شناسهٔ خبر: 126968 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

درنشست مشترک اداره کل راه و شهرسازی استان تهران و شرکت بازآفرینی شهری ایران تشریح شد؛

تبیین ضوابط جدید تشویقی بافتهای فرسوده برای مدیران شهرداری ۴۸ شهر استان تهران

شهبازی اولین نشست هم اندیشی با موضوع تبیین سیاست ها و ضوابط تشویقی کالبدی نوسازی محله ای در بافتهای فرسوده و ناکارآمد شهری با حضور مدیران شرکت بازآفرینی شهری ایران ،اداره کل راه و شهرسازی و معاونین شهرسازی و معماری شهرداریهای ۴۸ شهر استان در ساختمان شماره یک اداره کل راه و شهرسازی استان تهران برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی (تهران)،مجتبی شهبازی سرپرست معاونت شهرسازی و معماری اداره کل راه و شهرسازی استان تهران گفت: بافتهای فرسوده شهری محل تشدید حوادث و بروز آسیبهای جبران ناپذیر به مردم است. با تصویب و ابلاغ سیاستها  و ضوابط تشویقی جدید در حوزه بافت های ناکارآمد شهری انتظار می رود روند نوسازی و بهسازی در  کنار مشارکت مردم و اهالی بافتهای فرسوده شتاب بگیرد.
وی به پیشینه روند تکامل و اصلاح ضوابط بافتهای فرسوده اشاره و تصریح کرد: آغاز حرکت درباره بافتهای فرسوده از دهه ۸۰ آغاز شد. طرح اولیه در سال ۸۴ در شورایعالی شهرسازی و معماری مصوب گردید و توسط شرکت عمران و بهسازی (بازآفرینی شهری) برپایه سه شاخصه مهم ریزدانگی،نفوذناپذیری و ناپایداری بافتهای فرسوده تببین شد.
شهبازی ادامه داد: طی سال ۸۷ آئین نامه اجرایی قانون ساماندهی و حمایت از تولید و عرضه مسکن در جهت تکامل بخشیدن به مصوبه قبلی و حمایت از تولید و عرضه مسکن در جهت تکامل بخشیدن به مصوبه قبلی ابلاغ شد و در سال ۸۹ برای اولین بار با تصویب قانون حمایت از احیای بهسازی و نوسازی بافتهای فرسوده شاهد تغییر واژه ها و استفاده از مفاهیم جدید همانند بافتهای ناکارآمد شهری و پرداختن به موضوعات فرهنگی ،اجتماعی و اقتصادی در بافتهای فرسوده در کنار بحث کالبدی آن بودیم
وی تصریح کرد: طی سال ۹۲ و ۹۳ شاخص های جدید با معیارهای جدید از بافت های فرسوده ارائه گردید که البته خالی از اشکال هم نبود و طی آن سالها شاهد راه اندازی ستادهای ملی و شهرستانی بازآفرینی در کشور بودیم.
وی ادامه داد: در چند سال اخیر و به خصوص در سال ۱۴۰۰ شیوه نامه جدید با تعداد شاخص های جدیدتری از بافتهای فرسوده و ناکارآمد شهری تعریف گردید و در نهایت با بازنگری و رفع ایرادات در سال ۱۴۰۱ ضوابط تشویقی جدید بافتهای فرسوده و ناکارآمد شهری توسط وزیر راه و شهرسازی تصویب شد و به استانداران جهت ابلاغ به شهرداران ابلاغ ارائه گردید.
شهبازی با تاکید بر اینکه تبیین سیاستها و ضوابط تشویقی در بافتهای ناکارآمد و جریان سازی گفتمان نوسازی از وظایف ادارات کل راه و شهرسازی کشور است.، گفت:تنها جریانی که می تواند در نوسازی بافتهای فرسوده موثر باشد ،مرد%u۰۶