شناسهٔ خبر: 126944 - سرویس هوایی
نسخه قابل چاپ

برای تسهیل امدادرسانی به مناطق زلزله زده ترکیه و سوریه انجام شد

ابراز خرسندی صلیب سرخ جهانی از تسهیل تردد هواپیماهای امدادرسان عبوری از ایران

محمدی بخش رئیس سازمان هواپیمایی کشور گفت : با دستور وزیر راه و شهرسازی هواپیماهای کشورهای دیگر که برای کمک و امدارسانی به مقصد مناطق زلزله زده سوریه و ترکیه از آسمان ایران عبور و یا اینکه در فرودگاه‌های ما نشست و برخاست دارند از پرداخت عوارض معاف شدند که موجب ابراز خرسندی سازمانهای بین المللی از جمله صلیب سرخ جهانی شد.

محمد محمدی بخش رئیس سازمان هواپیمایی کشور در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، اعلام کرد: به دستور وزیر راه و شهرسازی درباره تسهیل امدارسانی به زلزله زدگان سوریه و ترکیه، هواپیماهای کشورهای دیگر که برای کمک و امدارسانی به مقصد مناطق زلزله زده  از آسمان ایران عبور و یا اینکه در فرودگاهای ایران نشست و برخاست دارند از پرداخت عوارض معاف شدند.

وی تأکید کرد: این معافیت در پرداخت عوارض در ایکائو (سازمان بین المللی هوانوردی) ثبت و اعلام شده است و علاوه بر این توسط هلال احمر جمهوری اسلامی به سازمان صلیب سرخ جهانی نیز اعلام شد که موجب اعلام ابراز خرسندی این سازمان و کشورهای سوریه و ترکیه شد.

 افزود: با انتشار این خبر در سایت ایکائو بازخوردهای خوبی در حوزه بین الملل دریافت شد که جمهوری اسلامی ایران در راستای تسهیل در امداد رسانی به همسایگان خود هیچ کوتاهی انجام نداده است.

معاون وزیر راه و شهرسازی در ادامه در تشریح تفاهم نامه منعقد شده با هلال احمر جمهوری  اسلامی ایران اظهار داشت: این تفاهم نامه در راستای کمک به مناطق کمتر توسعه یافته  کشور که در هنگام بلایای طبیعی نیاز به امداد رسانی هوایی دارند منعقد شد .

وی با بیان اینکه با افزایش ظرفیت بین دو سازمان ، اقدامات مهم‌تری انجام خواهد شد، افزود: با امضای این تفاهم‌نامه ایجاد مرکز کنترل فرماندهی مشترک، ایجاد مرکز کنترل عملیات  و استفاده از ظرفیت پهپادها در دستور کار قرار خواهد گرفت.

رئیس سازمان هواپیمایی کشوری با اشاره به اینکه در این تفاهم نامه به مباحث آموزشی و استقرار تجهیزات و نیروهای هلال احمر در فرودگاه ها به هنگام بحران تاکید شده است تصریح کرد: باید بتوانیم در حوزه خدمت ‌رسانی با یکدیگر در تعامل باشیم و هرچقدر ظرفیت ناوگان هلی کوپتری جمعیت هلال احمر افزایش یابد، خدمت رسانی به مردم با حداکثر ظرفیت و ایمنی صورت خواهد گرفت.