شناسهٔ خبر: 12722 - سرویس ریلی
نسخه قابل چاپ

مديرعامل راه آهن اعلام كرد:

احداث خطوط جديد ريلی نيازمند ۳۰ ميليارد دلار سرمایه است/ فعاليت‌های كنونی راه‌آهن ۳ برابر خواهد شد

پنل ارائه فرستهای سرمایه گذاری در راه آهن مدیرعامل شرکت راه‌آهن احداث خطوط جديد ريلی را نيازمند ۳۰ ميليارد دلار سرمایه خواند و گفت: براساس سند چشم انداز و برنامه‌های تدوين شده مقرر است تا فعاليت‌های كنونی راه‌آهن ۳ برابر شود.

به گزارش ستاد خبری همایش بین‌المللی فرصت‌های سرمایه‌گذاری در حمل‌ونقل و مسکن و شهرسازی، نشست تخصصی پنل شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران با حضور سرمایه‌گذاران خارجی و داخلی در محل مرکز همایش‌های بین المللی صدا و سیما برگزار شد.

 محسن پورسیدآقایی مدیرعامل شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران در این نشست تخصصی به تشریح سیاست‌های شرکت راه‌آهن در بخش سرمایه‌گذاری پرداخت و با اعلام اينكه براي ايجاد خطوط جديد رقمي حدود ۳۰ ميليارد دلار سرمايه نياز است، گفت: البته با توجه به اولويت‌هاي تعريف شده در حال حاضر رقم ۱۰ ميليارد دلار براي اجراي اولويت‌ها كفايت مي‌كند.

وی با اشاره به برنامه‌ها و سياست‌هاي شرکت راه آهن تا سال ۱۴۰۰ گفت: براساس سند چشم انداز و برنامه‌هاي تدوين شده مقرر است تا فعاليت‌هاي كنوني راه‌آهن ۳ برابر شود.

وي با بيان اينكه هدف راه آهن در حوزه جا‌به‌جايي مسافر رسيدن به رقم ۶۴/۲ ميليون نفر در سال تا سال ۱۴۰۰ است اظهار كرد. براي رسيدن به اين اهداف نيازمند حجم بالاي سرمايه‌گذاري هستيم به اين ترتيب كه براي احداث خطوط جديد با اولويت اول به سرمايه‌اي حدود ۱۰/۵ ميليارد دلار نياز داريم.

مديرعامل راه آهن با اشاره به برنامه هاي راه آهن در زمينه ورود ۲۸ هزار واگن جديد و لكوموتيو گفت: هر چند ايجاد خطوط جديد جز برنامه هاي راه‌آهن است اما اولويت اول آن است كه بتوانيم حداكثر استفاده را از خطوط موجود داشته باشيم.

به گفته وي به منظور افزايش استفاده از ظرفيت خطوط موجود مانند دوخطه كردن رقمي حدود ۱۸ ميليارد دلار سرمايه‌گذاري مورد نياز است.

مديرعامل راه آهن با اشاره به وضعيت سرمايه‌گذاري در حوزه جاده و مقايسه آن با ريل اظهار كرد: سياست راه آهن آن است كه سرمايه‌گذاران خارجي سودي معادل سود سرمايه‌گذاري در جاده را كسب كنند و براي نیل به اين مهم سياست‌هاي خاصي تدوين كرده ايم.

پور سيد آقايي با اشاره به كاهش عوارض حق دسترسي به خطوط ریلی گفت: اين رقم از ۵۷ درصد به ۳۱ درصد کاهش یافت و معتقدیم با كاهش حق دسترسي مقبوليت پروژه‌ها افزايش مي‌يابد بنابراين اگر بتوانيم در كنار اين كاهش حق دسترسي٬ هزينه دسترسي به جاده را نيز افزايش دهيم مي‌توانيم اميدوار باشيم كه در سال‌هاي آينده برابري هزينه دسترسي ريل و جاده را شاهد باشيم.

مديرعامل شرکت راه آهن با اشاره به تصويب قانون به منظور تضمين سرمايه‌گذاري خارجي گفت: اين تضامين شامل اصل و فرع سرمايه‌گذاري بوده و ما در صدد هستيم توافق مجلس به منظور تضمين تفاوت نرخ ارز و ريال را نيز دريافت كنيم .

به گفته وي در صورت تصويب اين مهم پتانسيل بزرگي براي سرمايه‌گذاران خارجي است كه بتوانند اصول و سود منطقي دريافت كنند.

معاون وزیر راه و شهرسازی خاطر نشان كرد: بهره‌گيري از درآمد حاصل از صرفه جويي سوخت سياست بعدي راه آهن است كه اين مساله بعد از مجلس به تصويب شوراي اقتصاد هم رسيد و براساس آن مقرر شد تا ۷.۵ ميليارد دلار درآمد حاصل از صرفه‌جويي سوخت به راه آهن بازگردد.

به گفته وي با تصويب و اجراي اين موضوع، دولت ماحصل اين درآمد را به شكل مستقيم به بخش خصوصي خواهد داد و اين مزيت بزرگي براي سرمايه‌گذاري در حوزه ريلي خواهد بود.

مديرعامل راه آهن به مصوبات قانوني به منظور استفاده بخش خصوصي از صندوق توسعه ملي را مد نظر قرار داد و گفت: در صورتي كه بخش خصوصي بخواهد در حوزه زيرساخت سرمايه‌گذاري كند مي‌تواند از وام ارزي اين صندوق بهره بگيرد.

مديرعامل راه آهن دوخطه كردن خطوط فعلي به منظور افزايش ظرفيت و بازدهي، سرمايه‌گذاري به منظور رشد حمل و نقل ترانزيت، راه اندازي قطارهاي پرسرعت، اجراي پروژه ATC ، بازسازي بهينه خطوط و ايجاد خطوط جديد را از ديگر برنامه و پروژه‌هاي حوزه ريلي عنوان كرد و گفت: با رسيدن به اين اهداف تا پايان سال ۱۴۰۴ بيش از ۵۰ ميليارد دلار در كشور صرفه‌جويي خواهد شد كه مي‌تواند در زمينه توسعه سيستم ريلي كشور هزينه شود./

نظر شما