شناسهٔ خبر: 127356 - سرویس هواشناسی
نسخه قابل چاپ

سازمان هواشناسی هشدار داد؛

وزش باد شدید و خیزش گردو خاک در مناطق مستعد/احتمال وقوع بهمن در ارتفاعات

باد طوفان سازمان هواشناسی کشور با صدور هشدار سطح زرد برای دو سامانه از وزش باد شدید و احتمال وقوع بهمن در ارتفاعات نیمه شمالی کشور خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، بر اساس اطلاعیه سازمان هواشناسی سامانه وزش باد شدید طی دو روز آتی موجب خیزش گردوخاک در مناطق مستعد می‌شود.

تمرکز این سامانه روز سه‌شنبه در استان‌های آذربایجان شرقی، اردبیل، البرز، تهران، سمنان، مرکزی، کرمان، شمال سیستان و بلوچستان، شرق خراسان رضوی، شرق خراسان جنوبی و یزد خواهد بود و روز  چهارشنبه نیز استان‌های تهران، سمنان و جنوب خراسان رضوی را در بر می‌گیرد.

وزش باد شدید احتمال سقوط اشیاء از ارتفاعات، احتمال خسارت به سازه‌های موقت، احتمال سقوط تابلوهای تبلیغاتی، احتمال شکستن درختان کهن‌سال، احتمال کاهش کیفیت هوا، کاهش شعاع دید و احتمال تاخیر در پروازها را به دنبال دارد.

هموطنان باید نسبت به احتیاط در تردد، پرهیز از صعود به ارتفاعات، عدم توقف و پارک خودرو در اطراف درختان فرسوده و ساختمان‌های نیمه کاره، استحکام سازه‌های موقت از جمله تابلوهای تبلیغاتی و پوشش گلخانه‌ها و احتیاط در فعالیت کویرنوردی توجه کنند.

سامانه دوم نیز احتمال وقوع بهمن اعلام شده که فردا و پس فردا موجب وزش باد شدید و احتمال وقوع بهمن در دامنه و ارتفاعات در استان‌های البرز، تهران، سمنان، گیلان، مازندران، لرستان، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد و اصفهان می‌شود.

سقوط بهمن در مناطق مستعد و احتمال انسداد گذرگاه‌های کوهستانی بهمن خیز از مخاطرات این سامانه یاد شده است.

سازمان هواشناسی به اجتناب از فعالیت‌های کوه‌نوردی و جابجایی عشایرکوچ‌رو و آمادگی دستگاه‌های امداد رسان و راهداری‌ها توصیه کرده است.