شناسهٔ خبر: 12721 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

آخوندی در گفتگو با ستاد خبری همایش فرصت‌های سرمایه‌گذاری:

بسیاری از پروژه‌های معرفی شده در همایش فرصت‌های سرمایه گذاری عملیاتی می‌شوند/ اتکا به منابع بخش خصوصی به خروج از رکود غیرتورم‌زا می‌انجامد/ همایش فرصت‌ها نمونه حقیقی اقتصاد مقاومتی بود

عباس آخوندی در جمع خبرنگاران وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر جذب سرمایه خارجی و سرمایه گذار داخلی در راستای تامین اقتصاد مقاومتی اتکا به پروژه‌های زیربنایی را از دستاوردهای همایش معرفی فرصت‌های سرمایه گذاری خواند و گفت: بسیاری از پروژه‌های معرفی شده در این همایش عملیاتی می‌شوند.

عباس آخوندی در گفتگو با ستاد خبری همایش بین المللی معرفی فرصت‌های سرمایه گذاری در حمل و نقل؛ مسکن و شهرسازی با بیان اینکه مهمترین دستاورد این اجلاس معرفی ۱۲۱ پروژه واقعی به مردم و بخش خصوصی بود گفت: سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی در این همایش توانستند بدون هیچ واسطه‌ای و به صورت چهره به چهره با مسئولان پروژه‌ها مستقیما وارد مذاکره شوند.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: سرمایه‌گذاران در حاشیه این همایش پاسخ پرسش‌های خود را از مدیران دستگاه‌های تابعه وزارت راه و شهرسازی درباره جزییات پروژه‌ها دریافت کردند. به نظر من برگزاری این همایش برداشتن یک گام مهم در توسعه سرمایه‌گذاری در ایران بوده است.

آخوندی سپس برخی از پروژه‌های مهم معرفی شده در این کنفرانس را برشمرد و افزود: ترمینال شماره ۲ فرودگاه بین المللی امام خمینی، اتصال شبکه راه‌های ایران به راه‌های آسیایی، ساخت ۳ هزار کیلومتر آزادراه، برقی کردن راه‌آهن تهران- مشهد، فاز ۳ توسعه بندر شهید رجایی، ساخت راسته بازار ۲ هزار میلیارد تومانی پرند و نوسازی بافت کریمخانی شیراز از جمله این پروژه‌ها هستند که در این همایش به سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی معرفی شدند.

وی با بیان اینکه جذب سرمایه خارجی و سرمایه‌گذار داخلی یکی از مهمترین راه‌های دستیابی به اقتصاد  مقاومتی است، اظهار کرد: با برگزاری این همایش و جذب سرمایه‌های خصوصی بودجه کشور را از اتکا به نفت خارج کرده و ساخت پروژه‌های زیربنایی و مسکن و شهرسازی را با کمک بخش خصوصی انجام می‌دهیم.

آخوندی با بیان اینکه اتکا به منابع بخش خصوصی به خروج از رکود غیرتورم‌زا در اقتصاد می انجامد در خصوص تضمین دولت به سرمایه‌گذاران خاطرنشان کرد: تضمین پروژه های مختلف به شکل‌های گوناگون انجام می‌شود به عنوان مثال پروژه‌های مسکنی ساخت وسازها تابع قوانین دولت است و سرمایه‌گذار از محل فروش پروژه‌ها اصل و سود سرمایه خود را برمی‌دارد. ولی در وجه حمل و نقل مانند ساخت ترمینال یا آزادراه‌ها که یک پروژه زیرساختی است سرمایه‌گذاران در خصوص انتقال مالکیت تضمین هایی از دولت دریافت می‌کنند. بنابراین ماهیت پروژه‌ها تک به تک متفاوت است.

وزیر راه و شهرسازی در خصوص اجرایی‌شدن قراردادها با تاکید بر واقعی بودن تک تک پروژه‌ها ادامه داد: همه پروژه‌ها اقتصادی بوده و شامل توجیه‌های مالی، فنی و اقتصادی هستند که از حالت ایده خارج شده و صاحبان منافع کاملا مشخصی دارند. امیدوارم تمامی پروژه ها عملیاتی شوند.

آخوندی تاکید کرد: این همایش یک کنفرانس عمومی جذب سرمایه نبود بلکه  همایشی با ارایه خواسته‌های مشخص و سرمایه‌گذارانی مشخص بود. /

نظر شما