شناسهٔ خبر: 126919 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

مدیرکل راه و شهرسازی گیلان در گفتگوی ویژه خبری شبکه باران مطرح کرد:

ساخت بالغ بر ۱۲۲۷۵ واحد در طرح نهضت ملی مسکن استان / ساخت ۲ هزار واحد مسکن در راستای بازآفرینی بافت فرسوده در شهرهای استان

گیلان- حضور مدیر کل راه وشهرسازی در گفتگوی خبری سیما مدیرکل راه وشهرسازی استان گیلان در گفتگوی ویژه خبری با رسانه ملی در خصوص شاخص های برخورداری از راه ها در استان و روند ارتقای این شاخص ها در مقایسه با میانگین کشوری اظهار داشت: قبل از پیروزی انقلاب اسلامی ۹۰۹ کیلومتر راه های اصلی و روستایی در استان وجود داشت که خوشبختانه امروز گیلان دارای ۱۱۷۵۷ کیلومتر راه درحوزه شهری و روستایی است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه وشهرسازی (گیلان) هادی رحمانی مدیرکل راه و شهرسازی گیلان با بیان اینکه استان گیلان در گذشته از آزاد راه برخوردار نبوده است، خاطرنشان کرد: هم اکنون گیلان دارای ۵۵۵ کیلومتر آزاد راه و بزرگراه است. و روند ارتقای شاخص برخورداری از راه ها در گیلان در مقایسه با میانگین کشوری ۵۸ درصد می باشد.
وی در خصوص مسیر ریلی گیلان یادآور شد: راه آهن رشت - آستارا وارد فاز مطالعاتی و ۱۲ کیلومتر آن زیرسازی شده است.
رئیس شورای هماهنگی راه و شهرسازی استان گیلان با تاکید بر آماده شدن ۱۵ کیلومتر از ۳۵ کیلومتر مسیر ریلی رشت به بندر انزلی خاطرنشان کرد: ۲۰ کیلومتر از مسیر رشت به بندر انزلی در حال ساخت است.
مدیرکل راه و شهرسازی گیلان در راستای اجرای نهضت مسکن ملی اذعان کرد: طرح های مسکن ملی در قالب پرداخت تسهیلات با بازپرداخت ۱۲ ساله و زمین به صورت رایگان در اختیار متقاضیان قرار می گیرد.
رحمانی از ثبت نام ۱۰۹ هزار نفر متقاضی در طرح مسکن ملی خبر داد و گفت: از این تعداد ثبت نام متقاضی حدود ۳۴ هزار نفر حائز شرایط می باشند.
وی با اشاره به آغاز ساخت ۱۲ هزار و ۲۷۵ واحد در شهرهای استان خاطرنشان کرد: با حمایت استاندار و سازوکارهای جدید امید است از پایان اسفند ساخت مسکن ملی در لاهیجان نیز آغاز شود.
مدیرکل راه و شهرسازی گیلان با تاکید بر اینکه تامین زمین در شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر جمعیت برعهده راه و شهرسازی است، گفت: با سفر مهندس فتاح توانستیم ۱۰۰ هکتار زمین برای اجرای طرح نهضت ملی اختصاص دهیم.
مدیرکل راه وشهرسازی استان گیلان در خصوص طرح های بازآفرینی شهری گفت: از ۵۳ شهر استان ۳۰ شهر دارای لکه های بافت فرسوده است، که برای بازآفرینی با اعطای تسهیلات به ازای هر واحد ۳۵۰ میلیون تومان در سال های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱، دو هزار واحد در حال ساخت است .
وی ادامه داد:عملیات اجرایی احداث کتابخانه، فضاهای ورزشی، آسفالت معابر نیز در شهرهای دارای بافت فرسوده از سوی اداره کل راه و شهرسازی در حال انجام است.
این مقام مسئول در خصوص طرح های اجرایی یادآور شد: در دهه فجر امسال بالغ بر ۲۸۴ میلیارد تومان افتتاح طرح در حوزه های راه، مسکن و بازآفرینی شهری داشتیم.

وی با اشاره به فعال بودن ۱۲ گسل در گیلان افزود: فعالیت دفتر منطقه ای مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی وزارت راه و شهرسازی در گیلان آغاز شده است، براین اساس تمامی مهندسین، دانشگاهیان در این مراکز می توانند با اعمال نظر خود در بحث های ضوابط شهری و معماری شاهد جهش خوبی در حوزه مهندسی راه و ساختمان باشیم.