شناسهٔ خبر: 12706 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در گفتگو با پایگاه خبری:

شاهد تحول بنیادین در راه‌آهن هستیم/ دولت قبل با نفت۱۱۰ دلاری کاری برای توسعه ریلی نکرد/ ردیف‌ بودجه با رسالت وزارت راه همخوانی ندارد

محمد سقایی نماینده مردم استهبان در مجلس با اشاره به تحولات بنیادین در راه آهن در ۲ سال اخیر گفت: این در حالی است که بودجه راه آهن در این دو سال هیچ افزایشی نداشته است.

محمد سقایی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی در پاسخ به پرسشی در خصوص اعلام وصول طرح استیضاح آخوندی با امضای ۱۳ تن از نمایندگان مجلس اظهار کرد: من معتقدم اگر به بحث حمل و نقل اعم از ریلی، هوایی، دریایی و جاده ای و همچنین رسالتی که در حوزه مسکن بر عهده وزارت راه و شهرسازی هست عمیق بنگریم متوجه می شویم میزان اعتباری که در ردیف‌های بودجه برای این وزارت در نظر گرفته شده با این رسالت‌ها برابر نیست.

نماینده مردم استهبان در مجلس شورای اسلامی افزود: وزارت راه و شهرسازی وزارتخانه‌ای است که هزینه زیادی باید در زیرساخت‌ها انجام دهد ولی منابع مالی این هزینه‌ها در اختیار این وزارتخانه گذاشته نشده است مثلا مجلس در زمینه نوسازی ناوگان ریلی و جاده ای قانونی تصویب کرد مبنی بر استفاده وزارت راه و شهرسازی از ۲۰ درصد درآمد حاصل از هدفمند کردن یارانه سوخت؛ ولی تا به امروز که ۷ ماه از سال گذشته است ریالی از این اعتبارات به دولت داده نشده است. طبیعی است که وقتی درآمدها محقق نمی شود وزارت راه و شهرسازی هم نتواند به برخی از اهداف خود برسد.

عضو کمیسیون برنامه بودجه و محاسبات مجلس به موضوع عدم امکان وزارت راه و شهرسازی از استفاده از سایر منابع مانند فاینانس خارجی برای پیشبرد برنامه ها به دلیل تحریم ها اشاره و گفت: باید نمایندگان معترض بررسی کنند که در برابر چه منابع مالی که در اختیار وزارت راه و شهرسازی قرار داده اند، چه کارهایی انجام شده است؛ در این صورت قطعا دست از اعتراض برمی دارند.

وی با اشاره به منابعی که در بودجه امسال مجلس به شرکت راه آهن داده شده است و نتایج بسیار مثبتی که این شرکت در این مدت به آن رسیده است ادامه داد: در این دو سال تحول بنیادین در راه آهن ایجاد شده که این تحولات در حالی است که بودجه این شرکت افزایش نیافته؛ بلکه منابع موجود از سوی وزارت راه و شهرسازی مدیریت شده است.

این نماینده مجلس با اشاره به اعتراض برخی نمایندگان مجلس به وزیر راه و شهرسازی در زمینه مسکن مهر گفت: من بسیاری از پروژه های مسکن مهر در شهرهای مختلف را دیده ام به عنوان مثال در شهر پردیس تهران نیز ساخت و سازهای زیادی از سوی وزارت راه و شهرسازی در راستای اتمام پروژه مسکن مهر شده است جالب اینکه هزینه ای که برای تهیه زیرساخت های این شهر مانند آب و برق شده بیش از هزینه ساختمان سازی است که نشان دهنده اشتباه بودن طرح مسکن مهر در دولت قبل است و باید این هزینه ها را در زمینه نوسازی بافت فرسوده شهرها انجام می دادند.

وی جانمایی مسکن مهر و هزینه‌کردهای انتقال آب و برق و راهسازی این پروژه ها را از نظر اقتصادی توجیه پذیر ندانست و تأکید کرد: اگر در بررسی ها منصف باشیم به این جمع بندی نمی رسیم که امکان استیضاح وزیر راه و شهرسازی وجود دارد.

عضو مجمع نمایندگان استان فارس در مجلس با اشاره به معضلات حمل و نقل و مسکن که از سال های گذشته رسیده است، گفت: در ۸ سال دولت قبل با نفت ۱۱۰ دلاری هیچ تکاپویی برای توسعه زیرساخت های ریلی نشد که نشان می دهد استیضاح به سمت سیاسی شدن در حرکت است.

سقایی با اشاره به فرمایشات رهبر معظم انقلاب در ابلاغیه سیاست های کلی نظام که در بخش حمل و نقل دو بند از هشت بند را به توسعه زیرساخت های ریلی اختصاص داده اند، خاطرنشان کرد: درآمدهای دولت حاصل نشده و نتوانسته است منابع مالی مورد نیاز برای توسعه زیرساخت های ریلی را تأمین کند.

وی تأکید کرد: در یک کلام باید بگویم وزیر راه و شهرسازی مستحق استیضاح از سوی نمایندگان نیست./

نظر شما