بهره‌برداری رسید.

این ایستگاه قابلیت اندازه گیری با ۵ سنسور اعم از سمت باد، سرعت باد، میزان بارندگی، میزان دما و رطوبت دما را دارد که قابل ارتقاء  به هفده سنسور (سنجنده )را دارد.

این دستگاه به صورت برخط به سازمان هواشناسی کشور و استان وصل است که برای توسعه شهرستان و پروژه‌های عمرانی استفاده خواهد شد.

حسن این ایستگاه برخط بودن آن است که با ورود به سایت هواشناسی اطلاعات ۱۰ دقیقه اخیر را می‌توان استخراج کرد که این امر در بانک اطلاعاتی هواشناسی کشور نیز در لحظه ثبت خواهد شد.